Nærmere en banebil med skilt på er det knapt mulig å komme.

Se Mercedes-AMG One på Oslo Motor Show

Formel 1 for gatebruk

Nærmere Formel 1 for gatebruk enn Mercedes-AMG One er det neppe mulig å komme. Takket være Oslo Motor Show-vennen Arne Fredly kan du se denne heftige hypersportsbilen på Lillestrøm siste helg i oktober.

Publisert Sist oppdatert

Ambisjonene var skyhøye da Mercedes-AMG Petronas F1-føreren og sju ganger verdensmester Lewis Hamilton, og daværende Mercedes-Benz-sjef Dieter Zetsche på bilmessen i Frankfurt høsten 2017 presenterte et i utgangspunktet crazy prosjekt: en gatelovlig sportsbil bygd over teknologilesten fra Formel 1. Så la Zetsche til noe svært viktig: alle de 275 eksemplarene som skulle produseres var allerede solgt. Project One som ble til Mercedes-AMG One var lansert – og Arne Fredlys navn befant seg på listen over aktuelle kjøpere.

Etterpåklokskapens klare lys viser i all tydelighet at veien fra prosjekt til ferdig bil skulle bli langt mer komplisert enn antatt og tidsplanen var for optimistisk. Først i august i 2022 tok produksjonen av de håndbygde bilene til, og Arne fikk sin i år etter flere måneders byggetid.

Oppgradert til fjerde nivå

Til gjengjeld er hans AMG One oppgradert med fargeelementer fra 2023 F1-sesongen (F1 W14) til det Mercedes-AMG omtaler som Style 4-nivå med årets farge, skinnende dyp svart med større, lakkerte stjerner rundt hjulbuene bak, hvitlakkert og ikke pålimt Mercedes-stjerne i framkant av panseret, endrede Petronas-grønne elementer i felgene og samme farge på sikkerhetsbeltene og i AMG-logoen i seteryggene. AMG-rød F1-markering ses i forkant av luftinntaket.

Det er bare å glede seg til å se denne 476x204x126 cm absurde fartsmaskinen og kanskje også få med en lydtest fra OMS av en bil som aldri har vært vist i Norge før.

Arne Fredly har gledet flere hundre tusen OMS-besøkende opp gjennom årene ved velvilligst å stille med et par Bugattier, to McLaren, tre Aston Martin av de heftigste variantene, så langt én Ferrari og nå Mercedes-AMG One.

Jeg befinner meg under litt varmere strøk enn den norske høsten, Arne har kjørt AMG One opp fra garasjen og den høyre døren glir opp mot skyfri himmel.

AMG Formel 1 V6-eren på 1,6 liter/574 hk og rødmerking på 11.000 omdreininger (tatt ned fra 15.000 o/min i konkurranseversjonen) synger annerledes og spissere enn Aston/Cosworths V12-er.

– Stig inn.

Overraskende komfortabel

Setekomforten overrasker, og bevares, selv om det er kompakt og midtkonsollen ikke gir plass til å legge fra seg stort mer enn et par telefoner og bilens nøkkel, er kupeen langt fra så pinetrang og fylt av lyd som i Aston Martin Valkyrie vi fartet rundt i for to år siden, også den gang begrunnet med bilens gjesteopptreden på OMS.

Umiddelbart gjenkjennes menyer, skjermgrafikkbilder og enkelte funksjoner på rattet hentet fra helt vanlige Mercedeser. Her er Burmester-anlegg, blåtannfunksjon, klimaanlegg, ABS, tretrinns ESP, parkeringssensorer (!), det samme digitale kupespeilet som i G63 4x42 og nødknapp i taket for å ha nevnt noe av det lovpålagte for å få skilter på bilen. På venstre karosseriside dekker et lokk en standard ladekontakt.

Men der stopper likheten.

1,6 liter V6 fra F1

AMG Formel 1 V6-eren på 1,6 liter/574 hk og rødmerking på 11.000 omdreininger (tatt ned fra 15.000 o/min i konkurranseversjonen) synger annerledes og spissere enn Aston/Cosworths V12-er. Og tro det eller ei, AMG One kan også kjøres på ren batteristrøm. Pakken på 8,4 kWt holder til 18,1 lydløse kilometer. Selv suset fra de senterlåste hjulene utstyrt med Michelin Pilot Sport Cup 2R-dekkene i dimensjon 285/35 ZR19 foran og 335/30 ZR20 bak høres knapt, men hvorfor kjøre lydløst annet enn der det gjelder ikke å vekke mer oppsikt enn nødvendig?

Etterpåklokskapens klare lys viser i all tydelighet at veien fra prosjekt til ferdig bil skulle bli langt mer komplisert enn antatt og tidsplanen for optimistisk.

For hele poenget med å ta fram ladehybride AMG One var ikke bare å tilpasse en illsint Formel 1-motor til en sportsbil og ved hjelp av 800 volt-teknologien og batteriets konstruksjon gjøre det mulig med lynhurtig lading (avhengig av kjøremodus) for sømløst å hjelpe opp effekten med fire elmotorer til 1.063 hk hvilket innebærer firehjulsdrift, men også bygge inn nedkraft for å gi eksepsjonelle egenskaper og kjørefølelse i høye hastigheter. Her kan legges til at for hyperbiler snakkes ikke lenger om hvor raskt de tar til 100 eller 200 km/t, som her er sju sekunder, men hvor raskt det tar til 300 km/t. Det gjør AMG One på 15,6 sekunder. Toppfarten er sperret på 352 km.

Mercedes-AMG One kommer til Oslo Motor Show siste helg i oktober.
Mercedes-AMG One kommer til Oslo Motor Show siste helg i oktober.
Mercedes-AMG One kommer til Oslo Motor Show siste helg i oktober.
Mercedes-AMG One kommer til Oslo Motor Show siste helg i oktober.
Mercedes-AMG One kommer til Oslo Motor Show siste helg i oktober.
Mercedes-AMG One kommer til Oslo Motor Show siste helg i oktober.
Mercedes-AMG One kommer til Oslo Motor Show siste helg i oktober.
Mercedes-AMG One kommer til Oslo Motor Show siste helg i oktober.
Mercedes-AMG One kommer til Oslo Motor Show siste helg i oktober.
Mercedes-AMG One kommer til Oslo Motor Show siste helg i oktober.
Mercedes-AMG One.
Mercedes-AMG One.
Mercedes-AMG One.
Mercedes-AMG One.
Mercedes-AMG One.
Mercedes-AMG One.
Mercedes-AMG One.
Mercedes-AMG One.
Mercedes-AMG One.
Mercedes-AMG One.
Mercedes-AMG One.
Mercedes-AMG One.
Mercedes-AMG One.
Mercedes-AMG One.
Mercedes-AMG One.
Mercedes-AMG One.
Mercedes-AMG One.
Mercedes-AMG One.
Mercedes-AMG One.
Mercedes-AMG One.
Mercedes-AMG One.
Mercedes-AMG One.
Mercedes-AMG One.
Mercedes-AMG One.
Mercedes-AMG One.
Mercedes-AMG One.
Mercedes-AMG One.
Mercedes-AMG One.
Mercedes-AMG One.
Mercedes-AMG One.
Mercedes-AMG One.

Mest kraft til bakhjulene

Girkassen med sju trinn, en-clutch og manuell med automatisert funksjon, er ikke ulik de som benyttes i F1-bilene, sender normalt mesteparten av kreftene til bakhjulene. Den kompliserte drivlinjen gjør det nærmest umulig å hente ut data for samlet moment.

Formel 1-teknologien fordrer start- og stopprosedyrer helt annerledes enn i en vanlig bruksbil, eller for den saks skyld i en Bugatti Chiron hvor du bare setter deg inn, trykker på startknappen og i samme øyeblikk sviver alle de 16 sylindrene med et tungt lydbilde som fyller hele kroppen med velvære.

Mercedes-AMG One krever ikke bare et dypdykk i den mange hundre sider lange brukermanualen som følger bilen, men også at man har forstått det som står der og følger instruksjonene både på instrument- og infotainmentskjermen.

Dynamikk var førsteprioritet i utviklingsfasen. Umiddelbart legger man merke til det takmonterte luftinntaket og finnen bak, den uttrekkbare, todelte bakvingen, optimaliserte felger som også bidrar til nedkraft og ikke minst de bevegelige lamellene på forskjermene.

Seks nivåer med kjøreinnstillinger er tilgjengelig, alt fra elektrisk oppstart til kjøremodus ikke ulikt de som brukes under kvalifiseringsøktene i F1. Selvfølgelig har AMG One komposittbremser med seksstemplede calipere foran og firestemplede bak.

Grenseflyttende nedkraft

Dynamikk var førsteprioritet i utviklingsfasen. Umiddelbart legger man merke til det takmonterte luftinntaket og finnen bak, den uttrekkbare, todelte bakvingen (med egen vaskeinnstilling så det ikke samler seg skitt og vann under den), optimaliserte felger som også bidrar til nedkraft og ikke minst de bevegelige lamellene på forskjermene.

De dynamiske egenskapene ble til fulle bevist med runderekord for veilovlige produksjonsbiler på blant andre Nordsløyfa, Hockenheimring og Monza.

AMG One-rekorden på Nordsløyfa som raskeste gatelovlige produksjonsbil fra oktober 2022 ble forleden forbedret etter at offisiell tid klokket DTM-føreren Maro Engel i mål på 6:29.09, en forbedring på hele fem sekunder. For tiden ser det ut til at AMG One kun har seg selv som rival.

Uansett hvor teknologisk avansert Mercedes-AMG One er og det interessante i å utforske dens grenser, stiller Fredly seg tvilende til hvor hensiktsmessig det er å putte en Formel 1-motor inn i en sportsbil til bruk på vei, og at det neppe kommer til å skje igjen.

Så derfor: nyt AMG One på OMS. Du finner den på standen til BilAutofil/BilNorge midt i hall C.

Mercedes-AMG One

Motor:1599 ccm V6, turbo + 4 el
Bensinmotor574 hk v/9 000 o/min
Maks turtall11 000 o/min
Systemytelse1 063 hk
Drivlinje7A, firehjulsdrift
0-100 km/t2,9 sek
0-200 km/t7,0 sek
0-300 km/t15,6 sek
Toppfart352 km/t
Forbruk0,99 l/mil (hvem bryr seg?)
CO2224 g/km
Batteri8,4 kWt/800 volt
El-rekkevidde18,1 km
Mål LxBxH476/204/126 cm
Akselavstand272 cm
BagasjeromGlem det
Bensintank55 liter
Egenvekt1 695 kg
Dekk foran285/35ZR19
Dekk bak335/30ZR20
Grunnpris€ 2,275 mill/26,8 mill kr) + tillegg + avg
Antatt pris i NorgeCa 35 mill kroner
Antall:275 ex

Powered by Labrador CMS