-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Uavgjort - del 1
Audi A6 og BMWs 5-serie har så mange fellestrekk at merketilhørighet sannsynligvis teller mer enn selve bilen i valget mellom de to.
Tre skjermer
Du ser det med en gang du setter deg inn i A6 at Audi viderefører det digitale tankesettet kjørt fram i A8 i fjor, bare tilpasset litt slankere lommebøker og firmakontoer.
Det første som møter deg er de tre skjermene, først den 12,3 tommer store cockpitskjermen (koster dessverre ekstra) hvor hele familien – opp til sju brukere – kan kode inn individuelle brukerprofiler. Den øverste MMI-skjermen i midtkonsollen på 10,1 tommer kunne med fordel vært plassert litt høyere, men er til gjengjeld kontrastrik nok til å tåle skikkelig motlys.
Skjermen under denne måler 8,6 tommer og styrer blant annet klimaanlegget. I forhold til funksjonssturing via skjerm parkerer Audi den andre tyskeren fra München. Men jeg lurer fortsatt på om eiere virkelig klarer å gjøre nytte av det overveldende antallet funksjoner og innstillingsmuligheter Audi byr på, eller om mulighetene først og fremst er der for å imponere under mottoet om at «forspranget fortsatt ligger i teknikken»?
Uansett hvor bra skjermene måtte være, mener jeg fortsatt at de tar oppmerksomhet bort fra veien. Så jeg savner et styrehjul på midtkonsollen for flere av funksjonene slik BMW fortsatt har.
Konservativ
BMW viser seg fram med et langt mer konservativt ansikt. Selve instrumentskjermen har fysiske hindre som umuliggjør fri bruk av skjermflaten, og selv om infotainmentskjermen midt på dashbordet både befinner seg høyt og er kontrastrik, blir den litt puslete ved siden av Audis skjermvelde.
Men BMW stiller i denne testen med headupdisplay med så mye nyttig informasjon på frontruta at jeg glemmer å se på hovedinstrumentet. Få gjør dette bedre enn BMW.
De to testbilene er så godt som identisk like store: 4,94 meter lange og 1,87 meter brede. Audien er en fattig centimeter høyere enn BMW-en, og bagasjerommene er såpass store at om plassen ikke holder så har du med for mye feriebagasje.
I begge splittes bakseteryggen 40/20/40 med så godt som flatt lastegulv når seteryggene legges ned.
Ulik pakking gjør at lastelengden bak måler 12 cm mer i vår 520d. Sannsynligvis interesserer det noen at begge kan trekke to tonn etter tilhengerkroken.
Mye plass
Audi skryter av hele 1,4 centimeter bedre takhøyde bak enn i bilen som erstattes. Ja, jeg målte den til hele 100 cm (bilen har ikke soltak), det er formidabelt på en bil som ikke primært er bygd for å frakte kongelige, så her er det virkelig god plass. Takhøyden er dessverre like mye et resultat av å senke sitteputen så mye at du nesten sitter på gulvet. Akkurat det er ikke veldig behagelig.
Da foretrekker jeg den høyere sitteposisjonen bak i BMW, men her bygger soltaket så mye ned at jeg med min forholdsvis lange overkropp skaller ubehagelig i taket. Men spiller plassen bak egentlig noen rolle? Du som har betalt for bilen sitter jo ikke der likevel, og verken Audi eller BMW profilerer disse bilene mot drosjemarkedet.
Foran derimot er det selvfølgelig rikelig med plass og på testbilene også mer enn nok med seteinnstillinger – og selvsagt seteputer som forlenges ved behov. Jeg satt best i BMW-en, min makker Jørgen hadde det best i Audien.
Ulik opplevelse
Vi er også noe uenige om hvem av de to som gir best kjøreopplevelse. Så la meg ta Audien først fordi endringene fra forrige generasjon er klart merkbare, både i forhold til flyt, komfort og sportslighet uten at bilen egentlig er veldig sportslig. Selv om 3-liters V6, 231 hk og 500 Nm i moment virkelig flytter den 1890 kilo tunge Audien, er firehjulstrekkeren fortsatt i basis en framtrekker som ikke angriper utfordringene på samme lekne måten som primært bakhjulsdrevne BMW.
155 kilo vektforskjell i BMWs favør har effekt, så selv om 520d «bare» har en rekkefirer på 2,0 liter, 190 hk og 400 Nm i moment – og heller ikke oppleves like motorsterk – er den etter min mening i sportsmodus morsommere å ta ut på de mange svingete og nesten trafikkfrie landeveiene dette landet er så rikt utstyrt med. 20 tommer store hjul (275/35/20 bak og 245/35/20 foran) bedrer naturligvis grepet om chassiset gjør jobben som på BMW. Audi nøyer seg med 19 tommer. Husk bare at produsentene utstyrer bilene med 17-tommere.
Som sagt er Jørgen og jeg ikke helt enige på dette punktet, så om du er i kjøpsmodus så er det jo bare å prøve selv.
Derimot er vi enige i at Audis nye åttetrinns automatkasse girer raskt, men er ikke i nærheten like silkemyk og kjapp i skiftene som BMW-kassen.
OBS! Vi beklager at garantien er ombyttet for de to modellene i våre testdata. BMW har 5 år / 200.000 km mens Audi har 5 år / 100.000 km.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2