-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kodiaq, mest familie-praktiske Skoda til nå
Den nye SUV-en Kodiaq har alt i seg til å bli en av Skodas bestselgere i Norge neste år, ikke minst fordi sjuseteren scorer høyt på funksjonalitet og har få konkurrenter. Startpris fra 310.000 kroner.
Jeg ble ikke på noen måte overrasket. Å kjøre Kodiaq er som å kjøre de fleste andre MQB-bilene fra VW-konsernet. Det er forutsigbart, trygt, komfortabelt – og ikke altfor spennende. Jeg vet om biler som er morsommere å kjøre enn Skoda Kodiaq, men jeg vet ikke om noen i denne klassen med like mange fikse funksjoner som løser familiens transportutfordringer i hverdagen. Det inkluderer den tredje seteraden.
Ekstrasetene
Derfor velger jeg å starte der. Ekstrasetene – for det er akkurat det de er – leveres til alle variantene uansett motor- og drivlinjevalg mot et pristillegg som trolig ender på rundt 15.000 kroner når prisene er ferdigforhandlet med fabrikk om et par uker.
Ikke det at prisen skremmer, men tenk alvorlig gjennom om du trenger dem? For der bakerst er det kun plass til barn, og de bør ikke ha for lange bein. Som voksen fungerer setene dårlig, selv som alternativ til drosjekø på nyttårsaften.
Ikke det at Skoda har noen dårligere løsning enn andre kompakte sjusetere, men biltypen er rett og slett for liten til så mange sitteplasser. I tillegg mister du i Kodiaq 90 liter bagasjeplass med sju framfor fem seter.
Først når flerbruksbiler runder 4,8 meter i lengde og SUV-er 5,0 meter, er plassen grei nok for voksne helt bak.
Jeg sier ikke at det nødvendigvis er smart å droppe ekstrasetene, men mener bare du bør tenke nøye gjennom behovet samt setenes ekstraverdi ved innbytte før du krysser av for dem.
Det praktiske
Men når det er sagt har Skoda funnet plass til bagasjeromsgardinen under det lille som er igjen av gulvet. Her er noen Skoda-påfunn og andre praktiske løsninger:
- Naturligvis følger en paraply med i hver fordør.
- Og jeg har ikke glemt den grønne isskrapen i tankdekselet.
- Automatisk/mekanisk dørbeskyttelse (a la Ford).
- 230 volt strømuttak bak.
- Oppvarmet ratt. Første Skoda med dette.
- Ladeplate for mobiltelefoner.
- Sovestøtte til hodet i baksetet.
- Ryggehjelp med tilhenger (hentet fra VW Passat).
- Elektrisk, skjult tilhengerfeste.
- Full LED på to utstyrsvarianter.
- Mulighet for varme i frontruta.
- Skoda Connect infotainment og tilkoplingsteknologi
Baksetet
På de aller fleste prøvekjøringer vurderes bilen fra førersetet. Denne gang fikk jeg anledning til å tilbringe et par timer i baksetet, og der var det flott å være. Så neste gang jeg bestiller taxi håper jeg å bli kjørt i en Kodiaq.
Du sitter høyt med god støtte til beina. Beinplassen er overdådig (70 cm bak meg selv) og takhøyden hele 100 cm. I tillegg kan vinkelen på seteryggen reguleres. Kan det bli bedre?
Selv om også Superb har i overflod med beinplass bak, er setet likevel ikke like godt å sitte i. 1-0 til Kodiaq.
Jeg skrev i går at de to prisene som foreligger inntil videre må oppfattes som omtrentlige. Det betyr at 150 hk dieselutgaven som importør prisantyder til 430.000 kroner med manuell girkasse, raskt nærmere 500.000 eller bikker over når «alt» utstyr bilen bør ha inkluderes.
Å kjøpe forhjulsdrevet Kodiaq forstår jeg ikke meningen med. For meg er Kodiaq en 4x4-bil med dieselmotor, men slett ingen terrengbil. 18,7 centimeter holder til uryddige hytteveier, men heller ikke mer. 4x4-teknologien er forøvrig den samme som i alle MQB-bilene.
Jeg har kjørt Kodiaq med begge dieselmotorene, 150 og 190 hk. Sannelig om jeg synes 190 hesteren er verd de ekstra lappene den koster, men mulig jeg endrer mening på dette punktet når jeg utpå nyåret får muligheten til å kjøre med noe tungt bak.
Spørsmålene
Før jeg dro på prøvekjøringen av Kodiaq ba jeg dere lesere om å komme med spørsmål. Og her er noen spørsmål og svar:
Steinar spør om Skoda har konkrete planer om å produsere Kodiaq som ladbar hybrid?
Superb kommer med ladeteknologi a la VW Passat i 2019, og Skoda er i tenkeboksen i forhold til Kodiaq, men intet er besluttet.
Kristoffer lurer på om det blir trangt for tre barn (14, 11 og 6 år) i baksetet?
I baksetet målte jeg bredden til 145 centimeter i dørens skulderhøyde. Men midt i er det ikke spesielt godt å sitte over lengre strekninger. Her tror jeg en sjuseters S-Max duger bedre. Også den fås med 4x4.
Nils Petter spør om Kodiaq duger til en familie på fem som snart blir seks?
Mitt svar er definitivt nei. Til det er bilen for liten. Som du selv foreslår er Caravelle eller tilsvarende bil løsningen.
Jarl lurer på hvilken motor, 150 hk bensin eller 150 hk diesel som passer best i bilen?
Med 150 hk bensin er jeg redd du flår lommeboka ved drivstoffpumpa. Jeg er ikke i tvil og ville valgt dieselmotoren, men om du ikke ofte kjører med mange i bilen og/eller sleper noe tungt etter bilen, mener jeg 150 hk holder.
Kjell-Ove lurer på bakkeklaringen og når ladbar hybrid kommer?
Selv om Skoda sier de er i tenkeboksen, tror jeg ikke på ladbar hybrid for Kodiaqs vedkommende på denne siden av 2020. Bakkeklaringen er 18,7 centimeter.
Skodas mål er å selge 2300 Kodiaq i Norge neste år. Bilene ventes til forhandlerne på ettervinteren.
Skoda Kodiaq
Tohjulsdrift:
- 1,4 TSI 125 hk (B) – M/6
- 1,4 TSI 150 hk (B) – 6/DSG
- 2,0 TDI 150 hk (D) – 7/DSG
Firehjulsdrift:
- 1,4 TSI 150 hk (B) – M/6 og 6/DSG
- 2,0 TSI 180 hk (B) – 7/DSG
- 2,0 TDI 150 hk (D) – M/6 og 7/DSG
- 2,0 TDI 190 hk (D) – 7/DSG
KONKURRENTER:
I denne saken finner du data og egenskaper for Kodiaq og viktige konkurrenter
Mitsubishi Outlander
En svært populær bil og nest mest kjøpte uansett klasse så langt i år. Omtrent like stor og rommelig som Kodiaq, prismessig sammenlignbar, men har mindre bagasjerom når andre og tredje seterekke legges ned.
Mer enn ni av ti Outlander-kjøpere velger den ladbare hybriden, men her forsvinner den tredje seterekken. 99 prosent av kundene skal ha 4x4.
Nissan X-Trail
47. mest kjøpte bilmodell i år. Mer enn ni av ti velger diesel, og to av tre skal ha 4x4. Bensinutgaven er kun forhjulsdrevet, så 4x4 er enn så lenge kun i kombinasjon med dieselmotor. Dieselmotoren leveres både med 4x4 og med automatgir, men overraskende nok ikke i kombinasjon.
Du kan lese mer om Skoda Kodiaq i Bil 2/2017.
Pris fra: | Ca 310.000,- |
Pris prøvekjørt: | Ca 500.000,- |
L/B/H: | 470/188/168 cm |
Akselavstand: | 279 cm |
Motor: | 1968 ccm/R4 |
Effekt/moment: | 150 hk/340 Nm |
Drivlinje: | 4x4 – 7/DSG |
Egenvekt: | 1665 kg |
Bagasjerom 7 s: | 270/630/2005 l |
Bagasjerom 5 s: | 720/2065 l |
Bakkeklaring: | 18,7 cm |
Tilhengervekt: | 2500 kg |
0-100 km/t: | 9,5 sek |
Toppfart: | 197 km/t |
Forbruk: | 0,53 l/mil |
CO2: | 147 g/km |