Voyah Zhiyin

Voyah Zhiyin

Ny bil med vanskelig navn

Voyah er blant kineserne som jobber med et sideordnet bilmerke eller modell som alternativ. Deres Zhiyin er rett rund hjørnet.

Xpeng hadde i hvert fall vett til å kalle sin nye modellserie for Mona. Og NIO opererer med navn som Onvo, Firefly og Alps når de snakker om nye merkefamilier under NIO-paraplyen

Men Voyah, som for sikkerhets skyld kommer fra noen som heter Dongfeng og som insisterer på å kalle seg nettopp det, selv i Norge, har døpt sin nye modell for Zhiyin.

Bilen ble vist i Beijing tidligere i sommer og nå har vi temmelig nøyaktige bilder av produksjonsversjonen takket være MIIT som er de som sertifiserer nye biler for produksjon.

Enda en rival til Tesla Model Y, med en rekkevidde som foreløpig er oppgitt til 900 km.

Dette blir en ren batterielektrisk bil, som produseres der hvor Dongfeng også produserer Ariya sammen med Nissan.

To- og firehjulsdrift

Den vil få flere motor- og batterialternativer, 215 eller 230 kW i singel-motor versjonen. Med to motorer blir det 2 x 160 kW, med maks 109 kWt batteri som i den slappeste versjonen altså byr på 90 kinesiske mil.

Voyah Zhiyin

Som du ser av bildene er dette en ikke veldig original SUV, men med et par spesielle trekk her og der.

En kickup i vinduslinjen bak bakdørene er bare underlig og takgrinden får den bare til å virke enda høyere enn den er.

Hekken er pompøs med den markerte lyslinjen og den lille profilen over som gjør at det ganske store navnetrekket blir plassert i en slags oval ramme.

Jeg har også problemer med denne type front. Der lyslinjen går over hele bredden, men en ganske voldsom logo i midten gjør at det hele ser ut som en korpulent herre med et litt for stramt belte med altfor stor beltespenne.

Aktuell for Norge?

Alt dette innenfor 4725 x 1900 x 1653 millimeter på 2,9 meter akselavstand.

Bilen skal ut til kundene i fjerde kvartal i år og er priset tilsvarende 26.000 euro.

Alle kinesiske meldinger tyder på at den skal ut på de markedene Voyah allerede er representert: Norge, Danmark, Finland, Sveits, Italia og Spania – men den inneholder såpass mye Huawei at det antydes at det kan by på problemer.

Mange land i Europa har lagt restriksjoner på bruk av Huaweis 5G teknologi.

Og denne bilen betegnes faktisk som et samarbeid mellom Huawei og Dongfeng. Zhiyin inneholder Huaweis nyeste DA 3.0 smarte sjåførstøtte-system som også inneholder selvkjørende egenskaper.

Dessuten finner du HarmonyOS cockpit-system der.

Dersom du finner eCall oppi denne cocktailen er det veldig sannsynlig at den inneholde 5G teknologi dersom de regner med å selge bilen etter den 7. juli. Og dermed kan det være importører som er forsiktige med import fordi de frykter de kan risikere bruks- eller import-forbud.

Derfor er det noen av oss som venter ganske spent på hvilken vei akkurat denne utviklingen vil ta.’

Powered by Labrador CMS