-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Hyundai Ioniq 5:
Oppgradering og ny modellvariant
Hyundai oppgraderer Ioniq 5 med nye funksjoner og økt rekkevidde. I tillegg lanseres en sportslig N Line-variant.
Den oppgraderte Ioniq 5 får økt batterikapasitet fra 77,4 kWt til 84,0 kWt. Det tilsier økt rekkevidde på rundt ti prosent, uten at produsenten oppgir detaljer.
Eksteriøroppdateringer inkluderer redesignede støtfangere foran og bak. Som et resultat øker bilens lengde med 20 mm til 4.655 mm, mens de andre ytre dimensjonene – bredde på 1.890 mm, høyde på 1.605 mm og akselavstand på 3.000 mm – forblir uendret.
For ytterligere å forbedre IONIQ 5s dynamiske utseende og å forbedre dens aerodynamiske ytelse, er bakspoileren utvidet med 50 mm, og i tillegg får bilen nye, aerodynamiske hjul.
Knapper for viktige funksjoner
Interiøret får forbedret brukervennlighet og bekvemmelighet. I midtkonsollen får den øvre delen nå fysisk knapper som kan betjene de mest brukte funksjoner, som varme- og ventilasjonsseter, oppvarmet ratt og parkeringsassistentfunksjon. Hurra! Dessuten har smarttelefonens trådløse ladepute blitt flyttet fra den nedre delen til den øvre.
Videre er det et nytt rattdesign med interaktive piksellys, og arrangementet av infotainment- og klimaanlegg er endret for å forbedre betjeningskomforten.
Oppgradert infotainment
For å forbedre den generelle opplevelsen og brukervennligheten har produsenten implementert neste generasjons infotainment-system, kalt Connected Car Navigation Cockpit (ccNC). Ioniq 5 er også utstyrt med trådløse Over-The-Air (OTA) programvareoppdateringer for å sikre at bilen har de siste oppdateringene.
Videre introduserer Hyundai Motor flere nye sikkerhets- og komfortfunksjoner. Disse inkluderer Hands-On Detection (HOD)-ratt, Lane Keeping Assist 2, Remote Smart Parking Assist 2 (RSPA 2), og Forover/Side/Revers Parking Collision-Avoidance Assist (PCA-F/S/R). Alle disse funksjonene bidrar til en tryggere og mer praktisk kjøreopplevelse.
For å forbedre opplevelsen ytterligere får bilen flere nye funksjoner, inkludert LED matriselys (IFS), Digital Key 2, Built-In Cam 2 og muligheten til å legge ned baksetene fra bagasjerommet.
Bedre støydemping
Andre tiltak er tatt for å øke sikkerheten og kjørekomforten ytterligere sammenlignet med tidligere modeller.
Nye Ioniq 5 har støtdempere som bidrar til å dempe vibrasjoner fra veien for å gi en jevnere kjøreopplevelse. Forsterkninger på bakakslingen og nedre del av bilen har resultert i forbedret stabilitet og smidighet.
Stivheten i karosseriet er styrket for å redusere lavfrekvent støy, og motorstøykontrollen er optimalisert. Ekstra lydisolering for bakhjulsmotoren øker den generelle stillheten.
Når det gjelder sikkerhet er karosseriet, for- og bakdørene og B-stolpene forsterket for å forbedre sidekollisjonsbeskyttelsen. Bilen har også et system med åtte kollisjonsputer, inkludert sidekollisjonsputer på andre rad, for økt sikkerheten.
Sporty N Line
Nykommeren Ioniq 5 N Line er en sporty variant som vil plasseres mellom den oppgraderte basismodellen og toppmodellen Ioniq 5 N. N Line-varianten forventes å møte en økt etterspørsel etter sporty styling, og appellerer til kunder som søker en dynamisk kjøreopplevelse.
Versjonen har en mer aggressiv design foran og bak med unike støtfangere, sideskjørt og dedikerte 20-tommers felger for å understreke modellens sportslige utseende.
Kupeen har også et eksklusivt design med N Line-ratt og dashbord, eksklusive N Line-metallpedaler, svart taktrekk, sportsseter med N-logo, røde kontrastsømmer og sportslige setetrekk.
Siden lanseringen i 2021 er det ifølge OFV registrert over 10.000 nye Ioniq 5 på norske skilter – noe som gjør den til merkets mest solgte modell i perioden. Det er bare et halvt år siden sist vi kjørte en oppgradert Ioniq 5, så utviklingen pågår kontinuerlig hos den koreanske produsenten.
Den forbedrede Ioniq 5 og nye Ioniq 5 N Line blir tilgjengelig senere i 2024, og prisene er foreløpig ikke klare.