-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Framtid vs. tradisjon - del 1
Når Lexus i løpet av høsten lanserer den første bilmodellen med elmotor, er de så opptatt av å skåne kundene at de tar dem under begge armene og løfter dem forsiktig inn i den elektrifiserte teknologien. BMW gjorde det motsatte med i3.
Trolig er forklaringen så enkel som at myndighetskravene kom noen år for tidlig på hele Toyota/Lexus-organisasjonen, og derfor tvang dem til å handle før de var klar for det.
ORDINÆR
For å være dønn ærlig: Lexus UX 300e er ikke annet enn en helt ordinær UX hvor den hybride drivlinjen inkludert bensintank er byttet ut med elmotor og 54,3 kWt batteripakke, delt opp og stablet der Lexus har funnet plass til den. Åpner du panseret så fyller el-teknologien så mye av rommet at Lexus ikke fant volum nok til oppbevaring av ladekablene slik som i Tesla, Jaguar, Audi og BMW. Til gjengjeld er det såvidt plass til dem under bagasjeromsgulvet, om du må ha dem med.
Men den morsomste detaljen ligger godt synlig i rekkeviddemåleren utformet som vanlig bensintankmåler. For Lexus tar ingen sjanser. Når batteriet egentlig nærmer seg tomt for strøm, inneholder det likevel en nødreserve på 20 prosent av kapasiteten som gir rundt fem mil ekstra rekkevidde, akkurat som reservetanken i en bensinbil.
Her har du et par andre eksempler på at Lexus har tenkt på det meste for deg:
* Etter å ha åpnet bakluka ved å føre foten under støtfangeren, trenger du ikke trykke på knappen for å få den lukket. Du gjør også det med foten, om du foretrekker det.
* Lokket over midtkonsollen åpnes ikke bare til en side, men til begge. Kjekt for passasjeren ved siden av.
* Volumhjulet for musikkanlegget sitter plassert slik på midtkonsollen at det er like lett å betjene for passasjeren som for føreren.
HVORFOR ER i3 MED
Hvorfor trekker vi med BMW i3 inn i denne sammenlikningen? De to må jo representere ytterpunktene blant små/mellomstore elektriske premiumbiler? Ja, nettopp, men midt oppe i all ulikheten har de også noen likheter som ikke er så lette å se ved første øyekast, men som likevel er ganske interessante:
* Ytelsene er omtrent de samme.
* Rekkevidden ganske lik.
* Begge har omtrent like god/dårlig plass i baksetet.
* Begge er godt dempet mot støy utenfra.
Men der stopper definitivt likheten. I Lexus stiger du inn i nåtiden mens sju år gamle i3 fortsatt hinter om fremtid. Spørsmålet er bare om kundene er modne for denne fremtiden. Lexus mener tydeligvis nei, de kan om de vil, men våger i hvert fall ikke foreløpig.
LIKE TRANGE BAK
Ikke noe galt i det. Lexus har mange kvaliteter som er verdt å samle på. Men halvmeter større utvendig lengde hjelper ikke Lexus til mer plass innvendig. Den er like trang i baksetet som i3, med 64 cm beinplass bak en 180 cm fører, mot 62 cm i i3. Men BMW har satt av bedre plass til føttene under setene foran enn Lexus.
Der Lexus gir dyp og lavtsittende badekarfølelse foran, sitter man høyere og med vesentlig mer luft og utsikt fra øyehøyde i i3.
i3 hadde ikke fungert uten å bygge B-stolpen inn i bakdøren. Men det betyr at om baksetepassasjen skal ut, må den som sitter foran ta av bilbeltet og åpne fordøren først.
LES VIDERE:
- Innledning
- Del 1
- Del 2
- Konklusjon og testdata
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.