-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny DS N°8
Ny modell med god rekkevidde
DS lanserer nå sin nye modell med betegnelse N°8. Bilen får 350 hk og inntil 750 kilometer rekkevidde.
DS N°8 markerer starten på en ny navnestrategi. Fra nå av skal alle nye modeller fra DS nummereres på denne måten.
Bilen blir flaggskipet til DS og er basert på plattformen STLA-Medium. Med en lengde på 4,82 meter, akselavstanden på 2,9 meter og en bredde på 1,9 meter, er dette en stor bil. Men luftmotstanden er på lave 0,24 Cd.
Aerodynamisk
Luftmotstanden gir standard rekkevidde på basismodell på 572 kilometer med et batteri på 74 kWt. I tillegg tilbys et stort batteri som kan lagre hele 97,2 kWt. Dette gir en rekkevidde på hele 750 kilometer med forhjulsdrift og 686 kilometer med firehjulsdrift.
DS N°8 kan trekke tilhenger med totalvekt mellom 1.400 og 1.600 kilo, og bagasjerommet har kapasitet på 620 liter.
21-tommers smidde felger ser ikke bare svært bra ut. I tillegg gir det også praktiske egenskaper siden hjulene er både lettere og sterkere. 21-tommers smidde felger veier 6 kg mindre enn støpte 20-tommere.
DS N°8 er inspirert av DS Aero Sport Lounge-konseptet vi møtte i 2020. Bilen er slank og stram og smalner inn bakover. Dette er i tråd med arven til den originale DS som ble introdusert i 1955 og SM lansert i 1970.
(saken fortsetter)
Motor, rekkevidde og drivhjul
DS N°8 blir tilgjengelig med tre alternative elektriske drivlinjer som utvikler henholdsvis 230, 245 og 350 hestekrefter. Sistnevnte er utstyrt med to elektriske motorer og får dermed firehjulsdrift. Motorene har en funksjon for å utnytte overskytende energi som kan gi ekstra effekt i en kort periode.
DS N°8 er tilgjengelig med to batteristørrelser. Standardbatteriet med en utnyttbar kapasitet på 74 kWt leveres i kombinasjon med DS N°8 med 230 hestekrefter og tohjulsdrift.
Den andre batteripakken, med en utnyttbar kapasitet på 97,2 kWt, kan kombineres med 245 hk og tohjulsdrift eller 350 hestekrefter og firehjulsdrift. DS N°8 Long Range har en rekkevidde på 750 kilometer og et oppgitt forbruk på 12,9 kWt/100 km (standard WLTP-syklus).
I en konstant fart på 120 kilometer i timen har bilen en rekkevidde på over 500 kilometer.
Intelligent styring av firehjulsdrift
DS N°8 med firehjulsdrift er satt opp med et fleksibelt system for å maksimere rekkevidden. Fører kan selv bestemme når firehjulsdrift skal benyttes.
I ECO-modus er bilen forhjulsdrevet, men ved kick-down aktiveres full effekt og firehjulsdrift. I normalmodus har den firehjulsdrift, men bakakselen vil koble seg inn og ut automatisk basert på kjøreforhold. Denne periodiske utkoblingen optimaliserer energieffektiviteten betydelig.
I Sport- og 4x4-modus har bilen permanent firehjulsdrift med en dreiemomentstyring som er spesifikk for hvert program. I Sport-modus prioriteres kraft, mens 4x4-modus maksimerer fremkommelighet. Føreren kan overvåke all kjørerelatert informasjon på det digitale instrumentdisplayet.
(saken fortsetter)
Komfort på 1. klasse
DS N°8 har som standardutstyr et variabelt dempersystem koblet til et kamera plassert øverst på frontruten. Avanserte sensorer analyserer veibanen på noen få millisekunder og overfører informasjonen til en styringsenhet som er koblet til hvert hjul.
Denne mekanismen aktiverer en motorisert magnetventil som styrer passasjen av olje fra støtdemperens nedre til øvre kammer. Fjæringen tilpasser seg perfekt, og i sanntid, til veiens ujevnheter, noe som ifølge produsenten gir DS N°8 fantastiske kjøreegenskaper og komfort.
Enklere lading og kortere stopp
DS N°8 kan kjøre lange etapper takket være over 500 kilometer rekkevidde i 120 kilometer i timen. Likevel er den utstyrt med gode ladeegenskaper som gjør livet med bilen ytterligere komfortabelt.
Maks ladefart er 200 kilowatt. Forvarming av batteriet er på plass, og 20 til 80 prosent batteristatus er mulig på 27 minutter.
Bilen kan også leveres med 11 eller 22 kW ombordlader.
Både motorer og batteri produseres i Frankrike. Batteriet produseres av ACC, et joint venture der Stellantis er en av grunnleggerne og den største aksjonæren. Motor er designet og produsert i Trémery av NPE, et annet joint venture som Stellantis er med på.
DS N°8 ventes på markedet sommeren 2025.