LANSERING: Lamborghini-arven er sikret med den nye toppmodellen Revuelto: I rett linje fra Countach.

Lamborghini Revuelto

Dette er Lamborghinis nye toppmodell – den vises i Norge i dag

En ny Lamborghini-importør åpner denne uken – i Norge, og som en av de første i verden kan Lamborghini Oslo presentere den nye Revuelto. Her gir vi deg litt av bakgrunnen for produsentens nye toppmodell.

Publisert Sist oppdatert

Bilen du kjører har koppeholdere! Og hvis du velger Città som kjøremodus, har du 178 hk til rådighet.

Vi snakker Lamborghini! Det har skjedd mye siden de oppfant Superbilen.

Levende mennesker

Lamborghini er en av disse bilprodusentene der nye modeller fremdeles presenteres av levende mennesker. Ikke av representanter for grupper eller komiteer eller prosjekter, men av levende mennesker som man vet har vært der under hele prosessen, hands on, og som har satt sitt eget personlige preg på produktet.

Da de presenterte sin nyeste, Revuelto, var det tre personer i sentrum.

Stephan Winkelmann, selvfølgelig, bedriftens karismatiske toppsjef, nå på sin andre vakt i selskapet. Mitja Borkert, kom til Lamborghini som designsjef for syv år siden. Og Rouven Mohr, teknisk sjef og ganske ny etter at Maurizio Reggiani ble flyttet sidelengs til motorsportavdelingen for vel et år siden.

Stephan Winkelmann

Men ved årets Le Mans-tider kunne Lamborghini fortelle at neste år skulle også de delta i LMDh-klassen på 24-timersløpet. Da ble det åpenbart hvilke oppgaver Reggiani står overfor – fabrikken kunne ikke satt på noen andre til å gjennomføre en så komplisert oppgave:

Og vær ikke i tvil – Revuelto er i første rekke Reggianis bil.

Mer enn facelift

Ingen eksterne vet riktignok hvordan den kjører ennå – men Huracan Tecnica, som debuterte i fjor samtidig med at de skiftet teknisk sjef – var et prakteksempel på hva Reggiani kan. Huracan var egentlig åtte år gammel da den ble fornyet, og alle som har kjørt den er enige i at dette er mye mer enn en facelift, mye mer enn en oppgradering – dette er en bil som har utvidet Huracans analoge kvaliteter i alle retninger. Inklusive kjørbarhet, komfort og stil.

Reggiani startet med motorer hos Maserati i 1989, og gikk til Bugatti i 1987 der han jobbet med det største problemet på EB 110: motor og transmisjon. Han kom til Lamborghini i 1995 og da han ble forflyttet i fjor, hadde han vært toppsjef for teknisk i 16 år.

Slik stabilitet er unik i dette miljøet.

Svanesang

Så kall gjerne bilen Reggianis svanesang, akkurat som den er V12-motorens svanesang. I den grad denne motoren vil bli brukt fremover, vil den bli mer og mer elektrifisert. Og skal man dømme etter lyden da bilen ble vist første gang – 9250 omdreininger! – er det siste gang den type musikk med den type trykk vil kunne bli typegodkjent.

Men frykt heller ikke for tyskeren, dr. Mohr. Det er også hans andre runde hos Lambo. Han rapporterte rett til Reggiani da han forrige gang var med på å utvikle Urus, Huracan Evo og Aventador SVJ – han vet hva dette dreier seg om.

Det er mange for-første-gang på denne bilen. Hybridiseringen, for eksempel. Eller den sentrale, flyinspirerte karbon-monocoquen som det hele er hengt opp rundt. Og stylingavdelingens 17 designmodeller – «aldri har vi jobbet så grundig med en ny bil», sa Mitja Borkert.

Rouven Mohr, ny Chief Technical Officer (CTO) for R&D, og Maurizio Reggiani, ny Vice President of Motorsport.

Og det vi ser er en typisk Lamborghini. Skarpe kanter, origami-preg her og der. Y-linjer og sekskanter. Og det gjør ikke noe at den har fått enda større hjul – 21-tommers foran, 22-tommers bak.

Uttrykket er dramatisk.

Reversløs kasse

Motoren er nå snudd 180 grader så den åtte-trinns reversløse Graziani-kassen kommer bak (revers sørger elmotorene for). Foran er det da plass til et lite batteri. 3,8 kW er enda mindre enn det både Ferrari og McLaren nøyer seg med. Motorvekten er også mindre – 218 kg er den letteste V12 noen gang fra Lamborghini. 814 hester kommer derfra – resten, opp til 1001, tar elmotorene seg av. To foran og en bak. Den bak er montert som en booster på girkassen, og fungerer også som startmotor og generator og leverer tilbake regenerert energi under bremsing.

Du kan velge mellom fem kjørmoduser og legge på såpass mange motorkarakteristikker at du har til sammen 13 kombinasjoner med alt fra full pakke på 1001 hk, til forhjulsdrevet batterielektrisk. Men regn ikke med mer enn 15 km elektrisk kjøring før sylinderne igjen slår inn.

Skal du lade batteriene hjemme vil du nok trenge en halv time. Med litt effektiv kjøring kan du greie det på fem-seks minutter.

Mer benplass

For innbyggerne er akselavstanden økt med 79 mm i forhold til Aventador – det gir benplass. Og takhøyden er økt med 26 mm. Dørene, som fremdeles er en egen forestilling i seg selv, er gjort mer konkave. Det vil si bedre plass til skulder og albue.

Aldri har vi jobbet så grundig med en ny bil

Mitja Borkert, designsjef

Dessuten er rygging blitt litt enklere med marginalt bedre sikt gjennom sideruten bak. Med motoren snudd er det også blitt bedre bagasjeplass bak setene.

Hvis du er en virkelig barka Lamborghini-fører vil du lete litt etter startknappen før du oppdager at den er flyttet fra senter-stacken til rattet. Hvis du også, som en journalist gjorde under introduksjonen, spør om hvorfor du må nøye deg med tre små monitorer spredt ut over dashbordet, og ikke en skikkelig storskjerm, kommer nok du også til å få det samme svaret:

«Fordi vi ikke jobber i skjerm-, eller underholdningsbransjen. Dette er et superverktøy for profesjonelle og da er vår oppgave å redusere det overflødige mest mulig, ikke utsette føreren for informasjons-overload.»

Men skjermene byr tross alt på en unik løsning. Med en kjapp håndbevegelse kan du sveipe bildet fra den ene skjermen til den andre når du måtte ønske.

Bakgrunn fra Porsche

Mitja Borkert, snart femti, født i Øst Tyskland, er den entusiastiske designsjefen som kom fra Porsche for litt over syv år siden. Der endte han som sjef for eksteriør og hadde vært innblandet i såpass lite inspirerte – men svært kompetente – design som Panamera og Macan.

Designsjef Mitja Borkert

Men han kan sin Lamborghini-historie og sammenlikner Revuelto-profilen med Countach sin, samtidig som den har noe av galskapen til Diablo – særlig bak, mens den er like konsis og bestemt som Murcielago.

«Og, selvfølgelig», sier han om det imponerende teamet sitt, «vi har jo alle Aventador dypt bakt inn i hjertene våre.»

Og hovedutfordringen med LB744-prosjektet?

«Det var å bevare merkets DNA på tross av alle innovasjonene».

Ingen tvil om at han klarte det, men han peker spesielt på hekken og minner om at han ikke er direkte motstander av motorsykler i supersportklassen (de trange, tilbaketrukne lysåpningene er opplagt en liten hilsen til søsterfabrikken rett nede i gaten: Ducati).

Innrammet

Selvfølgelig har vi jo alle Aventador dypt bakt inn i hjertene våre

Mitja Borkert, designsjef

Derfor har han rammet inn motor-rommet, ikke noe glasstak, men fri utsikt til motoren med en 3D-struktur med sidekanter som minner om Diablo, med en snev av Miura.

«Dette er et stykke moderne arkitektur du kunne plukke av bilen og henge på veggen hjemme», sa han til det italienske fagbladet Auto & Design.

Spør ham, og han sier at favorittvinkelen er skrått bakfra.

Smart jobbet av designteamet, det er nok den vinkelen de fleste vil oppleve.

Og hva kommer så?

Lamborghini Revuelto designskisser
Lamborghini Revuelto designskisser
Lamborghini Revuelto designskisser
Lamborghini Revuelto designskisser
Lamborghini Revuelto designskisser
Lamborghini Revuelto designskisser

Følger vi vanlig tidslinje vil det bli en Spyder neste år, en Performante i 2025, og så en EVO et år eller to etter den. I mellomtiden vil vi ha fått den dårligst skjulte hemmeligheten i Sant’Agata Bolognese, den fireseters batteridrevne modellen.

Men i stedet for en slags etterfølger til gamle dagers Espada ser det ut til at tankegangen nå heller mer i retning av en Shooting Brake, en Coupé-SUV bygget på den største av VW-Gruppens sterkt forsinkede SSP-plattform.

Og til sist: Hvorfor Revuelto?

For det første fordi det også er navnet på en legendarisk okse som underholdt i Barcelona på 1880-tallet og som visstnok var klin gæærn og skapte fullstendig kaos da han hoppet opp på tribunene og lot det gå ut over publikum.

Kanskje ikke så bra referanse.

Men på spansk betyr det også å blande, mixe – eller Scramble på engelsk, som i Scrambled Egg. En tydelig referanse til bilens blandede – hybride – tekniske løsninger.

Men sluttresultatet virker ikke oppblandet – det virker ekte, hardcore, tradisjonsrik Lamborghini.

Lamborghini Revuelto lanseringen
Lamborghini Revuelto lanseringen
Lamborghini Revuelto lanseringen
Lamborghini Revuelto lanseringen
Lamborghini Revuelto lanseringen
Lamborghini Revuelto lanseringen
Lamborghini Revuelto lanseringen
Lamborghini Revuelto lanseringen
Lamborghini Revuelto lanseringen
Lamborghini Revuelto lanseringen
Lamborghini Revuelto lanseringen
Lamborghini Revuelto lanseringen
Lamborghini Revuelto lanseringen
Lamborghini Revuelto lanseringen
Lamborghini Revuelto lanseringen
Lamborghini Revuelto lanseringen
Lamborghini Revuelto lanseringen
Lamborghini Revuelto lanseringen
Lamborghini Revuelto lanseringen
Lamborghini Revuelto lanseringen
Lamborghini Revuelto lanseringen
Lamborghini Revuelto lanseringen
Lamborghini Revuelto lanseringen
Lamborghini Revuelto lanseringen
Lamborghini Revuelto lanseringen
Lamborghini Revuelto lanseringen
Lamborghini Revuelto lanseringen
Powered by Labrador CMS