-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Den lekre
Dette kunne vært vintervennene som var i stand til å ta deg dit du ikke trodde det var mulig å kjøre med bil. Men uten 4x4 gjelder det å holde seg på brøytet vei.
Mange varianter har gjort Ceed-familien til et bærende element for Kia. Bare ikke i Norge, hvor volumet fortsatt holder et lavt nivå og kommer til å forbli lavt inntil ladbare varianter dukker opp.
Det skjer derimot allerede tidlig i 2020 ved at XCeed kommer som ladbar hybrid. Drivlinjen blir den samme som i ladbar Niro. Om Kia har vilje til å prioritere Norge, bærer Xceed PHEV i seg potensiale til betydelig volum.
XCeed heter det siste tilskuddet i Ceed-familien og kjøres fram som SUV i betydningen crossover, altså en kombi hvor økt bakkeklaring (18,4 cm) i forhold til de andre variantene står for det meste av høydeøkningen.
Men det har skjedd mer. Med unntak av fordørene, er hele karosseriet nytt. Oppgraderingen gjelder også interiør, materialvalg og infotainmentteknologien med store skjermer og intuitiv menystyring.
Samtidig velger Kia, takk og pris, knappestyring av klimaanlegget og en del andre funksjoner. Også funksjoner lagt til rattet følger det samme logiske mønsteret. Ikke alt egner seg for skjermbetjening i bil i fart.
Kia er den eneste i dette selskapet med kjøling i setene. Kanskje ikke så viktig nå midt på vinteren, men bevares hvor deilig det er på hete sommerdager. Og naturligvis leveres bilen med varme i rattet.
Både å sitte i og komme inn og ut av er Kia XCeed på det jevne. Komforten er også på det jevne. Testteamet samstemte i at både Mazda og Skoda har bedre sittekomfort, men at det største ankepunktet mot bilen er å finne i støy fra bakhjulene. Her burde Kia brukt mer penger på støydempingsmateriale.
XCeeden er uten tvil den best designede av Ceed-modellene, og særlig gjelder det fra B-stolpen og bakover. Den friske oker-fargen på testbilen får detaljene godt fram.
Men noe stopper opp ved prisen. Kia har opp gjennom historien solgt seg inn som det rimelige bilalternativet. Der er ikke Kia med XCeed. 430.000 kroner for testbilen er 40.000 mer enn Mazda forlanger for CX-30.
Det beste med Kia, uansett modell, er uten tvil at bilene leveres med sju års garanti. Det betyr at om du beholder bilen i fem år, overtar den nye eieren en bil som fortsatt garanteres av produsent i nye to år.
LES VIDERE: