Ferdigvokste småtasser

Ferdigvokste småtasser

Ferdigvokste småtasser

Ferdigvokste småtasser

Ferdigvokste småtasser

Ferdigvokste småtasser

Ferdigvokste småtasser

Ferdigvokste småtasser

Hyundai i20

Hyundai i20

Hyundai i20

Hyundai i20

Hyundai i20

Hyundai i20

Hyundai i20

Hyundai i20

Hyundai i20

Hyundai i20

Hyundai i20

Hyundai i20

Hyundai i20

Hyundai i20

Hyundai i20

Ferdigvokste småtasser

Etter å ha strukket seg til rundt fire meter ser det ut til at småbilene, den nest største bilklassen i Europa, har vokst seg ferdig. Heretter blir de sikrere, bedre utstyrt, mer komfortable og mindre tørste.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil 5-2015.

Plutselig tikket det inn en SMS fra kollega Odd Erik Skavold Lystad:

– Det virker ekstremt, men målingene mine viser at Hyundaien har forbrukt 0,8256 liter/mil …

– Tuller du? Er det hull i tanken? 0,48 liter oppgis som offisielt forbrukstall på i20, og testkjøringen med de tre oppgraderte småbilene Opel Corsa, Skoda Fabia og Hyundai i20 gjennom de indre kommuner i Buskerud, Telemark og Vestfold hadde ikke på noen måte vært krevende.

Så vi fortsetter ved bensinpumpene. For det skulle komme flere overraskelser. Opelen, for eksempel, kjørte nærmest på lukten av bensin: 0,48 liter/mil (oppgitt 0,45 liter/mil). Så da var det godt at Skodaen sto for det normale overforbruket med 0,62 liter/mil (oppgitt 0,47 liter/mil).

Suge kontra turbo
Forklaringen på forskjellene er å finne i motorene. Opel og Skodas motorer er de klart mest moderne med turbo og maksimalt bunndrag (160/170 Nm) allerede ved 1400 omdreininger for Skodas vedkommende og 1800 omdreininger i Opel.

Hyundais slappe motor mangler bunndrag og må helt opp på 4000 omdreininger for å yte maksimalt (som likevel er beskjedne 121 Nm). I sum står to ulike motorteknologier mot hverandre, og i testens tilfelle viste det seg at turbo er sugemotoren overlegen når det gjelder moment og forbruk.

Men sannsynligvis bryr de mange som jakter på en liten bil seg null om vår utlegning om ytelser og forbruk. Det er mest interessant for produsentene i kampen mot EU om gram CO2 fram mot nye miljøkrav i 2021.

For på alle de andre målbare punkt skiller det lite mellom de tre bilene.

Testbilene er alle kombi med fem dører, alle er rundt fire meter lange og lettparkerte – ikke minst takket være et batteri av hjelpemidler som hos Opel også inkluderer ryggekamera.

For å vekke Opel til live igjen i Norge har importøren valgt å lesse på med utstyr. Det kommer også Corsa til gode, og den har varme i rattet som standard. Denne fiffige og ganske rimelige detaljen burde vært standard i alle biler i Norge. For ikke noe er deiligere enn å holde i et varmt ratt på en ellers sur vinterdag.

Også Hyundai har varme i rattet, mens Skoda mangler.

Ny og uten DAB
Ingen av bilene har navi. I alle bilene skjer det via smarttelefonen, men kun Hyundai har en fiks holder (tilpasses flere telefonmerker) oppe på dashbordet. Til gjengjeld mangler Hyundai vanlig audioskjerm, men savnet av DAB er større enn savnet av skjermen. Hvordan er det mulig å lansere en ny bil i Norge i 2015 uten at den er tilpasset fremtidens radiosystem?

Skoda har eksempelvis hatt DAB i sine modeller i flere år.

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

LES VIDERE:

- Del 2

- Konklusjon

- Testdata

Powered by Labrador CMS