-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Forskjellige – men det er utenpå - del 2
Du kan ikke uten videre se at Seat Arona i basis er samme bilen som VW T-Cross. Men det er den. Så hva har T-Cross som Arona mangler, siden Volkswagen forlanger 63.700 kroner høyere pris?
Ett motorvalg
1,0 liter, tre sylindre og «bare» 115 hk høres i utgangspunktet puslete ut, og det ER forskjell på å kjøre alene og å være tre voksne i bilen. Ingen tvil om det.
Men jeg er samtidig ganske sikker på at de fleste som kjøper disse bilene vil oppleve dem motorsterke nok fordi fokuset vil være på de funksjonelle løsningene mer enn på ytelsene. Samtidig ble jeg overrasket over hvor kjøreglade de to er når chassiset først utfordres.
Selv om Arona og T-Cross har så godt som alt felles under skallet, ser de to bilene helt forskjellige ut. VW har det noe butte VW-preget mens Seaten ser nettere og mer elegant ut.
For å gjøre en forskjell, tok VW-konsernet seg bryet med å lage bilene med helt ulikt karosseri. Ingen av karosseriplatene passer på begge bilene og interiøret er også ulikt. På Arona vinkles audioskjermen mot føreren for å gjøre den mer lettlest, mens T-Cross-skjermes leses like godt av passasjeren som av føreren.
Infotainmentoppsettet er noe ulikt på de to og mest omfattende på T-Cross, men likevel med avgjort nok informasjon i Seat.
Begge har overraskende nok CD-spiller, skjult i hanskerommet.
Noen av dere kjenner Seat Ibiza, gjerne ved å ha leid den på ferie i Spania. Interiøret i Ibiza og Arona er så godt som identisk.
Litt finere
VW har alltid gjort et nummer av å være litt finere - oppklasset om du vil – enn Seat og Skoda. Litt nærmere premium og Audi. I T-cross er det ikke spor av premium. Dashbordplasten er like hard og simpel som i billigbiler for 10 år siden.
Jeg sukket innledningsvis over prisen på T-Cross, og jeg synes – ærlig talt – at VW tar seg godt betalt for å løfte taket på en Polo-stor bil.
Det er lett å la seg lure av alt utstyret som er pakket inn i introduksjonsmodellen av T-Cross. Når mye av dette skrelles av, står vi igjen med utstyrspakken Style, som er relevant til Arona FR.
Fortsatt er det forskjeller i førerstøtteteknologien. Prisforskjellen er nå 10.000 kroner, men husk at hos Seat er vinterhjul, frakt og levering inkludert i prisen. Alt dette kommer i tillegg hos VW.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Testdata