-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Design Dag i Torino
Lancia skal tilbake til gamle høyder
Men Lancia er ikke død. Jeg vet ikke om førsteplass i B-segmentet hjemme i Italia er nok til å tjene penger, men det er i hvert fall nok til å overleve. For det er der du har kunnet finne Ypsilon, måned etter måned, år etter år.
Så kom Carlos Tavares og skapte Stellantis og sa ikke et ord om at nå var det på tide å ta livet av merket. Han sa riktignok ikke at nå skulle de virkelig blåse liv i det heller,
Men da Jean Pierre Ploué sa ja til å bli überdesignsjef for Lancia i tillegg til å ha overkontroll med alle de gamle PSA-merkene, var det åpenbart at nå skulle noe skje.
Tavares er ikke en fyr som deler ut ansvar i øst og vest, og Ploué er ikke noen finalesjarmør som surrer bort tiden på overfladiske prestisjejobber.
Og så ble Luca Napolitano plassert som CEO for Lancia. En fyr som tok grunnutdannelsen sin hos Ford i seks år opp til 2000 da han begynte hos Fiat.
Her har han hatt nok jobber og vist nok muskler og talenter til at han utvilsomt kunne fått en mer høyprofil-jobb. Men hva kan vel være mer høyprofil enn å sparke et virkelig edelt merke tilbake på banen igjen?
Frem til en stort anlagt Lancia Design Dag i Torino for ikke lenge siden var det blitt stadig mer snakk om at hvis du tenker på å bytte ut BMW-en din om tre år, så vent og se hva Lancia har i stedet.
Eller hvis du er fristet av noe overfladisk kinesisk luksus og komfort, så er det kanskje smart å se hva Stellantis kommer med i et segment de overhodet ikke er representert i for tiden.
Med andre ord: Lancia er på vei, og du kan vente deg litt av hvert.
Vi er lovet en ny Delta, en ny Ypsilon og et nytt «flaggskip» et sted der fremme. Og takket være en ny logo som ble presentert samtidig, er det god grunn, allerede nå, til å vente noe veldig bra derfra.
Mens alle produsentene som har vist nye logoer i det siste har gått for pregløse, to-dimensjonale varemerker (blant annet begrunnet med at de må stå bra på digitale medier – hørt på makan til sludder, dagens skjermer behersker omtrent alt som hives i deres retning nå, også 3D-logoer) har Lancia-designerne gått den motsatte veien.
En logo med tett slektskap til det vi kjenner, uten at den er forenklet eller banalisert slik vi har sett fra andre. Kanskje litt skummelt å satse på en målgruppe som kan tenke selv, og som attpåtil har god smak, men det er en oppfriskende holdning.
Hvordan bilene skal se ut eller oppføre seg, aner jeg ikke, men en skulptur med kunstvibber kan gi et slags svar.
Pu+Ra Zero kalte de den, og det ble antydet at den representerte det nye designspråket. De som husker bakover – eller slår opp – vil huske Stratos Zero. En av de mest oppsiktsvekkende konseptbilene i Lancias historie – og hva den førte til. Stratos endte som den bilen med et av de sterkeste ettermælene i historien.
Les Pu+Ra (Pura = ren, men du kan også lese Ra som Radikal) som et konsept og les det med et åpent sinn, og det er åpenbart at Ploué og hans folk er inne på områder som ikke er hver dag for dagens rutine-bildesignere.
Lancia har presentert sin Renaissance plan – en ti års strategi – som skal ende med tre nye modeller. Den første kommer i 2024 og blir den nye Ypsilon. Så er det Delta («alle ønsker å designe Delta», sier Ploué) to år senere, og Pu+Ra i 2028.
Modellene skal være utvilsomt premium og hele familien skal med tiden dekke 50 proset av segmentene i Europa. Legg merke til at denne formuleringen godt kan bety at det ikke blir utelukkende batterielektriske biler i denne line-upen.
– Dette blir biler som er ment å være inspirasjon og rollemodeller for Lancias bildesign de neste 100 årene sier Napolitano.
Men hold ikke pusten. Bilene skal først selges i Italia og på tre andre europeiske markeder. Det er ingen grunn til å tro (eller håpe på) at Norge var med på den trekningen.