-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Sjarmtrollet
I fjor rullet 503 nye cabrioleter ut av butikken og inn i en usedvanlig ustabil sommer. Vi tok to heite nykommere og Norges billigste takløse fireseter ut på jakt etter solen.
- Innledning
Med en pris på rett over 200.000 kroner er Fiat 500c den billigste måten du kan kjøpe en cabriolet med bakseter. Årsaken til formuleringen er at Smart har en takløs variant som med 54 hestekrefter starter på 162.500 kroner.
Hos Fiat 500 er det selve takflaten som er byttet ut med et stofftak. Ved elektrisk hjelp skyves taket bakover slik at hele bilen fra toppen av frontruta til toppen av det lille bagasjeromslokket, blir åpen.
Når du står ved siden av bilen, er det lett å bli litt skuffet over noe som tilsynelatende bare er et stort soltak, men det er før du har prøvd å kjøre taket helt bak. For på plass i bilen, og med taket rullet helt bakover, er det overraskende liten turbulens nede i bilen – samtidig som du kjenner på den åpne følelsen. Det at man har beholdt både B- og C-stolpen, gjør at man har beholdt stivheten i karosseriet, uten at det har gått ut over vekten. 40 kilo mer veier 500C, sammenlignet med enn vanlig utgave.
Det er ikke så lenge siden vi hadde Fiat 500 med den nye tosylindrede turbomotoren i test her i Bil. Denne sjarmerende, om noe høylytte, motoren finnes også i 500C, men vår testbil var utstyrt med den 1,2-liters 69-hesteren som sørger for fremdrift. Sammenlignet med de andre to bilene, er det ingen tvil om at vi gjerne hadde sett for oss noe mer krefter.
Med de gunstige utslippene som den tosylindrede Twinair-motoren gir, er prisforskjellen bare 2000 kroner. Når det er sagt, de 69 hestene er nok til å skape litt stemning på mindre norske landeveier, det gjelder bare å bruke turtallet litt. Girkassa er presis og blir gjerne med på leken, bremsene holder ikke helt samme klasse.
Ikke at de ikke er gode nok til å stoppe bilen i en nødssituasjon, men når resten av kjøreegenskapene faktisk tenderer mot det sportslige, blir bremsefølelsen litt for svampete og kanskje rett og slett i letteste laget. Fint for bykjøring, ikke så morsomt på landeveien.
Det som er morsomt med 500C, er at den, i motsetning til den ordinære 500, har fått et ekstra stabilisatorstag bak. Det er samme løsningen som Ford valgte for Ka, som jo i bunnen er samme bil.
Det er selvsagt ikke noen overraskelse. Fiat 500C er en liten bil. Innvendig er den først og fremst laget for to voksne personer, baksetet kan brukes til mindre barn, eller like gjerne en bag når man skal på tur. Bagasjerommet er nemlig først og fremst søtt. 182 liter og en knøttliten bakluke gjør at man like gjerne putter ting i baksetet eller på gulvet til passasjersetet om det ikke sitter noen der.
Fordelen med cabriolet-konverteringen av Fiat 500 er at den har beholdt så mye av sin egenart og sjarm, den er blitt bedre å kjøre, og har et tak som du ganske sikkert kommer til å åpne ganske ofte – selv med en norsk sommer.
LES VIDERE:
- Innledning
- Fiat 500c
- Citroën DS3 Cabrio
- Volkswagen Beetle Cabriolet