-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Selger på pris - del 2
Mazda MX-30 og MG ZS koster veldig lite, men der slutter også likheten.
TRENGER FACELIFT
På den skjermbaserte instrumenteringen kan du hele tiden lese av hvor mye motorkraft i prosent som brukes for å forflytte bilen. Snedig, for ved å kjøre defensivt, brukes ikke mye energi til selve forflyttingen.
MGs infotainment-teknologi speiler en gammel grunnkonstruksjon med for lang reaksjonstid og for dårlig skjermoppløsning. Her trengs facelift for å henge med. Pluss for at det manuelle klimaanlegget styres fra eget betjeningspanel, og nok et pluss for knappene til å velge kjøremodus og hente fram batteriinformasjon og annen kjøreinformasjon på instrumentskjermen.
De fleste sitter godt foran i MG med god lårstøtte. Baksetet byr på bra plass til bein og hode, men lav sittehøyde uten særlig med lårstøtte for lange bein i kombinasjon med mangel på midtarmlene, gjør det slitsomt å sitte der over tid for voksne.
KORK
Mazda beveger seg i en annen verden enn MG med korkelementer under den «flytende» midtkonsollen. Resirkulerte materialer, eleganse og overflater som er spesielt behagelige å ta på, bidrar til å gjøre oppholdet i MX-30 ytterst trivelig. Presisjon i knapper og brytere, og særlig gjelder det for lydanleggets flerfunksjons volumknott og funksjonshjulet som styrer innholdet på infotainment-skjermen, som gjør at flere bilmerker som hevder å være såkalt «premium» har en god vei å kjøre før de er på Mazdas nivå.
Selv med ganske konservativ layout på instrumenteringen sammenliknet med løsningen eksempelvis VWs valgte i nye ID.3 (som igjen har mange fellestrekk med BMW i3), er det noe trygt gjenkjennelig i Mazda. Det automatiske klimaanlegget betjenes via egen skjerm, men med hurtigfunksjoner for blant annet temperatur og vifte på hver side av skjermen. Rattvarmefunksjonen ligger også på denne skjermen, men burde strengt tatt hatt egen bryter på rattet. Headup-display er en del av standardpakken.
I mørket vinner Mazda ved å ha utstyrt MX-30 med adaptive LED-lys mens MG nøyer seg med lommelyktaktig halogenlys i møte med Mazda-lyset.
Mazda stiller også med best sittekomfort og ikke minst best kjørekomfort. Baksetet med midtarmlene er også testens beste, men også Mazda mangler skiposemuligheten i det 40/60-splittede baksetet.
RUNDT 19 KWT
Både Mazda og MG oppgir strømforbruket til rundt 19 kWt som langt fra er overraskende lavt til å være såpass kompakte biler. Vårt testresultat lå rundt de samme verdiene, men for begge bilenes vedkommende lot forbruket seg enkelt senke til rundt 15 kWt i urbane fartsområder rundt 50-60 km/t.
Rekkevidden diskvalifiserer Mazda til hyppige lange kjøreturer. Med fulladet batteri og ganske god høsttemperatur, la vi i vei fra Oslo i retning Kongsvinger med Kirkenær som endestopp. Men allerede på Kongsvinger viste det seg at Mazdaen bare med et nødskrik ville klare returen fra Kirkenær til nærmeste hurtiglader på Kongsvinger, mens MG ikke ville ha noe problem med de ekstra milene. Så vi ladet begge bilene.
LAV LADEFART
MG oppgir DC-ladefarten til 85 kW mens Mazda nøyer seg med 50 kW. MG holdt ladefart rett over 38 kW til 50 prosent fyllingsgrad, deretter falt farten dramatisk. For Mazdas del kom vi aldri over 36 kW ladefart. Også her falt farten betydelig fra 60 prosent fyllingsgrad. For MX-30 betyr det at selv når du utnytter ladefarten maksimalt ved å lade fra 10 til 60 prosent, betyr det at en halv times lading ikke gir mer enn 100 km rekkevidde, og på vinteren trolig langt mindre.
Begge AC-lader med inntil 6,6 kW hjemme. Selv med en 20 amp lader vil det ikke by på problemer å fylle tomme batterier i løpet av natten.
Både MG og Mazda er utstyrt med CCS ladekontakt.
MGs ladekontakt sitter i grillen og åpnes ved å trykke på logoen. Lokket virker ikke spesielt solid samtidig som det utsettes for snø og skitt vinteren gjennom. Men mest av alt må en bøye seg langt ned for å finne fram til kontaktpunktet.
Mazda har montert kontakten ganske beskyttet på bakskjermen, men fortsatt dekkes kontaktpunktene av to gummilokk der flere av konkurrentene nå har gått over til å feste beskyttelsen av kontaktene direkte til lokket. Mer praktisk, det.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.