Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander

Klasselederen

Andelen ladbare hybrider av nybilsalget er så langt i år nærmest doblet. Derfor plukket vi til denne testen fram fire høyaktuelle familiebiler med stikkontakt.

Publisert Sist oppdatert

Mitsubishi var så langt fra først ute med ladbar hybrid i Norge, men det var ikke til hinder for at Outlander allerede i lanseringsåret 2014 toppet bestselgerlisten for ladehybrider. Der har den befunnet seg til dags dato, og inkludert bruktimport var det ved inngangen til mai registrert hele 32.678 Outlander. I dag er ladevarianten av Outlander eneste Mitsubishi som importeres til Norge.

Outlander bærer preg av at den begynner å trekke på årene, men byr på viktige fordeler for mange og imponerer på et par områder.

SJU ÅRS GARANTI
Ett av disse er sju års garanti og strukket til 140.000 kilometer. For mange kompenserer det for nest kortest elrekkevidde, med 46 kilometer tatt ut av testens nest største batteri på 13,8 kWt. I vår test tok strømmen slutt etter 32 km, og strømtom hadde Outlander det nest høyeste bensinforbruket med 0,76 liter/mil.

Bakseteplassen imponerer med 75 cm beinplass bak en 180 cm høy sjåfør, og hele 96 cm takhøyde. Legg ned midtarmlenet, og du sitter nærmest kongelig med svært god utsikt til alle kanter bak i Outlander. Stor åpning mellom B-stolpen og bakseteputen gjør det ekstra lett å komme inn og ut av setet.

Ikke det at sittekomforten foran er dårlig, den imponerer bare så mye mer bak. For foran er det meste konvensjonelt i Outlander, og bærer preg av bilens alder, med tradisjonell instrumentering, knapper og brytere delvis gjemt bort og utdatert infotainmentteknologi med navioppkobling via telefonen.

Det store rattet har til gjengjeld deilig varme og pluss for varme i frontruten. Veldig kjekt når du skal ut å kjøre etter en kald natt med mye is på rutene.

FIREHJULSDRIFT
Mens to av bilene i testen kun trekker på forhjulene, drifter Outlander på alle fire. Her ligger også hovedgrunnen til suksessen i Norge. Du kommer fram til hytta der tohjulstrekkere melder pass.

Sportsknappen gjør på ingen måte Outlander verken sportslig eller spesielt rask, men med 224 hk har den krefter nok til å forflytte 1,9 tonn bil. Sånn sett veier Outlander mest av testbilene, men vektforskjellen til de tre andre speiler først og fremst størrelsesforskjellen.

Outlander kjører overraskende godt med tanke på hvor mange år den har eksistert. Og til å være såpass stor bil, er den ikke på noen måte uhåndterlig i tett bytrafikk og trange parkeringshus. Komfortabel er den også.

Outlander er eneste av testbilene som kan hurtiglades – via Chademo-oppkobling til ladestasjonen. Akkurat denne funksjonen virker mer å være gimikk enn å ha særlig praktisk nytte, for bilen fungerer jo akkurat like godt på langtur uten strøm på batteriet, og hurtigladestrøm koster minst like mye som bensinen bilen bruker.

Det relativt høye forbruket/korte elrekkevidden gjør at Outlander ikke helt slipper unna engangsavgiften. Det gir konkurranseulemper. Til gjengjeld leveres Outlander i flere utstyrsvarianter med lavest innstegspris i denne testen, men nest høyeste pris for bilen vi hadde til test.

LES VIDERE:

- Innledning

- Peugeot 3008

- Ford Kuga

- Mitsubishi Outlander

- Volvo XC40

- Testdata

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS