-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Opplæringskontoret for Bilfag AS Trondheim:
Daglig leder
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
MyCar:
Bruktbilselger
-
MyCar:
Daglig leder
-
Bertel O. Steen Lørenskog:
Montør/tekniker
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Bertel O. Steen Lørenskog:
Bilmekaniker
-
Bodø Bilskadesenter AS:
Sekretær
-
Bilverksted Råbekken AS:
Bilmekaniker
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Techno Classic Norway:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Autoskade Elverum AS:
Driftsleder
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
![<span data-lab-font_weight="font-weight-bold" class="font-weight-bold m-font-weight-bold">GIGANTISK: </span>Continentals anlegg i Lousada, Portugal har kapasitet til å produsere 18 millioner dekk i året](https://image.bilnorge.no/4105302.webp?imageId=4105302&x=0.00&y=13.49&cropw=100.00&croph=82.57&width=960&height=576&format=jpg)
På vei mot klimamålene
Her er dekkproduksjonen CO2-nøytral
Continental har som mål å bli en CO2-nøytral dekkprodusent innen 2040. Det oppnår de allerede nå ved dekkfabrikken i Lousado i Portugal.
Dette er mulig takket være generering av damp ved hjelp av en kjele som opererer utelukkende på elektrisitet. Continental bruker både egengenerert solkraft og fornybar strøm fra nettet til sin dampgenerering.
Tidligere ble naturgass brukt som eneste energikilde for dampproduksjon ved den portugisiske dekkfabrikken – en energikrevende prosess. Damp er nødvendig for å varme opp dekkene, en prosess kjent som vulkanisering. Den termiske energien gjør rågummien fleksibel og elastisk slik at den kan benyttes i produksjonen.
18 millioner i året
Med en årlig produksjonskapasitet på 18 millioner dekk er anlegget i Lousado gigantisk.
– I Lousado demonstrerer vi at selv meget store dekkfabrikker kan oppnå CO2-nøytral produksjon. For å gjøre det, er tilgjengeligheten av fornybare energikilder til konkurransedyktige priser avgjørende, forklarer Dr. Bernhard Trilken, sjef for produksjon og logistikk hos Continental Tyres, og fortsetter:
– Vi klargjør alle våre anlegg slik at de kan bruke så mye fornybar energi som mulig. Igangkjøringen av vår elektriske dampkjele i Lousado er starten på en spennende læringskurve.
![CO2-nøytral produksjon](https://image.bilnorge.no/4105301.webp?imageId=4105301&width=960&height=548&format=jpg)
Den nye elektriske dampkjelen benytter solenergi og annen grønn strøm for å produsere damp nesten uten energitap. Vann pumpes fra bunnen av kjelen til toppen, hvor det sprayes på elektroder. Elektrisk strøm flyter gjennom vannstrålene og skaper varme inne i vannet frem til det fordamper.
En konvensjonell gasskjele vil fortsatt være tilgjengelig i tillegg til den nye elektriske dampkjelen. Dette gjør at Continental kan reagere fleksibelt på den varierende tilgjengeligheten av fornybar energi og andre miljøfaktorer.
God beliggenhet
– Fabrikken vår i Lousado drar nytte av det faktum at solen skinner ofte der. Dette gjør at vi kan oppnå fullstendig elektrifisert og CO2-nøytral dekkproduksjon når det er mulig, sier Pedro Carreira, leder for Continental-fabrikken i Lousado.
I Lousado skinner solen i gjennomsnitt syv timer om dagen. Om vinteren er gjennomsnittet fire timer. Til sammenligning: i Berlin skinner solen bare 1,8 timer om dagen om vinteren.
Bare i 2023 reduserte Continentals dekkdivisjon sitt årlige energibehov med totalt rundt 150 gigawattimer takket være 160 energisparende prosjekter. Dette ble oppnådd ved tiltak som for eksempel termisk isolasjon. Dette tilsvarer omtrent den gjennomsnittlige årlige strømforsyningen til 12.500 eneboliger.
Ambisjonen til Continental Tyres er å redusere energiforbruket med 20 prosent kontra 2018 innen 2030. Videre er målet å oppnå helt klimanøytral produksjon senest i 2040.