Opel Ampera
Opel Ampera
Opel Ampera
Opel Ampera
Opel Ampera
Opel Ampera
Opel Ampera
Opel Ampera
Opel Ampera
Opel Ampera

Opel Ampera

Helt siden Hans Nielsen Hauges tid på 1800-tallet har vekkelsesvinder feiet over Norge. Denne gangen er imidlertid predikanten sør-afrikansk og heter Elon Musk. Vi ladet opp Tesla S og lot den møte Nissan Leaf, Opel Ampera og Volvo V60 Plugin for å finne ut om frelsen er nær.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning
Knapt noen bil har vel ropt så høyt, og solgt så lite her hjemme som Ampera.
GM var igjen tidlig ut med teknologi, men det tok for lang tid før bilen faktisk kom på markedet, og da den kom, var den dessverre for dyr. Selv om bilen i praksis ikke har andre påslag enn den lave grunnavgiften og moms, er selve bilen for dyr og insentivene for få. Bilen som først ble lansert som Chevrolet Volt ser fortsatt futuristisk ut på utsiden, og litt tivoli ut innvendig.

Til gjengjeld synes testlaget at Ampera har tålt å bli noen år gammel. Den ser fortsatt kul ut og for en som ikke kjøper bil primært for å spare bompenger og kunne kjøre i kollektivfeltet har den en funksjonalitet som gjør den til et relativt energieffektivt alternativ.

Det er greit å finne en god sittestilling i Ampera. Setene er bra, og når du får justert deg til de fargerike instrumentene, er de faktisk ganske behagelige å bruke. I likhet med Tesla er Ampera en amerikansk bil, og det kan du fortsatt kjenne på en del av materialkvaliteten.


Trang
I praksis er Ampera til tross for større utvendig lengde, ikke større enn en Golf. Faktisk er bagasjerommet mindre, og benplassen i baksetet er heller ikke noe å rope hurra for. Ampera er en 4-seter, fordi batteriene ligger i en T under baksetet, og gir ikke plass for tre personer.

Selv om den er lettere enn Model S, er også Ampera en tung bil. Bare batteriene veier omtrent 200 kg, noe som medfører lav nyttelast. Med en egenvekt på 1,7 tonn, betyr det at du bruker en del drivstoff bare for å flytte masse når batteriene er tomme for strøm. EU-testsyklusen gir Ampera et teoretisk forbrukstall på 0,12 liter/mil – med et tilhørende CO2-utslipp på bare 27 g/km.
I virkeligheten ligger forbruket langt høyere når bilen kjøres over lengre strekninger med norsk topografi og norsk klima. Om du imidlertid bor slik til at du kan lade bilen både hjemme og på jobben, kan du faktisk kjøre på strøm mange dager i uka, og dermed faktisk være en miljøbesting.

På en 10 ampere stikkontakt tar det rundt seks timer å lade batteriene i Ampera. I teorien har bilen en rekkevidde på 80 km med fulle batterier, men med nødvendig lys, ventilasjon og varme kan du regne med at rekkevidden synker til omtrent halvparten.


Komfortabel
Ampera har med sine 150 hester greit med skyv. I og med at den innenfor alle norske fartsgrenser kun drives av elektromotoren, har du primært følelsen av å kjøre elbil. I og med at batteriene ligger lavt plassert, det gir gode kjøreegenskaper.
Ettersom den på mange måter er en kompaktbil med storbiltyngde, har den hentet ut noe av det beste fra begge. Du har nok skyv ut av svingen, samtidig som tyngden gir deg komforten.

Presser du for hardt går den over mot understyring, og tyngden bidrar til lett krenging.


For dyr
Da vi første gang kjørte Ampera var den et tegn på at det var ting på gang. Den var tøffere og smartere enn mye annet vi hadde kjørt. Fortsatt holder Ampera seg godt, den kjører fint, ser bra ut, men så lenge det knapt finnes insentiver for å kjøpe en ladbar hybrid, blir det alt for dyrt i forhold til hva du får igjen. Vår testbil koster 414.000 kroner, da er utvalget i effektive motorer både med bensin og diesel svært godt.
Det er registrert 24 Ampera i år, det er en oppgang fra de 19 som ble solgt i fjor. Men så lenge det koster så mye ekstra å bygge en bil som både har elektro- og bensinmotor, må det noen gulrøtter på plass for at det skal bli en endring i salget her.
LES VIDERE:
- Innledning
- Tesla Model S
- Nissan Leaf
- Opel Ampera
- Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid
- Konklusjon
- Spesifikasjoner Tesla Model S
- Spesifikasjoner Nissan Leaf
- Spesifikasjoner Opel Ampera
- Spesifikasjoner Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid

Powered by Labrador CMS