Hondas aller første batterielektriske SUV kommer uten viktige funksjoner norske bilkjøpere etterspør. (Foto: Øivind Skar)

PRØVEKJØRT: Honda e:Ny1

Hvorfor så tradisjonell?

Der Hondas lille, vidunderlige e vekker både oppsikt og er proppet med finurlig teknikk, treffer nyheten med det snodige navnet e;Ny1 så midt på treet at prisen umiddelbart ble satt ned med 40.000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

At en ny og i utgangspunktet helt greit priset bilmodell kampanjeselges med inntil 40.000 kroner i avslag allerede før et eneste eksemplar har nådd kundene, lover ikke godt. Honda forklarer prisdroppet på e:Ny1 (uttales «anyone») med tøff konkurranse og at viktige konkurrenter er satt ned i pris.

Greit nok det, men så er kanskje ikke 4,39 meter lange og kompakte e:Ny1 verd mer slik konkurransebildet for elbiler nå ser ut. I prisbildet 360.000 til 410.000 kroner kjemper mange merker om oppmerksomhet, ikke minst kinesiske.

Handicapet til e:Ny1 ligger i null mulighet til tilhengerfeste, takstativ og å tre skiene gjennom skiluke i bakseteryggen. 40/20/40 delt bakseterygg hadde hjulpet, men her splittes ryggen 40/60. Frunk har den heller ikke.

Lykkes ikke Honda med e:Ny1, skal det betydelig innsats til for å løfte dem fra å være et nisjemerke for spesielt interesserte, til å jafse i seg kunder med stor appetitt.

Frekke og flotte e

Med elektriske e var Honda først (det jeg vet) til å introdusere både skjermbaserte sidespeil og dør-til-dør-skjermer innpakket i et herlig småbilformat. Så frekk var e at både kort rekkevidde og forholdsvis stiv pris lot seg svelge.

Honda sier rett ut at elbiler helst bør lades hjemme og at hurtigladefarten er satt så lavt for å ha maksimal temperaturkontroll på batteriet i ladeprosessen og for å maksimere levetiden på batteriet

Med e:Ny1 går Honda fullstendig motsatt vei. Knapt noe ved denne bilen bryter nytt elbilland, det den bærer til torgs veier ganske så gjennomsnittlig i elbilverden og den kjører også helt gjennomsnittlig, hvilket de aller fleste som reflekterer på e:Ny1 vil synes er mer enn godt nok.

Med 204 hk/310 Nm sprinter e:Ny1 til 100 km/t på 7,6 sekunder, en innsats som for få år siden ble sett på som oppsiktsvekkende for en liten familiebil - helt til Tesla omdefinerte begrepet ytelse. Tre programmer, eco, normal og sport tilbys.

Helst lade hjemme

Merkevaren redder e:Ny1. Hondas gode renomme veier fortsatt tungt, så får det heller være at DC-ladefarten ikke er skrudd høyere enn 78 kWt hvilket betyr at e:Ny1 trenger rundt 45 minutter for å lades fra 10 til 80 prosent kapasitet (fabrikktall). Honda sier rett ut at elbiler helst bør lades hjemme og at hurtigladefarten er satt så lavt for å ha maksimal temperaturkontroll på batteriet i ladeprosessen, for igjen å maksimere levetiden på batteriet.

WLTP-strømforbruk oppgis til 18,2 kWt/100 km, er oppsiktsvekkende høyt og trolig svært konservativt oppgitt. Vårt testforbruk under den internasjonale lanseringen i Oslo endte på 15,1 kWt/100 km.

Et lys tennes i ladeluken så snart den åpnes, men å plassere ladeluken i fronten synes ikke spesielt smart med tanke på salt, snø og is. Spør Nissan Leaf- og MG ZS-eiere om hva de mener om slik lukeplassering.

412 km rekkevidde

For å grave nærmere i batteritallene: Rekkevidden oppgis til 412 km hentet ut fra 62 kWt netto batteripakke. Det holder for de fleste, men burde vært bedre sett i forhold til pakken størrelse. Peugeot henter ut samme rekkevidde fra 50 kWt netto batteri i oppgradert og ikke langt unna like store og rommelige e-2008.

e:Ny1 trekker på forhjulene og firehjulsdrift er ikke tema. To utstyrsvarianter tas hjem. Elegance prises til 359.900 kroner, 40.000 kroner under opprinnelig prisestimat. Legg på 50.000 kroner til Advance (som er ned 30.000 kroner), og bilen oppgraderes med varme i rattet som egentlig bør være standard i alle nye biler i Norge, elektrisk baklukeåpning, panoramaglasstak, 360 graders kamera og parkeringsassistent, for å ha nevnt litt fra pakken. Bagasjerom i to nivåer laster 361 liter før seterygger legges ned og volumet øker til 1.176 liter.

Knapt noe ved denne bilen bryter nytt elbilland

Rimeligste beste valg

Jeg tror den rimeligste varianten, selv uten rattvarme og glasstaket, gir mest bil for pengene.

Takk og pris for store speil og DAB-radio som virker. Det siste gjelder slett ikke alltid hos de kinesiske konkurrentene. Likeledes fungerer skjermteknologien godt med usedvanlig logisk tilnærming til innholdet på den tredelte og 15,1 tommer store dashbordskjermen. Øverst et godt navikart, på midten radiofunksjonene og all nødvendig og informativ bruks- og kjøreinformasjon og nederst innstillinger for klimaanlegget. Her har mange produsenter noe å lære av Honda.

Oppsummert

Overraskende tradisjonell elektrisk Honda, kompakt og kjører bra, men mangler viktige funksjoner som mulighet for tilhengerfeste og takstativ.

Honda e:Ny1

Pris EleganceKr. 359 900
Pris AdvanceKr. 409 900
MotortypeElektrisk
Motorytelse204 hk/315 Nm
Drivlinje1A, forhjulsdrift
0-100 km/t7,6 sekuner
Toppfart160 km/t
Batteri (brutto)62,0 (68,8) kWt
Lading DC/AC78/11 kW
Ladefart 10-80%Ca 45 min
Strømforbruk18,2 kWt
Rekkevidde (WLTP)412 km
V2L/230VIkke
Dimensjoner (L/B/H)439/179/158 cm
Akselavstand261 cm
Bilvekt1 730 kg
Nyttelast425 kg
Bakkeklaring14,2 cm
Tilhengervekt0 kg
Bagasjerom foran0 liter
Bagasjerom bak361 - 1 176 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet
Kilde: Produsent/OFV *Inkl levering

e:Ny1 er ment å bringe Honda tilbake på folks bilhandleliste. (Foto: Øivind Skar)
e:Ny1 blir Hondas klart viktigste bilmodell i år. (Foto: Øivind Skar)
De første eksemplarene av e:Ny1 er nå på vei til forhandlerne. (Foto: Øivind Skar)
Klassisk SUV-kupevalg. (Foto: Øivind Skar)
Skjult dørhåndtak bak som på flere andre Honda-modeller. (Foto: Øivind Skar)
Vanskelig å forstå navnevalget. (Foto: Øivind Skar)
Vinterutsatt ladeluke i front. (Foto: Øivind Skar)
Konservativt designet førermiljø med knappebetjent girvalg. (Foto: Øivind Skar)
Hvite seter om man ønsker på toppmodellen. (Foto: Øivind Skar)
Gode seter som mangler korsryggstøtteregulering. (Foto: Øivind Skar)
Forbilledlig skjermoppdeling. (Foto: Øivind Skar)
Svært lettlest informasjon. (Foto: Øivind Skar)
Nytt og gammelt USB-uttak. (Foto: Øivind Skar)
Grei plass i baksetet og ikke spesielt lav sitteposisjon over gulvet. (Foto: Øivind Skar)
Rattvarme følger kun den store utstyrspakken. (Foto: Øivind Skar)
Kamerastyring på blinklysbryteren. (Foto: Øivind Skar)
Noen vil helt klart etterlyse frunk. (Foto: Øivind Skar)
Powered by Labrador CMS