-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fra plug-in til ren elbil
Karma lanserer elektrisk GT
De overtok restene etter Fiskers konkurs, og nå har California-baserte Karma Automotive presentert en ny elektrisk Grand Tourer.
Fisker Karma var en bil som fikk begrenset levetid, men den fikk nytt liv da Karma Automotive overtok konkursboet i 2013 – riktignok uten at de fikk med Fisker-navnet på kjøpet.
Merkenavnet har Henrik Fisker blåst nytt liv i, og i dag ruller 279 nye Fisker Ocean på norske skilter. Samtidig kom den den opprinnelige Karma-modellen, nå med tilnavnet Revero GT, i oppdatert versjon i 2020.
Har ligget i kortene
Det har lenge versert rykter om en elbil fra Karma, og sist helg ble den vist som Karma Kaveya Concept i Las Vegas.
Navnet er utledet fra et ord som på sanskrit betyr «poesi», og bilen er en Grand Tourer som skal i produksjon fra fjerde kvartal 2025.
Den er basert på en ny plattform og har en batteripakke på 120 kWt som skal holde til en rekkevidde på over 400 kilometer – noe som høres svært beskjedent ut i forhold til batterikapasiteten.
Bak- eller firehjulsdrift
Bilen kan spesifiseres med bakhjuls- eller firehjulsdrift med henholdsvis 540 og 1180 hestekrefter. Den bakhjulsdrevne er fremst i køen mens firehjulstrekkeren skal følge mot slutten av 2026.
Karma antyder akselerasjon til hundre på rundt tre sekunder, toppfart på 290 km/t og en vekt på rundt 2400 kg. Pris er foreløpig ikke nevnt. Det er heller ikke produksjonssted, men Karma eier en fabrikk i Moreno Valley i California, så det er sannsynlig at den skal bygges der.
Karma er en USA-basert startup som eies av en stor kinesisk dele-produsent, Wanxian. Selskapet ledes av Marques McCammon og designsjef er Michelle Christensen som var ansvarlig for andre generasjon Acura NSX.
Ved lanseringen av Kaveya annonserte Karma også en ny plug-in hybrid sedan med betegnelse Gyesera som skal bygges i begrenset opplag basert på Revero. Denne skal leveres i et begrenset opplag fra siste kvartal 2024.