-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ladbart for folk flest
Andelen ladbare hybrider av nybilsalget er så langt i år nærmest doblet. Derfor plukket vi til denne testen fram fire høyaktuelle familiebiler med stikkontakt.
Først publisert i Bladet BIL nummer 5/2020.
Én av de fire vil være godt kjent: Mitsubishi Outlander tok ledelsen som ladbar allerede ved lanseringen i 2014, og gjennom årene er det blitt innpå 33.000 av dem på norske veier.
De to neste i følget, Volvo XC40 og Peugeot 3008, er kjente, men som ladehybrider nye i år. Ford lot splitter nye Kuga bli ladbar fra første dag.
Dette er biler som dekker de fleste behov. De er alle motorsterke, godt utstyrte, men byr på varierende plass i baksetet og varierende fleksibilitet i innredningen. Ingen av dem er ultrapraktiske som eksempelvis Skoda Karoq.
SAMME RUTE
Alle unntatt Volvo har batterikapasitet til – på papiret - å klare minst 50 kilometer elektrisk rekkevidde, men Volvo var samtidig eneste i testen som faktisk innfridde på lovet rekkevidde.
Alle bilene er kjørt samme rute og like langt med sjåførbytte hver halvtime. Testen startet med fulladede batterier fra temperert garasje. Bilene ble først kjørt på strøm til tomt batteri, men stigningen etter tre mils kjøring ble i tøffeste laget for enkelte av dem. Deretter ble bilene tanket helt fulle med bensin, og forbruket målt som om de var ordinære bensin-/hybridbiler.
Ladehybridenes batterikapasitet er først og fremst definert ut fra EUs 95 grams utslippskrav, og de bonuser det gir produsentene i det samlede CO2-regnskapet å innfri kravet med god margin. I Norge honoreres utslipp ned mot null med store engangsavgiftsfordeler. To av testbilene slipper helt unna avgiften, og kun momsen skiller dem fra kjøpsfordelene til elbilene.
INGEN LADEKRAV
Det stilles ingen krav til å lade batteripakken på ladehybrider. Bilene fungerer akkurat like godt uten å være oppladet, men det ligger store bruksbesparelser i å lade. For testen viser forholdsvis høyt forbruk når bilene kjøres kun som vanlige hybrider. 0,72 til 0,79 liter/mil imponerer på ingen måte.
Plugginnhybrider gis ingen av elbilens bruksfordeler selv om de gjennom aktiv bruk av ladeledningen nærmest fungerer som elbiler på alt annet enn langkjøring.
I de nye kravene Oslo kommune stiller til fremtidige biler gis ladehybridene ingen fordeler, og i bomringer betales samme takst som ordinære bensinbiler.
LES VIDERE:
- Testdata
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.