-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Luft og gravitet
Lucids neste, med nye rekorder
Det er åpenbart liv i Lucid. Såpass at bare uker etter at de begynte seriøse utleveringer av debutanten sin – Air – ga de publikum et glimt av den neste modellen. Av en eller annen grunn er den døpt Gravity.
Det har selvfølgelig vært noen forsinkelser i forbindelse med å få Lucid på nett også.
Det skulle bare mangle, med såpass høye ambisjoner MÅ det dukke opp problemer.
Ikke bare skal bilen deres bli verdens vakreste – selv om det er et forholdsvis abstrakt mål – men den skal også bli den raskeste og den med lengst rekkevidde og det er litt mer konkret.
520 miles tilsvarer nesten 840 km, det burde holde.
Men bare for å minne om at slike verdier skyldes ikke nødvendigvis geniale ideer. Her holder det egentlig med batteri på 112 kWt og en tre-motors layout på til sammen 1.200 hk.
Vi kan trygt regne med å finne den samme drivlinjen i den nye Gravity også, sammen med de litt mer beskjedne versjonene.
Men siden det er åpenbart at Gravity er enda større enn Air, lenger akselavstand for eksempel, vil den nok ikke kunne by på de samme prestasjonene.
Den vil selvfølgelig bli ganske preget og hemmet av gravitet – større masse er ikke alltid bra.
Men til gjengjeld kan vi vel regne med seter i tre rekker, eller – hvis man nøyer seg med to – nye rekorder når det gjelder plass og komfort i baksetet. Og nok bagasjeplass til å drive flyttebyrå.
Lucid har ikke sluppet noen data på bilen. De vil komme når det legges ut invitasjonslister i begynnelsen av neste år. De regner med at bilen skal lande en gang i 2024.
Om, og eventuelt når, den kommer til Norge får vi beskjed om senere, men de er i gang med å plante sine røtter inne i Steen & Strøm senteret i Oslo der det bygges et representasjonslokale.
Og for å repetere litt:
Lucid planla 20.000 biler for i år, men skrudde målet tilbake til 12-14.000. Det er nok også i meste laget, men de produserte 2282 biler i Q3 og leverte 1398 av dem. I børsmeldingene står det om flere enn 34.000 reservasjoner. I det tallet er det ikke inkludert avtalen med Saudi Arabia om 100.000 biler.
Der skal det bygges en lokal fabrikk med lokale investorer. Den skal få en kapasitet på 155.000 biler per år, mens fabrikken i Arizona, som nå skrur opp tempoet fra 300 biler i uka, skal få en årlig kapasitet på 350.000 biler.
– Og dette vil skje i midten av dette ti-året, ikke mot slutten av det, slik vi opprinnelig planla, sier Peter Rawlinson, selskapets CEO som neste år kan feire ti år med Lucid.