-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BMW Vision Neue Klasse X:
Andre forvarsel om hva vi har i vente
For et halvt år siden vi et første glimt av fremtidens designretning fra BMW. Nå kommer det neste, i form av en fremtidig SAV.
Det er ikke hver dag jeg hører kollega Jon Winding-Sørensen såpass entusiastisk som da han omtalte BMW Vision Neue Klasse fra München i fjor høst: «Bravo BMW, nå skjer det noe igjen» skrev han.
BMW har ved flere anledninger stresset at Neue Klasse er mer enn bare en bil eller et konsept – her er det snakk om en total redefinisjon av hva BMW står for. De utnytter det siste på teknologifronten for å skape innovative produkter som ivaretar merkets kvaliteter og image. Og bilene skal bygges med minst mulig på påvirkning på miljøet.
Trinn to
Vision Neue Klasse presentert på IAA i 2023, ga et hint om BMWs fremtidige sedaner. Nå er det X-modellenes tur, med BMW Vision Neue Klasse X først ut. Konseptet representerer en aktiv livsstil og effektiv dynamikk slik vi er kjent med fra X-modeller i en rekke ulike former og formater.
Tre fundamenter er sentrale i Neue Klasse – elektrisk, digital og sirkulær. Med Neue Klasse X kommer det en fjerde dimensjon: Kjøregleden, som ligger i BMWs kjerne, løftes til et nytt nivå med ny drivlinje og chassiskontroll utviklet spesielt for Neue Klasse, og sjette generasjon BMW eDrive-teknologi. Modellens bærekraftkonsept skal samtidig sikre ansvarlig produksjon, drift, demontering og gjenvinning.
Mer dynamisk
En ny type kontrollsystem for drivlinje og chassis skal sørge for BMW-typiske kjøreopplevelser takket være en ny programvareplattform som sørger for best mulig tilpasning under de aller fleste forhold.
Fremtidens BMW vil inneholde i alt fire nye superhjerner; høytytende datamaskiner som jobber smart sammen med oppgaver som til nå har vært håndtert hver for seg.
To av disse vil ifølge BMW bidra til å løfte kjøreopplevelsen med Neue Klasse til et nytt nivå. BMW har utviklet den første superhjernen internt. Den integrerer drivlinje- og kjøredynamikk med opptil ti ganger mer datakraft. Den andre superhjernen vil i sin tur muliggjøre det neste store spranget innen automatisert kjøring.
(saken fortsetter)
Ny designretning
Designspråket som er utviklet for Neue Klasse tar et stort steg for både eksteriør- og interiørdesign. Med økt bakkeklaring tillater bilens arkitektur et romsligere interiør. Dette muliggjør lang akselavstand, korte overheng – med andre ord, klassiske BMW-proporsjoner.
Den nye designretningen for BMWs X-modeller kommer også til syne i konseptet. Vertikalt orienterte LED-enheter er en ny tolkning av BMWs klassiske lysdesign. Nyregrillen har fått en tredimensjonal form med belyste konturer. LED er jo den nye krom.
Frontlyktene og grillen aktiveres når føreren nærmer seg bilen og fortsetter innover i interiøret. Hekken har også et atletisk uttrykk med lykter som strekker seg langt inn mot midten og skaper en horisontal tolkning av BMWs kjente L-form.
Nytt interiør
Det nye rattet med multifunksjonsknapper, sentraldisplay med touchkontroll og BMW Panoramic Vision samt avansert stemmestyring, gir et førerorientert miljø med enkel tilgang til informasjonen og funksjonene sjåføren måtte trenge.
BMW Panoramic Vision projiserer informasjon over hele frontrutens bredde. I produksjonsmodellen vil dette bli løst ved å utvide BMW 3D Head-Up-display. I BMW Vision Neue Klasse X er det sentrale displayet integrert i instrumentpanelet, noe som gir passasjerene i forsetet optimal tilgang til alle infotainment-funksjoner.
Sjette generasjon eDrive
Den nyeste generasjonen av BMW eDrive er nøkkelen til at energieffektiviteten i Neue Klasse tas til et nytt nivå. I tillegg til forbedrede eDrive-enheter har modellen nye, runde, litiumion-battericeller med en volumetrisk energitetthet som er mer enn 20 prosent høyere enn de prismatiske cellene som tidligere ble brukt.
I kombinasjon med overgangen til et 800-voltsystem vil dette forbedre ladefarten med opptil 30 prosent – og en rekkevidde på 300 kilometer kan oppnås på bare ti minutter.
Den nyeste versjonen av eDrive bidrar også til opptil 30 prosent lengre rekkevidde, og når det gjelder aerodynamikk, oppnås en ny imponerende rekord med 20 prosent redusert luftmotstand sammenlignet med en sammenlignbar modell i det nåværende utvalget. Et nytt dekkdesign og spesialutviklede bremsesystemer for elbiler bidrar til å øke den totale effektiviteten med opptil 25 prosent.
Redusert CO2-avtrykk fra vugge til grav
I dørpaneler og midtkonsoll brukes det helt plante- og mineralbaserte samt petroleumsfrie overflatematerialet «Verdana». For første gang brukes også havplast for diverse formsprøytede deler. Dette sekundære råmaterialet, som blant annet kommer fra resirkulerte fiskenett, står for 30 prosent av innholdet i utvalgte komponenter.
Materialvalgene og bilens konstruksjon gjør det enklere å demontere komponenter og bedre gjenvinnbarhet. Bilens sideskjørt, front- og bakfanger produseres av resirkulerte monomaterialer. Dette følger det nye designkonseptet for gjenvinnbarhet som ble presentert i BMW i Vision Circular i 2021.
Den første helelektriske varianten av den nye arkitekturen begynner serieproduksjon ved BMW-fabrikken i Debrecen i Ungarn i 2025.
Første produksjonsmodell i Neue Klasse blir neste generasjon iX3, så følger trolig en kompakt sedan.