Qoros 3 Hatch

Qoros 3 Hatch

Qoros 3 Hatch

Qoros eBIQE

Qoros 3 Hatch

Qoros 3 Hatch

Qoros 3 Hatch

Qoros 3 Hatch

Qoros 3 Hatch

Qoros 3 Hatch

Qoros 3 Hatch

Qoros 3 Hatch

Qoros 3 Hatch

Qoros 3 Hatch

Qoros 3 Hatch

Qoros 3 Hatch

Qoros 3 Hatch

Qoros 3 Hatch

Qoros 3 Hatch

Qoros 3 Hatch

Qoros 3 Hatch

Qoros 3 Hatch

Qoros 3 Sedan

Qoros 3 Sedan

Qoros Opus 2

De eneste jeg oppdaget i Genève som hadde pressemelding på glimrende norsk var kinesiske Qoros. De fremtrer som noe av det proffeste på alle områder.

Publisert Sist oppdatert

Qoros presenterte seg for verden på Genève-utstillingen i fjor. Bakgrunnen var blant annet 2,7 milliarder euro, en rekke proffer fra bilprodusenter over hele kloden, og tett forbindelse med østerrikske Magna Steyr som trådte til på engineering-siden.

Traust
At bilen som debuterte i fjor ikke var noen spenstig nyvinning, verken designmessig eller teknisk – vi kan heller kalle den litt traust – viser også hvor seriøse disse folkene er.

Hvem hadde våget å kjøpe en radikal bil fra en fullstendig ukjent produsent? Da er det mye tryggere å nærme seg et skeptisk marked med noe absolutt ingen vil stille spørsmålstegn ved.

Og når bilen allerede er utstyrt med alle stjerner som den kan få i EuroNCAP, samtidig som den går utenpå de fleste når det gjelder oppkoblingsmuligheter - skyen har vært med siden første stund, her kan man få forbindelse både via web og mobiltelefon - er det klart den har salgsargumenter som er minst like viktige som et ungdommelig «KIA-design».

De fortsatte i denne retningen i år også. Qoros 3 Hatch, den ene av deres to premierer, var akkurat like lite spennende som fjorårets debutant.

Ikke antydning av de hybridløsningene de flørtet med i fjor, og med akkurat den samme, kompetente, 1,6-liters fireren som i fjor. Riktignok med mulighet for turbo og 30 hk ekstra. Og med akkurat det samme karosseriet, bortsett fra Hatchen.

Gjennomført
Dersom du vandret litt bakover på standen oppdaget du en merkevare som gjorde all presentasjon og profilering riktig.

Budskapene var klare, profilen var moderne og konsistent hele veien, brosjyrene gjennomarbeidet, informasjonsstasjonene med berøringsskjermer og de enorme berøringsskjerm-bordene signaliserte hele veien at her hadde vi å gjøre med en moderne bilprodusent.

Det eneste som ikke bekreftet inntrykket var, altså, bilene selv. Men, som sagt, jeg er ikke sikker på om de hadde kommet så mye lenger dersom de hadde lagt seg på en KIA/Mini/Renault-linje.

Svaret her er imidlertid umulig å få. Bilen er foreløpig bare til salgs i ett europeisk land (i tillegg til i Asia), utrullingen ellers kommer til å ta tid, så det vil vare lenge før vi får svar på om de har posisjonert seg riktig.

Tohjuling
Men oppi alt dette jeg antyder som litt grått sto den andre premieren fra Qoros: eBIQE. En elektrisk sykkel, som virkelig er en bombe – hvis man vil. Den kan gjøre 65 km/t i Power modus!

Her har vi kanskje en forsmak på Le Mans teknologien til Qoros (det henger flere drømmeskisser av LM-biler på designkontoret i München) med håndlaminert kullfiberforsterket karosseri som smyger seg rundt en ramme som har ikke så lite titan-innslag, og et infosystem, basert rundt en fem tommers skjerm som ikke bare gir deg det du trenger av info, men som også er i stand til å forme fremdriften din etter hvilket miljø du befinner deg i.

Du kan planlegge ruten din med real-time navigasjon, den har superkrefter hva gjelder sosial nettverking og den forteller deg også om ting som dekktrykk eller hvor mye saft du har igjen.

Den kan brukes offroad, du kan hente ut 16 hk fra motoren i Power-modus, eller mer beskjedne antall dersom du ønsker å oppføre deg lovlig. I Eco-tilstanden har du en rekkevidde på 100 km fra 1,3 kWh Li-ion batteriet.

Rammen er på 19 tommer og vekten er 49 kg.

Dette sykkelinnslaget viser blant mye annet at det er feil å kalle Qoros traust. Når de vil kan de virkelig slå til. Mer ekstremt enn de fleste. Jeg gleder meg til vi får se det på fire hjul.

Powered by Labrador CMS