Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander

SUV har til tross for størrelsen ikke alltid vært synonymt med god plass innvendig. Det har Mitsubishi Outlander og Nissan Qashqai tatt mål av seg til å gjør noe med.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Den nye generasjonen Outlander har samme utvendige mål som tidligere. Under skallet er den imidlertid helt ny. Vår testbil har den klart viktigste motoren, 2,2-literen med 150 hester og 380 Newtonmeter. Det er en motor som står svært godt til bilen, og oppleves som mer enn sterk nok ut.

Et mer moderne karosseri har sammen med lavere vekt bidratt til å redusere CO2-utslippet, noe som selvsagt er gunstig for avgiftene. Sammenlignet med tidligere har Outlander blitt betydelig billigere enn bilen den erstatter, likevel blir den filleristet av Qashqai med en prisforskjell på nesten 50.000 kroner.

Som femseter har Outlander 550 liter bagasjeplass tilgjengelig, det er bra – men ikke så imponerende når du ser på bilens utvendige lengde. Det er for eksempel 55 liter mindre enn i dagens Skoda Octavia…

På plass bak rattet gir Outlander et godt inntrykk. Materialkvaliteten er betydelig oppgradert fra tidligere, dessuten er også designuttrykket mer moderne – det er bra. Plassen innvendig er rikelig for fire personer og akseptabel for fem. Takhøyden er god, og den andre seteraden kan skyves i lengderetningen – slik at du ganske enkelt kan fordele plass etter behov. Sittekomforten er godkjent, mens støynivået er noe høyere enn i Qashqai.

Selv om Mitsubishi har modernisert mye, har de ikke klart å få kjørefølelsen i bilen til å henge med i utviklingen. Outlander har riktignok fått en videreutviklet versjon av firehjulsdriftsystemet, der en elektronisk styrt clutch sørger for å sende krefter til bakhjulene etter behov, men oppdatert programvare og flere sensorer sørger for et system som er raskere og bedre tilpasset.

Firehjulsdriftsystemet har tre ulike innstillinger: I 4WD ECO er Outlander i utgangspunktet forhjulsdrevet, men bakhjulene får krefter ved behov. I 4WD AUTO tar den med seg bakhjulene raskere og tidligere, mens LOCK-funksjonen er en elektronisk sperre som gir deg ekstra fremkommelighet under krevende forhold. For norske vinterforhold, er det helt klart AUTO som er det mest fornuftige valget. Bilen føles trygg også på ganske glatte veier.

Outlander er helt klart først og fremst optimalisert for komfort. Styrefølelsen er dårlig, det føles tidvis som om du kjører med polvotter. Stabilitetskontrollen er ivrig etter å gripe inn, og det myke oppsettet bidrar til at du raskt glir inn i en tilbakelent kjørestil.

Utstyrsnivået på vår testbil Instyle+ er bra, men uten å være overdådig. Stort stereoanlegg med DAB og den digre subwooferen vi kjenner fra tidligere, er sammen med xenonlys og elektrisk bakluke blant høydepunktene.

LES VIDERE:
- Innledning
- Mitsubishi Outlander
- Nissan Qashqai+2
- Testvurdering og poeng Mitsubishi Outlander
- Testvurdering og poeng Nissan Qashqai+2
- Vårt valg

Powered by Labrador CMS