Seat Arona
Seat Arona
Seat Arona
Seat Arona
Seat Arona
Seat Arona
Seat Arona
Seat Arona
Seat Arona
Seat Arona
Seat Arona
Seat Arona
Seat Arona
Seat Arona
Seat Arona
Seat Arona
Seat Arona
Seat Arona
Seat Arona
Seat Arona

Forskjellige – men det er utenpå - del 1

Du kan ikke uten videre se at Seat Arona i basis er samme bilen som VW T-Cross. Men det er den. Så hva har T-Cross som Arona mangler, siden Volkswagen forlanger 63.700 kroner høyere pris?

Publisert Sist oppdatert

Vi tok derfor med begge bilene på test for å finne ut av akkurat det. Så la oss starte med det som er likt:

  • De er begge veldig praktiske.
  • Å bygge i høyden betyr mye plass på lite areal.
  • Begge har god svingradius.
  • Begge er usedvanlig lettkjørte.
  • Ganske kantet karosseri gjør bilene lette å lukeparkere i trange parkeringshus.
  • VWs tresylindrede 1-liter på 115 bensinhester er standard.
  • Sjutrinns DSG-girkasse som standard.
  • Begge har ryggekamera.
  • To-sone klimaanlegg er på plass.
  • Svært gode seter foran.
  • Takrails på begge.
  • Gode seter bak, og ekstrem takhøyde og beinplass til å være så små biler.
  • Begge har mekanisk håndbrekk. Enklere å reparere etter mange års bruk på saltede vinterveier.
  • Og ikke minst: Begge har radarstyrt cruisekontroll.

Så langt er jo alt såre vel. Men så var det forskjellene, altså de små forskjellene som gjør at T-Cross oppleves som en mer påkostet og litt flottere bil.

  • Baksete som glir på skinner og gjør det mulig å velge mellom ekstra god bakseteplass eller ekstra stort bagasjerom.
  • Ryggen på passasjersetet foran kan legges ned. Dette var ganske vanlig på flerbruksbiler for ti år siden. I dag har nesten ingen dette superpraktiske påfunnet som gjør det mulig å frakte ei flatpakket Billy-hylle inne i bilen og likevel ha med en passasjer bak.
  • Med Active Info Display erstattes instrumentene av en skjerm med mange valgmuligheter. Valgmulighetene er enda flere på dyrere VW- og Audi-modeller, men heldigital er uten tvil fremtiden selv for konservative bilprodusenter.
  • Lydsystemet Beats gir et helt annet lydbilde inne i bilen enn standardanlegget. Bare så trist at basshøyttaleren helt unødvendig stjeler verdifull bagasjeplass.
  • Høyere sikkerhetsnivå på grunn av flere førerstøttesystemer. T-Cross er selvkjørende på nivå 1,5.

Både Arona og T-Cross er usedvanlig lette å finne seg til rette i. Bare å sette seg rett inn, trykke på startknappen og legge i vei.

Å kjøre og å sitte i er det nesten ikke forskjell på de to. Støynivået er etter testteamets mening altfor høyt i begge, og særlig i baksetet på T-Cross. Det er prisen å betale for 18-tommer store hjul med 45 profil – det ser tøft ut, men bråker fælt.

Seaten rullet på 16 tommer store vinterhjul med normal ganske normal profil, men det hjalp dessverre ikke mye på hjulstøyen.

LES VIDERE:

- Innledning

- Del 1

- Del 2

- Poeng og konklusjon

- Testdata

Powered by Labrador CMS