-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Forskjellige – men det er utenpå - del 1
Du kan ikke uten videre se at Seat Arona i basis er samme bilen som VW T-Cross. Men det er den. Så hva har T-Cross som Arona mangler, siden Volkswagen forlanger 63.700 kroner høyere pris?
Vi tok derfor med begge bilene på test for å finne ut av akkurat det. Så la oss starte med det som er likt:
- De er begge veldig praktiske.
- Å bygge i høyden betyr mye plass på lite areal.
- Begge har god svingradius.
- Begge er usedvanlig lettkjørte.
- Ganske kantet karosseri gjør bilene lette å lukeparkere i trange parkeringshus.
- VWs tresylindrede 1-liter på 115 bensinhester er standard.
- Sjutrinns DSG-girkasse som standard.
- Begge har ryggekamera.
- To-sone klimaanlegg er på plass.
- Svært gode seter foran.
- Takrails på begge.
- Gode seter bak, og ekstrem takhøyde og beinplass til å være så små biler.
- Begge har mekanisk håndbrekk. Enklere å reparere etter mange års bruk på saltede vinterveier.
- Og ikke minst: Begge har radarstyrt cruisekontroll.
Så langt er jo alt såre vel. Men så var det forskjellene, altså de små forskjellene som gjør at T-Cross oppleves som en mer påkostet og litt flottere bil.
- Baksete som glir på skinner og gjør det mulig å velge mellom ekstra god bakseteplass eller ekstra stort bagasjerom.
- Ryggen på passasjersetet foran kan legges ned. Dette var ganske vanlig på flerbruksbiler for ti år siden. I dag har nesten ingen dette superpraktiske påfunnet som gjør det mulig å frakte ei flatpakket Billy-hylle inne i bilen og likevel ha med en passasjer bak.
- Med Active Info Display erstattes instrumentene av en skjerm med mange valgmuligheter. Valgmulighetene er enda flere på dyrere VW- og Audi-modeller, men heldigital er uten tvil fremtiden selv for konservative bilprodusenter.
- Lydsystemet Beats gir et helt annet lydbilde inne i bilen enn standardanlegget. Bare så trist at basshøyttaleren helt unødvendig stjeler verdifull bagasjeplass.
- Høyere sikkerhetsnivå på grunn av flere førerstøttesystemer. T-Cross er selvkjørende på nivå 1,5.
Både Arona og T-Cross er usedvanlig lette å finne seg til rette i. Bare å sette seg rett inn, trykke på startknappen og legge i vei.
Å kjøre og å sitte i er det nesten ikke forskjell på de to. Støynivået er etter testteamets mening altfor høyt i begge, og særlig i baksetet på T-Cross. Det er prisen å betale for 18-tommer store hjul med 45 profil – det ser tøft ut, men bråker fælt.
Seaten rullet på 16 tommer store vinterhjul med normal ganske normal profil, men det hjalp dessverre ikke mye på hjulstøyen.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Testdata