-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Amerikanerduellen - del 2
Ford Explorer er priset til rundt 900.000 kroner. Like store Mercedes GLS koster svært godt utstyrt en million kroner mer. Men er den verdt det?
KURVEPROGRAM
Hva skjer når veien ikke lenger går rett fram? Blir det som å ta jolla ut i rom sjø? Neida, begge har sportsprogram og klarer seg helt fint, men forsøk ikke å antyde at disse bilene er i nærheten av å lukte på noe som har med sportslighet å gjøre. Kurveprogrammet til Mercedes reduserer krengingen uten at det går utover komforten.
Komfort er stikkordet for begge bilene med Mercedes som den mest komfortable fordi den har luftfjæring og et klart mer sofistikerte understell. Selv Fordens mange kjøreprogrammer oppveier ikke for Mercedes «e-active body control» som «leser» veien og på millisekunder justerer fjæring og demping etter veiens beskaffenhet. Men funksjonen koster ekstra.
For som en i teamet uttrykte det: Bilen ser fartsdumpene og flyter over dem som om de skulle vært sigarettsneiper.
Begge leveres med firehjulsdrift som standard i Norge, men det gjør dem ikke nødvendigvis til offroadere. Vanskelig føre og dårlige veier går helt sikkert fint, de har begge bakkeklaring over 20 cm, men husk at å kjøre fast så tunge biler langt utenfor allfarvei raskt byr på betydelige utfordringer.
MASSE UTSTYR
Vi har så langt slått fast at Mercedes har det mest raffinerte chassiset og best komfort, men at Forden for de aller fleste vil oppleves som komfortabel nok. Du sitter knapt bedre i Mercedes og begge bilene leveres med varme, kjøling og massasje i forstolene. Ford har også oppvarmet frontrute og begge har seter bakover som styres elektrisk. Så får den enkelte vurdere om det er verdt merprisen hos Mercedes å krysse av for elektrisk hev og senk på hodestøttene i midtre seterad. Ford kompenserer med spyler for å gjøre rent kameraet foran og bak.
Begge har også akustisk komfortpakke som blant annet består av doble glass i sidevinduene foran. Uansett er støy nesten fraværende i begge bilene, men du hører heldigvis litt til godlyden fra de sekssylindrede motorene.
DIGITALT
Både Ford og Mercedes opererer i Norge med heldigital instrumentering. Hos Ford består den av instrumentskjerm og en vertikalt montert pad-liknende skjerm høyt montert på dashbordet, om enn ikke like stor og intuitiv å bruke som i Tesla. Men de digitale funksjonene inkludert app-styring, fungerer på alle måter tilfredsstillende. Takk og pris for at viktige funksjoner i bilen fortsatt styres med knapper, enten på midtkonsollen eller på rattet.
Instrument- og infotainmentteknologien har GLS fra de øvrige Mercedes-modellene og er sannsynligvis det beste som har skaffes for penger i dag: brukervennlig og lekkert hvor skjermene styres fra to berøringsplater på rattet. Skjermene som i sum dekker bilens halve innvendige bredde, etterlater et inntrykk av at Mercedes allerede har beveget seg inn i fremtiden. Klar seier til Mercedes her.
TØRSTE
Selv med ladehybrid teknologi, skal det godt gjøres å definere biler i tungvektklassen som miljøvennlige. For GLS 400d oppgis forbruket til 0,80 liter/mil, men testen vår endte på 0,92 liter/mil som gir et CO2-utslipp på hele 245 gram/km. I et Europa som ber om maksimalt utslipp på 95 gram CO2/km, blir selv det oppgitte utslippet på 212 gram/km ganske voldsomt.
Forden klarer seg bedre, i det minste på papiret med 71 gram utslipp, 0,31 liter bensin/mil og oppgitt elektrisk rekkevidde på 42 km, som vi testet til 37 km. Men det er innenfor WLTP-syklusen. Biler som dette kjøres gjerne langt og en 350 hk V6 bensinmotor som skal trekke 2466 kilo pluss vekten av det som er inni og eventuelt bak bilen, forlanger god tilgang på drivstoff når ladeeffekten opphører og teknologien fungerer som vanlig hybrid.
Likevel endte ikke forbruket så høyt som fryktet, med 1,0 liter/mil i samme testsyklus. Det tilsvarer 232 gram/km i utslipp.
Mens diesel-GLS befinner seg på vei mot de evige motorveier i påvente av ladehybrid teknologi som i lillebror GLE, er Explorer et interessant eksperiment fra Ford om typiske amerikanske volumselgere kan være interessante i Norge, bare motorteknologien er rett i forhold til avgiftene.
Sannsynligvis går «statsvarebilkassen» inn i Explorer når Ford først får plukket ut alle setene. Som varebil vil bilen trolig være enda mer interessant.
LES VIDERE:
- Innledning
- Del 1
- Del 2
- Testdata og konklusjon
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.