Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf

Nissan Leaf

Helt siden Hans Nielsen Hauges tid på 1800-tallet har vekkelsesvinder feiet over Norge. Denne gangen er imidlertid predikanten sør-afrikansk og heter Elon Musk. Vi ladet opp Tesla S og lot den møte Nissan Leaf, Opel Ampera og Volvo V60 Plugin for å finne ut om frelsen er nær.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning
Det er lett å bli veteran som elbil – se på hva som har skjedd siden den første generasjonen av Think og Buddy. Utviklingen har gått fort, og det er bare noen måneder siden Nissan Leaf kom med en rekke forbedringer.
Ved hjelp av telemetrisystemet CarWings har de kunnet følge med på hvordan deres første generasjon Leaf har blitt brukt, og hvilke endringer som burde gjøres.

Det var derfor naturlig å ta med Leaf i denne testen for å se hvordan oppdateringene har fungert. Bilene som kommer til Norge, bygges i Sunderland og skal være ekstra tilpasset nordiske forhold.
Nå skal det sies at vi under testen hadde omtrent samme værforhold som i resten av Europa. Likevel er det greit å nevne at en av de største endringene som har kommet på Leaf, er klimaanlegget. Det er nå lettere å gjøre bilen passe varm, eller kald før du setter deg inn, slik at du skal unngå å bruke for mye energi på nettopp det.
Små, synlige oppdateringer

Designmessig er fortsatt Leaf en bil med et karakteristisk utseende. Det skal mye til å kunne kalle den tøff, og det er relativt små oppdateringer som er gjort på den oppdaterte versjonen. Enklest er det å se at den har fått en mer strømlinjeformet front.
For eieren har den også fått et lite lys når du åpner ladeluken i fronten, alt ligger i detaljene. Innvendig har du det ganske fint. Det er nøkternt og veldig ryddig i førermiljøet. Fortsatt er det slik at den måleren som er viktigst, er gjenværende rekkevidde.

Setene er relativt gode, men de lengste i testteamet skulle ønske at det var mulig å flytte førersetet litt lenger bak, og ned. Leaf er imidlertid primært laget som en bil som brukes over kortere strekninger, og det er nok derfor andre ting som er prioritert enn utstrakt sidestøtte i setene.

Nyttig er det at Nissan har flyttet ladeenheten fra bagasjerommet og frem sammen med resten av elektronikken under panseret, noe som har sørget for at bagasjerommet har økt fra 330 til 370 liter. Det er ikke så dumt ettersom mange kjøper en elbil som bil nummer to, men ender opp med å bruke den mest.

Leaf er en moderne bil og har god integrasjon av smarttelefon, noe som også inkluderer stemmegjenkjenningsfunksjon, og sanntidsinformasjon om de nærmeste ladepunktene.
Kvikk
Den nye generasjonen som produseres i England har blitt tunet for det europeiske markedet. Det betyr at styringen har blitt bedre vektet og at chassisoppsettet også er tunet bedre mot europeiske preferanser. Sammenlignet med Tesla er det selvsagt en helt annen verden, men selv om det finnes kompaktbiler som er langt morsommere å kjøre, leverer Leaf greit ute på veien.
Støynivået er svært lavt, noe som bidrar til at komforten blir god. Momentet fra elektromotoren sørger for at den oppleves den som mer enn kvikk nok i normale norske hastigheter. Leaf er ikke en bil du kjøper først og fremst av entusiasme for kjøreegenskaper.


For folk flest
Selv om Tesla Model S er ekstremt mye bil for pengene, er rundt en halv million fortsatt mye penger for en bil. I fjor var Nissan LEAF den 13. mest solgte bilen i Norge med 2.298 eksemplarer registrert i 2012. Så langt i år har fremgangen bare fortsatt, frem til mars var den landets sjette mest solgte bil, mens den i mars måned inntok fjerdeplassen. Den har posisjonert seg som en elektrisk bil for massene, både ut fra pris og funksjonalitet. Selv om de fleste så langt har valgt elektrisk på bakgrunn av våre svært velvillige ordninger, er det ingen tvil om at den erfaringen disse eierne har samlet seg vil være viktig for den kommende utviklingen.

Rekkevidden for den nye generasjonen Leaf oppgis nå til å være løftet fra 175 til 199 kilometer. Uten at vi gjorde noen eksakt måling av kjørelengde i denne testen, viser tidligere målinger at du bør barbere bort så mye som 25-35 prosent. For de fleste brukerne er det nok likevel.
Likevel er det en annen detalj som er i ferd med å bli minst like viktig for elektriske biler som rekkevidden, nemlig ladetid. Vår testbil er levert med en 6,6 kilowatts innebygd lader i bilen. Har du da en 32-amperskurs å koble hjemmeladeren til, reduserer du ladetiden fra åtte til fire timer. Vi testet også to hurtigladere og så at ved den ene kunne vi lade fire mil økt rekkevidde i løpet av et kvarter. Det gjør livet enklere. Fortsatt tar det rundt 12 timer å lade med den vanlige 10-ampersladeren.
LES VIDERE:
- Innledning
- Tesla Model S
- Nissan Leaf
- Opel Ampera
- Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid
- Konklusjon
- Spesifikasjoner Tesla Model S
- Spesifikasjoner Nissan Leaf
- Spesifikasjoner Opel Ampera
- Spesifikasjoner Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Powered by Labrador CMS