Peugeot 408 kommer først som ladehybrid, men blir elektrisk om et år. (Foto: Øivind Skar)
Så vi trekk fra Citroën C5 X her? (Foto: Øivind Skar)
Lett å kjenne igjen Peugeots frontdesign. (Foto: Øivind Skar)
Perfekt plassering av instrumentene over det lille rattet. (Foto: Øivind Skar)
Førermiljøet slik Peugeot har bygd det i noen år nå. (Foto: Øivind Skar)
God plass til hode og bein bak. (Foto: Øivind Skar)
Uttrekkbar sittepute. (Foto: Øivind Skar)
Knapper for flere funksjoner. (Foto: Øivind Skar)
Skjerm vendt mot fører. (Foto: Øivind Skar)
Girvelger som i flere Stellantis-biler. (Foto: Øivind Skar)
Girvelger som i flere Stellantis-biler. (Foto: Øivind Skar)
Snev av premium i materialvalget. (Foto: Øivind Skar)
Bare litt speilblank plast. (Foto: Øivind Skar)
Focal gir god lyd. (Foto: Øivind Skar)
Tredimensjonal instrumentskjerm. (Foto: Øivind Skar)
Batteripakken tar litt av bagasjeplassen. (Foto: Øivind Skar)
Ører for form og funksjon. (Foto: Øivind Skar)
Peugeot-lysdesign. (Foto: Øivind Skar)
Lett å kjenne igjen Peugeots frontdesign. (Foto: Øivind Skar)
Logoen nå også på fordørene. (Foto: Øivind Skar)
Spyler på ryggekameraet. (Foto: Øivind Skar)
GT er toppmodellen. (Foto: Øivind Skar)

Prøvekjørt: Peugeot 408 PHEV 225 hk

Først ladehybrid – så elektrisk

Når Peugeot inn i det nye året fyller gapet mellom modellene 308 og 508 med 408, startes det litt forsiktig med 180 og 225 hk ladehybrider som ventepølser til den snertne familiebilen mot slutten av neste år eller tidlig i 2024 lander som elbil på kundenes bord.

Publisert Sist oppdatert

Ladehybrider beskyldes til stadighet for å trøble til på veien mot det elektriske transportsamfunnet. Så kan det tenkes at konsekvensene av krigshandlingene sentralt i Europa med påfølgende skyhøye strømprisene har gjort ladehybriden langt mer spiselig i lengre overgangsvindu til en ren batterielektrisk bilfremtid.mm

For brukerne gjør ladehybridene det mulig å velge den drivlinjen som til enhver tid er mest hensiktsmessig og økonomisk samtidig som nye, nærstående utslippskrav fra EU ikke sparker beina unna den slik de forbruksmåles.

Kompakt med storbiltrekk

Med dette som bakteppe kan Peugeot 408 vise seg å bli den viktige familiebilen i crossoverskjæringspunktet mellom kompakt og stor bil. Men slik det ligger an nå droppes bensinbilen. Kun tre PHEV-varianter står på kjøreplanen:

* Allure, 180 hk, 8 aut, kr. 459.900.
* GT, 180 hk, 8 aut, kr. 489.900.
* GT, 225 hk, 8 aut, kr. 519.900.

Men ta disse prisene med to klyper salt. De er basert på hva bilen ville kostet om den ble lansert i dag med dagens bilavgiftsnivå. Så vet man etter budsjettforliket at bilavgiftene fra neste år skjerpes, men at ladehybridene slipper billigere unna enn først fryktet. Hva eksakt pris blir inn i det nye året er derfor ikke kjent.

Historie fra Kina

Noen av våre lesere har naturligvis for lengst grepet poenget at 408 slett ikke er et nytt navn i 400-rekken til Peugeot, men glem Kina-bilen med historie tilbake til 2010. Nydesignede 408 fører Peugeots skarpe formspråk og tydelige grill videre.

Lekkert interiør med kompakt sportsratt

Innvendig befinner dashbordskjermen seg over det lille og sportsbilpregede rattet i et interiør hvor materialvalget tydelig hinter i retning premium.

Det tydelige kupepreget ødelegger ikke for takhøyden i baksetet fordi glasstaket stopper bak første seterad. Med billengde på 4,69 meter og akselstand oppgitt til 2,79 meter, er det mer enn nok beinplass i baksetet.

Drøyt 60 km el-rekkevidde

Batteripakken på 12,4 kWt (drøyt 60 km el-rekkevidde) veier 118 kg og er plassert slik at baksetepassasjerene ikke behøver å sitte med knærne oppunder haka. Men det reduserer bagasjeplassen fra 536 i bensinvarianten til 471 i ladehybriden. Pluss for at Peugeot etterkommer norske ønsker om skiluke i det 40/60 splittede baksetet.

Men vent nå litt her. Består ikke Stellantis-familen av en annen bil med de samme designtrekkene, som er omtrent like stor, har identisk akselavstand – og bygges over samme tekniske lest som 408?

Jo, naturligvis Citroën C5 X. Den viktigste forskjellen jeg så langt kan se er at C5 X kun tas til Norge med 225 hk ladehybridpakke mot Peugeot 180/225, og at prisen er litt lavere.

Velkjent drivlinje

Drivlinjen gjenkjennes fra flere av Stellantis-bilene. Du finner 1,6 liters bensinmotor som det tas ut 150/180 hk av før 110 el-hester bringer effekten opp til 180/225 hk i DS 4 + DS 7, C5 X, Opel Astra, Opel Grandland samt Peugeotene 308 og 508, alle kun med drift på forhjulene.

Det betyr at 408 kun trekker på forhjulene. Stasjonsvogn eller firehjulsdrift står ikke på programmet, men Peugeot er tydelig på at den batterielektriske varianten ikke er så langt unna, at den kommer en del måneder ut i 2023 som i praksis betyr at den neppe er i Norge før i 2024.

Komfort framfor sportslig

Selv med det nære slektskapet mellom 408 og C5 X, har ikke 408 den avanserte støtdemperteknologien som gir spesielt god komfort i Citroën. Det spiller neppe noen rolle, for 408 er først og fremst en komfortmaskin. Selv ikke med 225 hk og sportsmodus oppleves bilen i disse superakselerasjonsvennlige elbiltidene som spesielt rask.

Nei, 408 oppleves først og fremst som en velværebil, hvor det er trivelig å oppholde seg, hvor materialvalget hinter oppover og ikke mot det kjipeste fra Kina.

Lite ratt

Det lille rattet (jeg målte det til 34 cm bredt og 31 cm høyt) bidrar til et snev av sportslighet på grunn av god styrepresisjon. Best i 408 er likevel det høytmonterte instrumentpanelet med tredimensjonal visning gjennom flere designvalg, mulighet for infrarød lesing av trafikkbildet og at Peugeot har tatt lærdom og forbedret brukervennlighet og informasjonstilgjengelighet på dashbordskjermen.

Etter 408 blir det begrenset hvor mange nye modeller Peugeot kommer til å ta fram etter prinsippet «power of choice» som åpner for diesel-, bensin, PHEV- og el-drivlinjer. Framover tenkes det i «born electric»-drivlinjer.

FAKTA

Peugeot 408
Plug-in hybrid 180/225
Pris fra:*Kr. 459 900 + 2023-avgiftsjustering
Pris testbil:*Kr. 519 900 + 2023-avgiftjustering
Motor:1 598 ccm, R4, turbo bensin
Effekt/moment:150/180 hk
Elmotor foran:110 hk/320 Nm
Elmotor bak:Ingen
Samlet effekt:180/225 hk - 360 Nm
Drivlinje:1A, forhjulsdrift
0-100 km/t:7,6/7,5 sek
Toppfart:225/235 km/t
Batteri:12,4 kWt
El-rekkevidde:62-64 km
Forbruk:0,12/0,13 liter/mil
CO2/NOx:28 g/km – 3,8 mg/km
Mål LxBxH:469/186/149 cm
Akselavstand:279 cm
Bakkeklaring:18,9 cm
Bagasjerom:471 - 1 545
Egenvekt:1 706 kg
Tilhengervekt:1400 kg
Tankvolum:40 liter
Garanti:5 år/100 000 km
Batterigaranti:8 år/150 000 km
Miljøklasse:B
Euro NCAP:Ikke testet ennå
* Inkl frakt/levering Oslo.

Powered by Labrador CMS