-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kinas Tesla-svar
Gjennom åpne patenter har kinesiske Xpeng nærmest klonet Tesla, til lavere pris. Snart dukker det opp flere enn de 96 G3-bilene som allerede ruller på norske skilt.
G3 er Xpengs svenneprøve i Norge og allerede er en ny båtlast på vei til landet. Men det stopper ikke der, for porteføljen til Xpeng inneholder en større og mye raskere modell: P7, en lekker storbil med rødt skinninteriør og til forveksling lik Tesla Model S fra siden.
Utstyrt med bare kinesiske tegn, bærer det innover til hovedstaden for å slå fast at champagne fortsatt står øverst i hylla, men at det finnes mye godt av musserende på lavere hyller. Altså: om ikke logoen på panseret er det viktigste ved bilkjøpet, blir det stadig mer å velge i til ulike priser.
1500 BILER I ÅR
Fjorårets suksess til MG og Polestar, beviser det. Begge bygges i Kina, kom fra intet inn i 2020 og formidlet 6558 biler til norske kjøpere. Denne suksessen ønsker også Xpeng å bli en del av.
I det bildet spiller P7 en viktig rolle. Bilen bygges både med to- og firehjulsdrift, inntil 700 NEDC-korte rekkeviddekilometer tatt ut av en 80 kWt (brutto) batteripakke. Med drift på begge aksler ender effekten på 429 hk/655 Nm i moment, men rekkevidden reduseres til 562 NEDC-kilometer.
I Kina er dette en så godt som selvkjørende bil hvor produsenten hevder å være fullt på høyde med det beste av autonom teknologi fra USA.
KONSERTSAL
P7s akselavstand på tre meter gjør at bilen, selv om den ikke har luftfjæring, oppleves svært komfortabel og det lukter premium av den, selv i en kinesisk versjon hvor mange av funksjonene er blokkert. Et heftig anlegg fra danske Dynaudio forvandler P7 til et privat konserthus på hjul.
For å underbygge Tesla-opplevelsen, har bilen stor frunk, og Brembo-bremser for å være sikker på å stoppe raskt nok.
VI SYNES
To interessante biler fra Kina som passer godt inn i det norske elbillandskapet, men hvorfor være så Tesla-lik?
Her finner du oppdaterte priser og data for Xpengs norske modeller
Xpeng | G3 | P7 * |
2WD Smart | 4WD Premium | |
Pris fra | Kr. 358.000 | Ikke klar |
Motortype | Elektrisk | Elektrisk |
Motor foran | 197 hk/300 Nm | 163 hk |
Motor bak | 266 hk | |
Samlet effekt | 197 hk/300 Nm | 429 hk/655 Nm |
Drivlinje | 1A, forhjulsdrift | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 8,6 sek | 4,3 sek |
Toppfart | 170 km/t | 170 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km | 0 g/km |
Batteri brutto/netto | 66,5/60,0 kWt | 80,9 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 450 km | 562 km** |
Strømforbruk 100 km | 15 kWt | n/a |
Lading DC/AC | 50 (Chademo)/7 kW | n/a |
Dimensjoner (L/B/H) | 445/182/160 cm | 488/190/145 cm |
Akselavstand | 263 cm | 300 cm |
Bilvekt | 1712 kg | 2060 kg |
Bakkeklaring | 13 cm | n/a |
Tilhengervekt | 0 kg | n/a |
Bagasjerom | 380 - 750 liter | 440 liter |
Miljøklasse | A | A |
Euro NCAP | Ikke testet | Ikke testet |
* Basert på kinesiske data | ||
** NEDC-data |