-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Voyah Zhiyin
Ny bil med vanskelig navn
Voyah er blant kineserne som jobber med et sideordnet bilmerke eller modell som alternativ. Deres Zhiyin er rett rund hjørnet.
Xpeng hadde i hvert fall vett til å kalle sin nye modellserie for Mona. Og NIO opererer med navn som Onvo, Firefly og Alps når de snakker om nye merkefamilier under NIO-paraplyen.
Men Voyah, som for sikkerhets skyld kommer fra noen som heter Dongfeng og som insisterer på å kalle seg nettopp det, selv i Norge, har døpt sin nye modell for Zhiyin.
Bilen ble vist i Beijing tidligere i sommer og nå har vi temmelig nøyaktige bilder av produksjonsversjonen takket være MIIT som er de som sertifiserer nye biler for produksjon.
Enda en rival til Tesla Model Y, med en rekkevidde som foreløpig er oppgitt til 900 km.
Dette blir en ren batterielektrisk bil, som produseres der hvor Dongfeng også produserer Ariya sammen med Nissan.
To- og firehjulsdrift
Den vil få flere motor- og batterialternativer, 215 eller 230 kW i singel-motor versjonen. Med to motorer blir det 2 x 160 kW, med maks 109 kWt batteri som i den slappeste versjonen altså byr på 90 kinesiske mil.

Som du ser av bildene er dette en ikke veldig original SUV, men med et par spesielle trekk her og der.
En kickup i vinduslinjen bak bakdørene er bare underlig og takgrinden får den bare til å virke enda høyere enn den er.
Hekken er pompøs med den markerte lyslinjen og den lille profilen over som gjør at det ganske store navnetrekket blir plassert i en slags oval ramme.
Jeg har også problemer med denne type front. Der lyslinjen går over hele bredden, men en ganske voldsom logo i midten gjør at det hele ser ut som en korpulent herre med et litt for stramt belte med altfor stor beltespenne.
Aktuell for Norge?
Alt dette innenfor 4725 x 1900 x 1653 millimeter på 2,9 meter akselavstand.
Bilen skal ut til kundene i fjerde kvartal i år og er priset tilsvarende 26.000 euro.
Alle kinesiske meldinger tyder på at den skal ut på de markedene Voyah allerede er representert: Norge, Danmark, Finland, Sveits, Italia og Spania – men den inneholder såpass mye Huawei at det antydes at det kan by på problemer.
Mange land i Europa har lagt restriksjoner på bruk av Huaweis 5G teknologi.
Og denne bilen betegnes faktisk som et samarbeid mellom Huawei og Dongfeng. Zhiyin inneholder Huaweis nyeste DA 3.0 smarte sjåførstøtte-system som også inneholder selvkjørende egenskaper.
Dessuten finner du HarmonyOS cockpit-system der.
Dersom du finner eCall oppi denne cocktailen er det veldig sannsynlig at den inneholde 5G teknologi dersom de regner med å selge bilen etter den 7. juli. Og dermed kan det være importører som er forsiktige med import fordi de frykter de kan risikere bruks- eller import-forbud.
Derfor er det noen av oss som venter ganske spent på hvilken vei akkurat denne utviklingen vil ta.’
LES OGSÅ:
-
Ny modell fra Voyah
En ting er at Dongfeng insisterer på å kalle seg akkurat det, noe helt annet er at de nå lanserer en ny global modell som det er vanskelig å uttale navnet på.
-
Slår av prisen med 190.000
Den norske DongFeng importøren har sendt ut en pressemelding hvor de kutter prisen på Voyah Free med 190.000 kroner.
-
Elektrisk 7-seter lanseres til helgen
Under eCarExpo-messen som arrangeres i Lillestrøm 9.-11.februar, starter Voyah salget av den elektriske 7-seteren Dream i Norge.
-
Voyah på sommerturne
Voyah er ett av flere nye bilmerker lansert i Norge de siste årene. Nå drar de på sommerturne for å treffe nordmenn på hjemmebane.
-
Voyah Free Premium: Påkaller friheten
Du kan like gjerne pugge navnet Voyah Free med en gang. Denne påkostede kinesiske SUV-en synliggjøres snart i trafikken, og den blir neppe noen døgnflue.
-
Ny Voyah om noen dager
Kineserne er greie slik. De sier fra i god tid dersom vi ønsker å bli med på en av deres tallrike online-lanseringer. Nio inviterer for eksempel til to debuter på Julaften – som også er NIO day. Og et annet «norsk» merke, Voyah, slipper sin nye den 15. desember.
-
Første sending Voyah Free på vei til Norge
Nå er de første 200 Voyah Free på vei mot Norge. Sjef for den importøren Electric Way, Torje Aleksander Sulland, er selv på plass for å overvåke lastingen