Klassiker i ny tapning

I fjor rullet 503 nye cabrioleter ut av butikken og inn i en usedvanlig ustabil sommer. Vi tok to heite nykommere og Norges billigste takløse fireseter ut på jakt etter solen.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Retrodesign er en vanskelig øvelse, og Volkswagen trengte to forsøk på å få det til med Beetle. For i praksis er dette tredje forsøk siden 1949-modellen, Type 19 solgte smått utrolige 330.000 på 31 år.

Den andre, moderne generasjonen takløse Beetle er lenger, lavere og bredere enn forgjengeren. Resultatet er proporsjoner som gjør utgaven med fast tak godt, og som også fungerer svært godt når du fjerner taket og kjører ned vinduene.

På plass bak rattet kjenner du øyeblikkelig at du sitter i en Volkswagen. Knapper og instrumenter er kjent. Beetle bygges i Mexico og kanskje er det årsaken til at finishen kanskje ikke er helt på nivå med det vi opplever i nyeste generasjon Golf. Likevel har Volkswagen definitivt løftet interiørkvaliteten betydelig og sørget for en komfort som er helt klart best av de tre bilene.

I motsetning til nye Golf, Audi A3 og Skoda Octavia, er ikke Beetle basert på den nye MQB-plattformen. Den er snarere bygget på samme plattform som forrige generasjon av disse bilene, den samme som dagens Jetta. Med alt skrytet disse bilene har fått for gode kjøreegenskaper, kunne det være naturlig å holde det noe mot Beetle.

Volkswagen har imidlertid gjort en meget god jobb med å oppdatere MacPherson-opphenget foran, og ikke minst multilinkakselen bak, noe som gjør Beetle svært komfortabel, selv i Sport-utgaven som vi hadde med oss. Det er gjort en god jobb i å stive opp karosseriet etter at taket ble fjernet. Men når du begynner å presse den rundt svingene vil du oppleve at den kjennes litt mykere og den litt økte vekten bidrar nok til at den har en svak tendens til å understyre litt mer.

Av de tre bilene vi hadde med oss ut, er Beetle den ekte varen når vi kommer til det å kjøre takløst. Løsningen for kalesjen er god. Siden kalesjen ikke spiser noe av bagasjerommet når den legges ned, er volumet i bagasjerommet konstant. 225 liter er ikke all verden, men det er betydelig lettere å laste enn om du sammenligner med de to andre. En cabriolet kjøres stort sett av maks to personer, og muligheten for å legge ned ett eller begge baksetene gjør Beetle hakket mer fleksibel.

Du kan selvsagt velge bare å kjøre ned taket for en kort tur. Men skal du kjøre lenger tar du deg trolig tid til å tre på det ekstra trekket som gir Beetle det klassiske utseendet. Legger du på vindavviseren som festes over baksetene og kjører opp vinduene, blir det nesten vindstille nede i kupeen, selv i motorveihastighet. Kalesjen kan for øvrig kjøres elektrisk av og på i hastigheter inntil 50 km/t.

Vår testbil var utstyrt med nest største motoralternativ, en 160 hester bensinturbo som henter kreftene fra en 1,4-liters TSI-motor. I kombinasjon med DSG-girkassen oppleves den ikke like kvikk som DS3, men den er en kombinasjon som kler bilen svært godt.

Andre generasjon Beetle Cabriolet er på mange måter den bilen Volkswagen burde ha bygget etter at de viste Consept 1 helt tilbake i 1994 – den har rett og slett blitt lett å like.


Helt eller delt

Etter en lang og kald vinter er det det lett å finne glede i å åpne taket mot sommeren. Så hva velger du? Du vil bli overrasket over hvor mye cabrioletglede du finner hos både Fiat og Citroën.

Ser du bort fra de virkelig varmeste dagene, vil du nok stort sett kjøre med vinduene oppe, selv om du velger en Beetle. Skulle sommeren bli trist og våt, kan du alltid glede deg over at disse bilene også fungerer svært godt med taket på.



LES VIDERE:
- Innledning
- Fiat 500c
- Citroën DS3 Cabrio
- Volkswagen Beetle Cabriolet

Powered by Labrador CMS