-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Rendering Fiat Panda
Fiat klargjør elektrisk bybil
Flere store produsenter planlegger kompakte bybiler til under 20.000 euro, blant annet Tesla og VW-konsernet. Fiat har sin elektriske 500, men de trenger en enda rimeligere modell for å være med i kampen mot nye, aggressive konkurrenter.
Fiat er i ferd med å utvikle fjerde generasjon av småbilen Panda som skal lanseres sommeren 2024, og selvsagt kommer den med helelektrisk drivlinje.
Ingeniørene har fått beskjed om at pris er en viktig faktor så småbilen blir konkurransedyktig i et marked med stadig mer konkurranse fra Kina.
Crossover
Trolig vil nye Panda hente inspirasjon fra Centoventi Concept som vi møtte i 2019 med hensyn til design, noe som betyr at den får crossover-styling som den populære 4x4-utgaven mens den beholder sin enkle arkitektur.
Dagens Panda har vært mer eller mindre uendret på markedet helt siden 2011, og det er lang levetid for bilbransjen. Likevel er det forventet at den fortsatt skal selges, i alle fall i enkelte markeder, noen år etter at neste generasjon ser dagens lys.
Vår illustratør har lekt seg med hvordan en ny Panda kan se ut, med Centoventi i bakholdet. Han har også skult til den kommende Citroën ë-C3 som kommer på markedet til våren, for det er naturlig at disse to blir nære slektninger når det gjelder plattform og komponenter.
Less is more
Den originale Panda som debuterte i 1980 var designet av Giorgetto Giugiario og ble raskt et ikon. Fiat-sjefen sier at «less is more» skal ligge til grunn for fjerde generasjon Panda også, hvilket betyr at den skal prioritere det essensielle og droppe alt som er overflødig.
Det kan for eksempel bety at man dropper en stor infotainment-skjerm, og i stedet lager en dockingstasjon for smartfoner på dashbordet, slik Dacia har valgt å gjøre i sine modeller. Så blir det interessant å se om Fiat benytter tilsvarende ratt og instrumentpanel som Citroën.
Den elektriske Pandaen skal bygges på Stellantis’ nye Smart Car-plattform som er en videreutvikling av den velbrukte CMP/eCMP-arkitekturen designet for de rimeligste modellene. Denne benyttes også i nye ë-C3, og dermed vet vi hva vi kan forvente.
Urbane ytelser
Det franske motstykket har en elmotor på 83 kW (113 hk) og gjør 0-100 km/t på 11 sekunder som er mer enn nok for en bybil. Det samme gjelder toppfarten på 135 km/t.
En batteripakke på 44 kWt skal holde til en rekkevidde på 320 kilometer, og Citroën planlegger også å lansere en mindre batteripakke til lavere pris for de som klarer seg med rundt 20 mil rekkevidde.
Nå kjenner vi ikke Fiats eksakte planer, men det er naturlig å tenke at de vil legge seg på tilsvarende verdier i nye Panda.
Citroën har antydet at ë-C3 skal koste under 250.000 norske kroner, og vi kan regne med det samme vil gjelde for nye Fiat Panda når den lanseres.