Citroën Ë-C3.

Citroën ë-C3 til Norge til våren

Småbil til under 250.000 kroner

Nå kommer små og rimelige elbiler. Hos Stellantis er Citroën først ute med bil til under 250.000 kroner, den er langt fra utstyrsribbet og ventes til Norge utpå våren.

Publisert

Miljøkrav i kombinasjon med større produksjonsvolum presser prisene på elbiler. Og kineserne, med verdens største hjemmemarked for elektriske biler, er en sterk bidragsyter til prispresset.

Liten motoreffekt

Citroëns svar er å blåse nytt liv i fire meter lange og B-segmentstore C3, i fjerde generasjon nå, utstyre den med 44 kWt batteripakke og 113 hk motor, og vips så har bilen med elmotor får navnet ë-C3 og inntil 320 km rekkevidde. 

Akselerasjon til 100 km/t går unna på rundt 11 sekunder. Ikke mer, vil du kanskje påpeke, men for de aller fleste holder dette i daglig bruk. ë-C3 er tross alt ikke ment som langtursbil, men tiltenkt rollen som en urban venn og effektiv bybil med 310 liter stort bagasjerom bak 40/60 splittet bakseterygg som når de legges ned ikke gir flatt gulv.

 

Komfort vektlagt

Citroën mener selv å ligge hakket foran konkurrentene på komfort og at det også gjelder ë-C3 ved at bilen adopterer demperteknologien fra ë-C4 og CX5. «Flyvende teppe-følelse» kaller Citroën det og henviser med det egentlig til den gang merket befant seg i egen komfortklasse med hydraulisk fjæring.

Det betyr at om ë-C3 tas med på langtur eller ferie, skal det ikke stå på manglende komfort. Med inntil 100 kW DC-ladefart oppgir Citroën at det under optimale forhold ikke tar mer enn 26 minutter å «tanke» batteriet fra 20-80 prosent. Hjemmelading gjøres med inntil 11 kW.

En ny app, e-Routes, som er integrert mot Citroën Connect Plus, gjør det enklere å planlegge ladestopp og tider når bilen tas ut på langtur.

Instrumentstripe

Instrumenteringen tar et langt skritt inn mot minimalismens verden sammenliknet med storebror ë-C4. Riktignok valgte Citroën å beholde viktige knapper på rattet for cruisekontroll, volum på lydanlegget, telefonbetjening og stemmestyring – og ikke minst eget panel for betjening av klimaanlegget inkludert ratt- og setevarme. Resten befinner seg på den 10,25 tommer store infotainmentskjermen. Ë-C3 støtter naturligvis trådløst både Apple Carplay og Android Auto.

Instrumentskjermen befinner seg ikke lenger rett bak rattet, men er nå gjort om til en speilet stripe i dashbordet, og over det rektangulære, lille rattet. Ideen til løsningen ser ut til å være hentet fra Peugeots mangeårige plassering av instrumentskjermen over rattet for å eliminere behovet for headupdisplay.

Vokst litt

Målt mot forgjengeren har bilen vokst litt, til lengde på 4,01 meter og bredde på 1,76 meter. 1,57 meter utvendig høyde gir tre centimeter med ekstra takhøyde inne i bilen for å bedre komforten både for dem som sitter foran og for baksetepassasjerene. 

Citroën påpeker at ë-C3 både er designet i og skal produseres i Europa. Samtidig varsles en rimeligere variant med 200 km rekkevidde og priset rett under 20.000 euro i 2025.

Citroën Ë-C3.
Citroën Ë-C3.
Citroën Ë-C3.
Citroën Ë-C3.
Citroën Ë-C3.
Citroën Ë-C3.
Citroën Ë-C3.
Copyright William Crozes @ Continental Productions
Citroën Ë-C3.
Citroën Ë-C3.
Citroën Ë-C3.
Citroën Ë-C3.
Citroën Ë-C3.
Powered by Labrador CMS