Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC

Lang elektrisk rekkevidde

Ny Mercedes GLC klar for bestilling

Dersom du ønsker deg en romslig SUV med overkommelig leveringstid, så kan den nye GLC fra Mercedes være et alternativ. Selv om den ikke er batterielektrisk, kan du kjøre langt på strøm.

Publisert

Takket være et effektivt batteri vil den som ladbar hybrid få en rekkevidde på opptil 130 kilometer. Prisen starter på 827.000 for GLC 300 e 4MATIC, og 822.000 for GLC 220 d 4MATIC. Sistnevnte er en såkalt mildhybrid. Flere alternativer vil følge.

– Nye GLC har blitt en større bil, og tilbyr både fantastisk komfort og attraktive teknologielementer hentet direkte fra S-Klasse. Spesielt imponerende er den ladbare hybriden med en klasseledende elektrisk rekkevidde på opptil 130 kilometer, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Elektrisk i hverdagen

GLC 300 e 4MATIC har en elektrisk effekt på 100 kW og et dreiemoment på 440 Nm, og kan kjøre hverdagslige turer stort sett helelektrisk. Det forbedrede kjøreprogrammet gir elektrisk kjøremodus for de best egnede delene av ruten, eksempelvis byområder på lengre reiser.

Batteriet er egenutviklet av Mercedes-Benz og har en totalkapasitet på 31,2 kWt. Selv med helt utladet batteri, er det mulig å gjennomføre en full opplading med DC-laderen på 60 kW i løpet av rundt 30 minutter. En 11 kW-lader er tilgjengelig for lading gjennom ladeboks koblet til strømnettet i hjemmet.

Med en lengde på 4716 mm er den nye GLC hele 60 mm lengre enn forgjengeren, og dette gir flere fordeler. Bagasjekapasiteten nyter godt av dette, og volumet har derfor økt med 70 liter sammenlignet med forrige modell.

Det betyr at nye GLC har inntil 620 liter til disposisjon med baksetene oppe, og 1640 liter dersom baksetene legges ned. For den ladbare hybriden er tallene henholdsvis 470 og 1530 liter. Bakseteryggen kan deles i forholdet 40:20:40.

Mildhybrid

Takket være systematisk elektrifisering av de firesylindrete motorene setter GLC nye standarder for effektivitet. I tillegg til turboladning har både diesel- og bensinmotorene nå en integrert startgenerator (ISG) som bruker et 48-volts system.

ISG sørger for funksjoner som «gliding», elektrisk tilleggseffekt og energigjenvinning, noe som muliggjør betydelige drivstoffbesparelser. Motorene starter også veldig raskt og komfortabelt som et resultat av dette.

Det gjør at start/stopp-funksjonen blir nesten like umerkelig for føreren som overgangen fra å «glide» med motoren slått av, til sterk akselerasjon under gasspådrag.

Utleveringen av nye GLC starter innen årets utløp.

Powered by Labrador CMS