-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PRØVEKJØRT: LEXUS RZ 450e
Kjøreglad Lexus – kort rekkevidde
Toyota gikk på trynet med bZ4X og ble tvunget til å restarte elbilsatsingen. Det har Lexus tatt lærdom av, og selv om RZ 450e befinner seg ganske langt unna å vinne rekkeviddetester, håper Lexus at bilens øvrige kvaliteter skal bidra til å doble merkets volum i Norge.
Lexus med Jan Christian Holm bak rattet i importselskapet kommer svært sent til elbilfesten, men legger seg ikke flat av den grunn, bretter opp ermene og tar sats: – Rekkevidde er ikke løsningen på alt. Vi vet vi ikke er best på rekkevidde, så vi må selge bilen på alle dens andre kvaliteter, sier Holm.
Bilen dette handler om heter RZ 450e, og er første Lexus bygd fra bunnen av som batterielektrisk bil. Utfordringen for Lexus og Holm er at RZ deler plattform, batteri og en del vitale komponenter med bZ4X, en bil Toyota tilsynelatende ganske motvillig utviklet da de måtte innse at verden ville ha batterielbiler og snudde ryggen til Toyotas elektriske førstevalg: brenselcellebiler foret med hydrogen.
Snakker knapt om Toyota
Lexus-direktøren: Ikke sikkert dette er bilen for alle, og akkurat det er viktig for oss å kommunisere.
Og ikke nok med det. Da bZ4X endelig dukket opp, førte store tekniske problemer til måneders lanseringsutsettelse for deretter å bli dømt nord og ned på grunn av kort rekkevidde.
Knapt noe ved RZ 450e henleder oppmerksomheten på Toyota-fetteren, verken utvendig eller innvendig.
– Vi laget ikke en elbil. Vi laget en Lexus, sier sjefingeniør Takashi Watanabe når bilen presenteres. Budskapet det males videre på er at mens den nevnte fetteren er mer å oppfatte som enn offroader, vil Lexus at RZ 450e skal framstå som kjøreglad. Derfor økte Lexus motorytelsen fra Toyotas 218 hk til 313 hk, 204 hk foran og 109 hk bak. Og der Toyota tilbyr både 2 WD og 4 WD, står det kun 4 WD på hekkluka til 450e, eller Direct4 som det heter på Lexus-språket.
Bare i «long range»-modus kobles firehjulsdriften ut for å spare energi.
Betydelig endret
Ved å gjøre betydelige endringer i hjuloppheng og videreutvikle det hydrauliske bremsesystemet, mener Lexus å ha hentet fram en bil som gjennom raskere og mer presis respons demper høybyggfølelsen.
Uansett kjører RZ 450e akkurat så bra og oppfører seg så komfortabelt det lar seg gjøre (den er særs støysvak) med en bil som nær bikker 2,3 tonn og som ikke er satt opp med luftfjæring eller bakakselstyring. Det å ikke tilby luftfjæring i en tilvalgpakke overrasker ettersom flere av konkurrentene, ikke minst fra Kina, tilbyr det på forholdsvis rimelige modeller.
Men dimbart panoramaglasstak og Mark Levinson-anlegget med 13 høyttalere lukter det premium av.
Liten batterikapasitet
Med Yoke-ratt og by-wire styring endrer RZ 450e fullstendig karakter og får Lexus-teknologien til å skinne.
Lexus representerer det ypperste fra Japans desidert største bilprodusent, men bilen renner ikke over av velvære, interiøret oppleves mindre elegant gjennomført enn i ladehybriden med omtrent samme navn: NX 450h. Jeg nevner bare en liten detalj som at panseret støttes oppe av et stag man må fikle på plass manuelt, og det triste faktum at bilen ikke trekker tyngre tilhenger enn 750 kg mens den omtrent like elegante, like motorsterke og betydelig billigere Nissan Ariya, trekker det dobbelte og i tillegg har betydelig bedre rekkevidde.
Bilens svakeste punkt er likevel, som Lexus-sjef Holm innledningsvis påpekte, batterikapasiteten oppgitt til 64,0 kWt netto der Ariya, for nok en gang å trekke fram bilmodellen som nå er klar med 4x4, opererer med 87 kWt netto kapasitet.
Ikke alle skal ha elbil
– Det er ikke sikkert dette er bilen for alle, og akkurat det er viktig for oss å kommunisere, presiserer Holm, som legger til at for enkelte kunder vil en ladehybrid eller hybrid enn så lenge være det beste alternativet.
Toyota-problemene har i det minste tvunget Lexus til ærlighet og de legger ikke skjul på at om bilen ser desidert tøffest ut med 20 tommer store hjul, stjeler de store hjulene 30-40 km rekkevidde målt mot 18 tommer store hjul.
I den høye differansen mellom brutto batterikapasitet på 71,4 kWt og 64 kWt som stilles til disposisjon ligger forklaringen på at Lexus, i likhet med Toyota på bZ4X, kan gi en million kilometer (!) batterigaranti. Det er det ingen andre produsenter som så langt har våget seg på.
Yoke-ratt om to år
Lexus har lenge fokusert på at RZ 450e etter hvert kommer med One Motion Grip (Yoke-ratt) koblet til by-wire styring. Men det skjer først om to år. Enn så lenge vil det runde rattet være standard.
Med Yoke-ratt og by-wire styring endrer RZ 450e fullstendig karakter og får Lexus-teknologien til å skinne. Mer om det leser du i tilleggssaken.
Enn så lenge tror Holm at det i et normalmarked skal være mulig årlig å selge 1000 eksemplarer av RZ 450e. Det betyr nær en dobling fra de siste år volum. De første eksemplarene ventes til Norge i løpet av april.
Da Lexus i 2021 registrerte mer enn 1400 biler, var drøyt halvparten av dem den batterielektriske varianten av kompakte UX, mens andelen elbiler i fjor sank til 40 prosent i et totalvolum redusert til 1150 biler.
VI SYNES
Elbil som med altfor lite batteri ikke får Lexus til å skinne, men som virkelig blir interessant når den om to år kommer med Yoke-ratt og by-wire styring.
Lexus RZ 450e Executive
Pris fra* | Kr. 584 600 |
Pris testbil* | Kr. 619 000 |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | 204 hk |
Motor bak | 109 hk |
Samlet ytelse | 313 hk/435 Nm |
Batteri netto/brutto | 64,0/71,4 kWt |
Lading DC/AC | 150/11 kW |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 5,6 sekuner |
Toppfart | 160 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km |
Strømforbruk | 16,8 – 18,7 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 400 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 481/190/164 cm |
Akselavstand | 285 cm |
Bilvekt | 2 296 kg |
Nyttelast | Ikke oppgitt |
Bakkeklaring | Ikke oppgitt |
Tilhengervekt | 750 kg |
Bagasjerom foran | 0 liter |
Bagasjerom bak | Ikke oppgitt |
Garanti/km | 5 år/200 000 km |
Batterigaranti/km | 10 år/1 000 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent/OFV *Pris ex frakt/levering. |