-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Opel Ampera-e avduket
Opels elektriske Amepera-e med 500 km NEDC-oppgitt rekkevidde er nettopp premierevist i Norge, men 2017-produksjonen er allerede utsolgt. Bestiller du i dag får du bilen først i 2018.
Opel-sjef Karl-Thomas Neumann var som et barn i bursdagsfeiring da han dro teppet av Opels helelektriske Ampera-e ved åpningen av Zero-konferansen i Oslo.
– Når bilen lanseres i Europa vil Norge være det første landet som får den, sa Neumann, til stor applaus for de cirka 100 frammøtte.
Med oppgitt rekkevidde på 500 km (NEDC) oppfattes Ampera-e som fjerde generasjon elbil, og definerer samtidig industristandarden i forhold til elbilrekkevidde.
Mange av dem som stod ringside hadde tydeligvis allerede signert kontrakt på bilen ut fra en antydet pris på 330.000 kroner. I USA selges bilen for 37.490 dollar før 7500 dollar i støtte. 37.490 dollar blir til 322.000 kroner i Norge.
– Vi har heller aldri gått ut med noen prisantydning, men forhandlerne selger den ut fra stipulert pris på 330.000 kroner. Det jeg kan si er at de første kundene får sine biler i månedsskiftet mai/juni, men hvor mange som har forhåndskjøpt Amepra-e går vi ikke ut med, sier Opel-direktør Bernt G. Jessen.
– 2000 eller mer?
– Jeg har ingen kommentar til det, sier Jessen, og ler uten å protestere, men fortsetter: kunder som skriver kontrakt nå kan ikke regne med å få bilen før i 2018.
Også Karl-Thomas Neumann var veldig tydelig på hvor viktig Norge er som ledende elbilland med den desidert største tettheten av elektriske biler i verden sett i forhold til generelt bilsalg.
Opel Ampera-e er egentlig en omnavnet Chevrolet Bolt og begge skal bygges i Detroit. Batteriinnmaten leveres fra koreanske LG.
Opel vil ikke svare på om det er lagt inn mulighet for å oppgradere batteripakken.
Med lengde på 4,17 meter befinner Amepra-e seg størrelsesmessig mellom småbilen Opel Corsa og kompakte Opel Astra, men er innvendig like rommelig som en Astra.
Siden hele batteripakken befinner seg under bilen, åpner det for normalt stort bagasjerom på 381 liter og hele 1274 liter når bakseteryggen legges ned.
Opel oppgir motoreffekten til 204 hk og batterikapasiteten til 60 kWh. Ampera-e tar deg derfor til 100 km/t på 7,3 sekunder og fra 80 til 120 km/t på 4,5 sekunder. Det siste er virkelig raskt. Den har standard ladesystem CSS/Type 2.
Selv om avdukingen i Oslo er første offisielle visning her, har det i noen tid rullet to lett kamuflerte testbiler på norske veier. Mange har observert dem på verdens største ladestasjonen på Nebbenes.
Bilforlaget reiser i begynnelsen av desember til Detroit for å se nærmere på Ampera-e, teknikken i bilen og produksjonsfasilitetene. Du vil deretter finne omfattende reportasjer på BilNorge og i bladet Bil.