-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Copy ikkeno?
Copy heller noe bra!
Første inntrykk av det nye Jaguar-konseptet var at her har vi en bil som enkelt kan bygges av vanlige Lego-klosser. Nå ser jeg mer og mer E-Type i den.
Hva ville E-Type blitt hvis den hadde fortsatt å leve i femti år til, frem til i dag, og blitt utviklet underveis?
Hele tiden utviklet litt i forkant av vanlige trender – men allikevel litt spesielt Jaguarsk?
Jeg begynner å se mer og mer av E-Type-65-år-etter i den nye Type 00.
Nå ble denne siste Jaguar-kampanjen akkompagnert av «Copy nothing», og «En Jaguar er en kopi av ingenting».
Det sier seg vel selv at i en verden hvor alt har vært gjort, og stort sett blitt formidlet i løpet av nanosekunder, er det umulig å finne nye objekter som ikke har likhetspunkter med gamle.
Nettet har vært fullt av biler som har liknet på Type 00 – men det er ikke dermed sagt at det er kopier.
Kopiert eller inspirert?
Skulle jeg tegnet en litt avansert profil i dag, men vært såpass uheldig at jeg hadde hatt Saabs Aero-X konsept fra 2006 i bakhodet, hadde min skisse garantert liknet på denne Jaguaren.
Uten at jeg hadde kopiert noe. Forstyrret av underbevisstheten, kanskje, men kopiert? Niks.
Og når jeg trekker inn E-Typen sier jeg heller ikke kopiert, men jeg begynner mer og mer si: Inspirert av.
Det som i første rekke er forskjellen er at de overdådige kurvene er blitt snillere og til dels flatet helt ut. Men dette er felles for bilbransjens formspråk. Sett hvilkensomhelst 2025-modell ved siden av en typisk 1960 modell, og du vil se hvordan den siste er blitt buttere.
Fra alle kanter.
Mye likt
Men ta profilene først.
E-Typen hadde vel det lengste pansret-til-dashbord i forhold til akselavstanden i historien. Den nye 00 er der igjen.
Ikke riktig så ekstrem, men i nærheten. Overhenget bak er like formidabelt på begge. Foran er den nye litt mer begrenset, men den forsiktige krummingen på 00 antyder den opprinnelige Jaguar-snuten.
Og se hvordan diffuseren bak speiler eksosen på den gamle.
Se hvordan bakkanten av panseret er trukket ned helt foran døren. Se hvordan det «hemmelige» rommet bak forhjulet har fått akkurat de samme vertikale, rette linjene.
Og bakkanten på dagens dører har samme vinkelen som B-stolpen på E-Jagen.
Ovenfra
Se dem ovenfra, og selv om dagens frontrute er mye skråere, mye mer wrap around, enn den gamle, er det designerne kaller «tumblehome» forbausende likt på begge. Måten vinkelen på rutene og stolpene heller grasiøst innover før det treffer taket.
Du ser at begge bilene er tydelig markert over de store hjulene. Det skal vel minne oss om at det var noe som het skjermer en gang i verden.
Og bak på panseret treffer du en av mine favoritt DNA-spor der kjøleribbene bak på originalen er blitt til langsgående, grafiske ribber på den nye. Uten praktiske grunner, utelukkende som iøynefallende grafiske elementer.
Slik originalene også var.
Til og med skrått bakfra ser jeg sporene som har ledet til den nye bilen.
Linjene i skulderhøyde for eksempel, hvordan de får et eget liv rett foran bakhjulet der de på en måte skifter bølgelengde og forteller oss at noe skjer.
Spesiell hekk
Bakluken på E-Type var veldig spesiell – hengslet på siden. Akkurat som jeg ser for meg at bakluken på den nye kan bli så spesiell at det for eksempel trekkes opp i taket for å lage en ny form for pickup.
Uansett hvor myk linjene i originalen var, fantes det mange nok horisontale linjer bak til å kunne forsvare det nye, store grafiske elementer der. (De skarpøyde blant dere vil se at bildet av den nye er speilvendt. Noen friheter må vi da få kunne ta!)
Sannsynligvis kan man sitte slik og diskutere to biler som overhodet ikke har noe med hverandre å gjøre – og finne likhetspunkter på likhetspunkter.
Men poenget mitt er at nå syns jeg at jeg begynner å se dem skikkelig.
Det kan da ikke bare være meg?
Moralen: Dersom du ikke må kopiere noe, kan du vel i hvert fall la deg inspirere. Av noe bra.