Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S

Tesla Model S

Helt siden Hans Nielsen Hauges tid på 1800-tallet har vekkelsesvinder feiet over Norge. Denne gangen er imidlertid predikanten sør-afrikansk og heter Elon Musk. Vi ladet opp Tesla S og lot den møte Nissan Leaf, Opel Ampera og Volvo V60 Plugin for å finne ut om frelsen er nær.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Vi har aldri sett maken her hjemme, folk har punget ut depositum for å sikre seg en Model Model S, mens leveringsdatoene stadig har blitt skjøvet fremover. Mange har ikke en gang fått anledning til å prøvekjøre vidunderet, men kastet seg inn i dansen basert på en enorm hype og foreløpige gode tilbakemeldinger.

Da vi kjørte vår test, var det ennå ikke produsert biler for Europa – vår løsning ble derfor å først hente ut en testbil, kjøre den tom for så å gå løs på neste. Vi har derfor ikke fått testet ut selv hvordan opplading av bilen fungerer.

Det tar mindre enn 10 sekunder å oppdage at Tesla S er en bil designet og utviklet av IT-folk. De har tatt sjansen på å tenke helt utenfor boksen, og resultatet har blitt der etter.

Det mest åpenbare er en skjerm i midtkonsollen som nesten er på størrelse med tre iPader. Det er da også her inne det meste foregår, enten du skal høre på radio, ha navigasjon eller styre takluke eller åpne ett av de to bagasjerommene.

Du kan riktignok også gjøre noe av det via et rullehjul som sitter på rattet, men det er et kjennetegn for mye av funksjonaliteten i Tesla S, at det gjerne krever to klikk for å komme i mål. Sannsynligvis vil det føles naturlig for den oppvoksende generasjon av bilkjøpere, men selv for ganske hippe utgaver av de mellom 45 og 65 som har råd til en bil som dette, vil det kreve litt tilvenning.

Det er også interessant å se hvordan regelverket, som stadig strammer inn hva vi kan gjøre mens vi kjører bil, påvirkes av at du nå har et helt underholdningssenter på 17 tommer plassert så nært førerplassen.


Gedigen plass

Det er flere ting med Tesla Model S som gjør at den er forskjellig fra de opplagte tyske premiumkonkurrentene. Blant annet det faktum at den er en femdørs kombi. Dessuten er den en stor bil, både i lengde og ikke minst bredde. Dette er ikke bilen for deg som sniker deg rundt i byen og opp og ned i parkeringshusene, det kan komme til å bli en lett stressende opplevelse.

Tesla S er bygget på en ramme der batterier og resten av motor og elektronikk ligger under selve karosseriet. Det har den fordelen at de tar opp mindre av den tilgjengelige innvendige plassen. Blant annet har du to gedigne bagasjerom, et foran og ett bak. Totalt skal de gi 740 liter med bagasjeplass, det er imponerende.

Sitteplassen er også bra, særlig foran. I baksetet er det god bredde, men takhøyden er i laveste laget, særlig for biler med panoramatak. Du kan også utstyre Tesla S med to bakovervendte barneseter i bagasjerommet, slik vi husker fra gamle store stasjonsvogner, men fristelsen av å plassere unger bak der var ikke stor hos testteamet.

Komforten i setene er ikke på høyde med det du finner hos de nærmeste konkurrentene. Forsetene er for skålformet, og står ikke i stil til de enorme kreftene som Tesla S byr på.

Vi er også litt skeptiske til materialbruk og finish på interiøret, her er det også et godt stykke opp – og det vil bli interessant å se hvordan sømmer og kanter blir seende ut etter at folk har vært ut og inn av bilen over noen titusen kilometer. På den ene av bilene som hadde gått 3500 kilometer, var det allerede begynt å bli slitasje i bakre del av døråpningen.


Utfordringer

I dag finnes det bare en måte å få en bil som Model S til å kunne rulle langt mellom hver lading, store mengder batterier. Det gjør sammen med dimensjonene at bilen veier 2,1 tonn. Selv med avansert luftfjæring vil du påvirkes av de fysiske lovene.

Det som er gunstig er at batteriene sitter lavt og mellom akslene, mens den elektriske motoren er plassert på bakakselen. Dermed er vektfordelingen god, og dermed også balansen. Vi ble overrasket over hvor godt bilen faktisk fungerte på svært svingete vei, den krenger minimalt og oppleves som overraskende sportslig.

Utfordringen er faktisk i større grad størrelsen enn selve vekten, så lenge veien er tørr. Om det skal sammenlignes med noe annet, er det som å kjøre en svært godt motorisert BMW X5 med 3.15 hjul bak. Du kjenner at det sitter, men samtidig føles det som om du er i ferd med å forlate veien med ekspressfart.

Vår testbil var utstyrt med 21-tommers sommerhjul, den sitter godt på når det er tørt, men på fuktig vei er det sammen med det enorme momentet lett skummelt. Vi ser ikke bort fra at noen kan komme til å få seg en overraskelse når den første snøen kommer.

Styrefølelsen er helt grei, men den føles isolert sammenlignet med konkurrentene. Tesla er en amerikansk bil, og du kan ikke forvente kjøreegenskaper på høyde med de beste tyske. Det som er litt overraskende er at støynivået i Model S er relativt høyt. De store sommerdekkene bidrar naturlig til dette, og for norske Tesla-kunder vil vi nok anbefale 19-tommere om komfort er viktigst.


Kreftene

Det er umulig ikke å bli litt religiøs når du prøver Tesla Model S for første gang. Den er alt vi har opplevd med elektriske biler tidligere, bare med tigangern. Det er lett å forstå at folk har løpt til banken etter de tildelte 25 minuttene med prøvekjøring, for det ekstreme momentet tar nesten pusten fra deg. Vi var for sikkerhets skyld tildelt toppmodellen Performance, der du har 416 hestekrefter og et moment på 600 Newtonmeter fra 0. Kombinert med at girkasse er overflødig, gjør det at vi kunne notere de raskeste målingene i vår moderne testhistorie. Vi målte mellomakselerasjon fra 70-100 på 1,7 sekunder, det bør sikre at de fleste forbikjøringer skjer nærmest før passasjerene har registrert dem.

Om kreftene er enorme når du trår gassen i gulvet, er de ikke helt borte når du slipper den heller. Det tar litt tid å venne seg til den kraftige regenereringen, som nesten eliminerer behovet for en vanlig bremsepedal.


Hvor langt?

Det er fortsatt viktig å huske at Model S er den første bilen Tesla bygger selv fra bunnen. Så langt er det imponerende lite å sette fingeren på, men en ting er mer avanserte sikkerhetssystemer enn det vi forventer av kollisjonsputer og stabilitetskontroll. De fleste biler i denne klassen har også en rekke aktive sikkerhetssystemer som filskiftvarsling, blindsoneovervåkning og radarstyrt fartsholder.

Det store spørsmålet har vært helt siden bilen ble offentlig; hvor lang er faktisk rekkevidden? Ifølge papirene fra Tesla skal vår testbil klare så mye som 500 kilometer. Som med en bil med tradisjonell drivlinje, avhenger kjørelengde av hvordan du kjører. Bruker du de enorme kreftene, så vil du garantert gå tom lenge før det som er lovet – kjører du med silkefot kan du ganske sikkert krype over.

Det vi kan slå fast etter vår test av Tesla Model S, er at rekkeviddeangsten vil være over for de aller fleste. På sommeren virker det realistisk å kunne kjøre mellom 350 og 400 kilometer uten å tenke over hvordan du kjører, det er imponerende. Husk bare på at det uansett tar tid å lade så mye batterier. Tesla sier at du lader omtrent 13 kilometer per time på en 16 ampers stikkontakt, det betyr at den vil kunne lade deg til drøyt 300 kilometers rekkevidde på et døgn.

Med dagens avgiftssystem er det ingen tvil om at du får mye bil for pengene om du velger en Tesla Model S. De to billigste versjonene av Model S med 60 eller 85 kWh batteri har henholdsvis 302 og 362 hk og koster 446 600 og 506 700 kroner. Vår testbil har en startpris på 595.000, mens testbilen faktisk kostet 680.900 kroner.



LES VIDERE:
- Innledning
- Tesla Model S
- Nissan Leaf
- Opel Ampera
- Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid
- Konklusjon
- Spesifikasjoner Tesla Model S
- Spesifikasjoner Nissan Leaf
- Spesifikasjoner Opel Ampera
- Spesifikasjoner Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Powered by Labrador CMS