-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Prøvekjørt: Peugeot 408 PHEV 225 hk
Først ladehybrid – så elektrisk
Når Peugeot inn i det nye året fyller gapet mellom modellene 308 og 508 med 408, startes det litt forsiktig med 180 og 225 hk ladehybrider som ventepølser til den snertne familiebilen mot slutten av neste år eller tidlig i 2024 lander som elbil på kundenes bord.
Ladehybrider beskyldes til stadighet for å trøble til på veien mot det elektriske transportsamfunnet. Så kan det tenkes at konsekvensene av krigshandlingene sentralt i Europa med påfølgende skyhøye strømprisene har gjort ladehybriden langt mer spiselig i lengre overgangsvindu til en ren batterielektrisk bilfremtid.mm
For brukerne gjør ladehybridene det mulig å velge den drivlinjen som til enhver tid er mest hensiktsmessig og økonomisk samtidig som nye, nærstående utslippskrav fra EU ikke sparker beina unna den slik de forbruksmåles.
Kompakt med storbiltrekk
Med dette som bakteppe kan Peugeot 408 vise seg å bli den viktige familiebilen i crossoverskjæringspunktet mellom kompakt og stor bil. Men slik det ligger an nå droppes bensinbilen. Kun tre PHEV-varianter står på kjøreplanen:
* Allure, 180 hk, 8 aut, kr. 459.900.
* GT, 180 hk, 8 aut, kr. 489.900.
* GT, 225 hk, 8 aut, kr. 519.900.
Men ta disse prisene med to klyper salt. De er basert på hva bilen ville kostet om den ble lansert i dag med dagens bilavgiftsnivå. Så vet man etter budsjettforliket at bilavgiftene fra neste år skjerpes, men at ladehybridene slipper billigere unna enn først fryktet. Hva eksakt pris blir inn i det nye året er derfor ikke kjent.
Historie fra Kina
Noen av våre lesere har naturligvis for lengst grepet poenget at 408 slett ikke er et nytt navn i 400-rekken til Peugeot, men glem Kina-bilen med historie tilbake til 2010. Nydesignede 408 fører Peugeots skarpe formspråk og tydelige grill videre.
Innvendig befinner dashbordskjermen seg over det lille og sportsbilpregede rattet i et interiør hvor materialvalget tydelig hinter i retning premium.
Det tydelige kupepreget ødelegger ikke for takhøyden i baksetet fordi glasstaket stopper bak første seterad. Med billengde på 4,69 meter og akselstand oppgitt til 2,79 meter, er det mer enn nok beinplass i baksetet.
Drøyt 60 km el-rekkevidde
Batteripakken på 12,4 kWt (drøyt 60 km el-rekkevidde) veier 118 kg og er plassert slik at baksetepassasjerene ikke behøver å sitte med knærne oppunder haka. Men det reduserer bagasjeplassen fra 536 i bensinvarianten til 471 i ladehybriden. Pluss for at Peugeot etterkommer norske ønsker om skiluke i det 40/60 splittede baksetet.
Men vent nå litt her. Består ikke Stellantis-familen av en annen bil med de samme designtrekkene, som er omtrent like stor, har identisk akselavstand – og bygges over samme tekniske lest som 408?
Jo, naturligvis Citroën C5 X. Den viktigste forskjellen jeg så langt kan se er at C5 X kun tas til Norge med 225 hk ladehybridpakke mot Peugeot 180/225, og at prisen er litt lavere.
Velkjent drivlinje
Drivlinjen gjenkjennes fra flere av Stellantis-bilene. Du finner 1,6 liters bensinmotor som det tas ut 150/180 hk av før 110 el-hester bringer effekten opp til 180/225 hk i DS 4 + DS 7, C5 X, Opel Astra, Opel Grandland samt Peugeotene 308 og 508, alle kun med drift på forhjulene.
Det betyr at 408 kun trekker på forhjulene. Stasjonsvogn eller firehjulsdrift står ikke på programmet, men Peugeot er tydelig på at den batterielektriske varianten ikke er så langt unna, at den kommer en del måneder ut i 2023 som i praksis betyr at den neppe er i Norge før i 2024.
Komfort framfor sportslig
Selv med det nære slektskapet mellom 408 og C5 X, har ikke 408 den avanserte støtdemperteknologien som gir spesielt god komfort i Citroën. Det spiller neppe noen rolle, for 408 er først og fremst en komfortmaskin. Selv ikke med 225 hk og sportsmodus oppleves bilen i disse superakselerasjonsvennlige elbiltidene som spesielt rask.
Nei, 408 oppleves først og fremst som en velværebil, hvor det er trivelig å oppholde seg, hvor materialvalget hinter oppover og ikke mot det kjipeste fra Kina.
Lite ratt
Det lille rattet (jeg målte det til 34 cm bredt og 31 cm høyt) bidrar til et snev av sportslighet på grunn av god styrepresisjon. Best i 408 er likevel det høytmonterte instrumentpanelet med tredimensjonal visning gjennom flere designvalg, mulighet for infrarød lesing av trafikkbildet og at Peugeot har tatt lærdom og forbedret brukervennlighet og informasjonstilgjengelighet på dashbordskjermen.
Etter 408 blir det begrenset hvor mange nye modeller Peugeot kommer til å ta fram etter prinsippet «power of choice» som åpner for diesel-, bensin, PHEV- og el-drivlinjer. Framover tenkes det i «born electric»-drivlinjer.
FAKTA
Peugeot 408 | |
Plug-in hybrid 180/225 | |
Pris fra:* | Kr. 459 900 + 2023-avgiftsjustering |
Pris testbil:* | Kr. 519 900 + 2023-avgiftjustering |
Motor: | 1 598 ccm, R4, turbo bensin |
Effekt/moment: | 150/180 hk |
Elmotor foran: | 110 hk/320 Nm |
Elmotor bak: | Ingen |
Samlet effekt: | 180/225 hk - 360 Nm |
Drivlinje: | 1A, forhjulsdrift |
0-100 km/t: | 7,6/7,5 sek |
Toppfart: | 225/235 km/t |
Batteri: | 12,4 kWt |
El-rekkevidde: | 62-64 km |
Forbruk: | 0,12/0,13 liter/mil |
CO2/NOx: | 28 g/km – 3,8 mg/km |
Mål LxBxH: | 469/186/149 cm |
Akselavstand: | 279 cm |
Bakkeklaring: | 18,9 cm |
Bagasjerom: | 471 - 1 545 |
Egenvekt: | 1 706 kg |
Tilhengervekt: | 1400 kg |
Tankvolum: | 40 liter |
Garanti: | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti: | 8 år/150 000 km |
Miljøklasse: | B |
Euro NCAP: | Ikke testet ennå |
* Inkl frakt/levering Oslo. |