MG4 er en grei elbil for prisbevisste. Nå også med 4x4.

TEST: MG4 Trophy Extended Range

Best blant de billige?

Rekkevidde henger som oftest sammen med pris. MG4, nå også med firehjulsdrift, er unntaket og kanskje det beste kjøpet blant de rimeligste bilene.

Publisert

Først publisert i BilAutofil nr. 1-2024

Priser og data var riktige da bladet ble trykket, men kan ha endret seg siden.

Etter nærmest å ha gått i dvale, er flere av de kinesiske merkene tilbake, og størst av dem i 2023 ble MG med god margin til Polestar og BYD fra verdens største bilproduserende land som de neste på OFVs registreringsstatistikk.

Og forklaringen er enkel: Sterkt forhandlernett som håndterer greie biler for folk flest til hyggelige priser.

Nå også med 4x4

Og enda hyggeligere: nå leveres MGs bestselger også med rekkevidde du tidligere bare kunne drømme om i rimelige elbiler i kombinasjon med firehjulsdrift. MG lanserte først MG4 i to bakhjulsdrevne varianter, men før snøen gjorde høst til vinter var Trophy Extended Range 4x4 på plass, priset til 366.100 kroner før frakt og leveringskostnader. Om ikke 245 hk er nok, er det bare å bla opp 16 nye lapper for 190 ekstra hk, men med mindre batteri og igjen kortere rekkevidde.

(saken fortsetter)

MG4 er mer kombi enn SUV.
Infotainmentteknologien i MG har et klart forbedringspotensial.
Grei plass i baksetet.
Enkel girvelger på midtkonsollen.
Arm som styrer mange funksjoner.
Om man vil er det mulig å presse strømforbruket langt ned.
Bestselgeren sto for halvparten av MGs norske volum i fjor.

Så den optimale kombinasjonen etter min mening handler om 245 hk, AWD og 520 oppgitte rekkeviddekilometer, som i test på nullføre viste seg å holde til litt over 400 km med 17,5 kWt i testforbruk per 100 km.

Med lengde på 4,29 meter er MG4 på størrelse med ZS, MGs historiske bestselger i Norge, men MG4 bærer i seg litt mindre SUV-preg og er mer som kombi samtidig som den bygges på en mer moderne plattform.

Kan forbedres

MG4 mangler fortsatt mye på å være perfekt, Kineseren kunne hatt bedre seter og den praktiske ladefarten kunne vært mye høyere på hurtigladestasjoner. Men da ville prisen neppe vært like hyggelig.

MG4 framstår som et greit alternativ for det store flertallet av bilkjøperne som først og fremst leter etter en ikke altfor stor bil for å dekke de hverdagslige transportbehovene uansett vær og føreforhold – og som verken bryr seg om bilens opphav etter merkevarens status

Derimot bør MG snarest rydde opp i jungelen av ulogiske valgmuligheter på en skjerm med lang responstid og dårlig oppløsning. Altfor mange av hverdagslige brukerfunksjoner krever mye skjermoppmerksomhet og ditto mindre oppmerksomhet på det som skjer på veien. En slik opprydding handler mer om vilje og kunnskap enn om kostnader.

For prisbevisste

Når jeg først har liret av meg det som står øverst på minus-lista, skal jeg være den  første til å liste opp MG4 som et greit alternativ for det store flertallet av bilkjøperne som først og fremst leter etter en ikke altfor stor bil for å dekke de hverdagslige transportbehovene uansett vær og føreforhold – og som verken bryr seg om bilens opphav etter merkevarens status.

Har du 30 mils vei til hytta, kommer MG Trophy Extended Range til kort fordi få førerseteinnstillinger gjorde meg sliten i både bein og armer. Faktisk er passasjersetet bedre å sitte i over lange strekninger.

245 hk er passe

245 hk passer bilen perfekt. Jeg betviler riktignok oppgitt sprint til 100 km/t på 3,8 sekunder, det må i det minste være med rullende start, men samtidig er bilen såpass rask at slike akselerasjonstall har mer teoretisk enn praktisk betydning.

Bakkeklaring på 15 cm gjør ikke MG4 med AWD til noen terrengbil, men gir tilstrekkelig framkommelighet når vinteren framstår slik den nå gjør i store deler av landet. 

Selv om vekten begrenses til 500 kg noteres pluss i boka for at MG4 trekker tilhenger.

MG4 Trophy Extended Range

Pris fra*Kr. 273 000
Pris testbil*Kr 366 100
MotortypeElektrisk
Motor foranhk ikke oppgitt
Motor bakhk ikke oppgitt
Samlet ytelse245 hk/350 Nm
Drivlinje1A, firehjulsdrift
0-100 km/t3,8 sekunder
Toppfart180 km/t
Batteri74,4 kWt
Lading DC/AC144/11 kW
Ladefart 30-80% (test)38 min
Strømforbruk 100 km (oppgitt/målt)18,0/17,5 kWt
Rekkevidde (WLTP)520 km
Dimensjoner (L/B/H)429/184/152 cm
Akselavstand271 cm
Bilvekt1 751 kg
Nyttelast383 kg
Bakkeklaring15,0 cm
Tilhengervekt500 kg
Bagasjerom foran0 liter
Bagasjerom bak363 - 1 165 liter
Garanti/km7 år/150 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAP5 stjerner (2022)
Kilde: Produsent/OFV *Ex levering.

Powered by Labrador CMS