Ford Kuga
Ford Kuga
Ford Kuga
Ford Kuga
Ford Kuga
Ford Kuga
Ford Kuga
Ford Kuga
Ford Kuga
Ford Kuga
Ford Kuga
Ford Kuga
Ford Kuga

Nykommeren

Andelen ladbare hybrider av nybilsalget er så langt i år nærmest doblet. Derfor plukket vi til denne testen fram fire høyaktuelle familiebiler med stikkontakt.

Publisert Sist oppdatert

Med ny Kuga tok Ford skrittet nesten helt ut ved å inkludere ladehybridteknologien i oppstartspakken. Det eneste som mangler nå, er en helelektrisk variant.

Med batteripakke på 14,4 kWt og 56 WLTP-kilometer i elektrisk rekkevidde, møter Kuga EU-kravene med svært god margin (0,14 liter/mil – 32 gram CO2/km). At strømmen i praksis tok slutt etter 45 kilometer i vår ganske krevende test, er til å leve med, og i den senere ekstratesten hvor Peugeot ikke presterte bedre enn i første rekkeviddetest (46 km), gjorde Kuga det langt bedre, med 53 km batterirekkevidde.

Batteripakken har ingen hurtiglademuligheter.

0,72 km/t i bensinforbruk ved tomt batteri var så vidt testens beste, foran 3008 (0,73 l/mil).

HELT NY
Kuga står fram som ny fra støtfanger til støtfanger, er bredere, lavere og har vokst 11 centimeter i lengden sammenlignet med utgående modell. Ved å legge SUV-designet opp mot nye Puma og Mustang Mach E, mistet Kuga det skarpskårne særpreget som skilte den fra så mange av konkurrentene.

I likhet med Mitsubishi, valgte Ford en sylindervolumiøs og energioptimalisert motor uten turbo (2,5 liters motorvolum hos Ford) koblet til en CVT-kasse. Kuga PHEV drifter, i likhet med XC40 i testen, kun på forhjulene.

Med totalt 225 hk, leverer Kuga mer enn nok med krefter, men Fords teknologivalg gir noe redusert tilhengervekt som på Kuga PHEV begrenses til 1200 kilo, 600 kilo mindre enn det Volvoen trekker. Dette er uten betydning for de fleste, men viktig informasjon for noen.

Ford kjennetegnes som kjøreglade biler, Kuga er ganske sportslig satt opp, og har helt klart best styrefølsomhet i denne testen. Nesten uansett hvor hardt den snaut 1,8 tonn tunge presses, peker fronten akkurat dit vi vil den skal peke. Kuga er så morsom å kjøre at parkering i garasjen oppleves som nedtur.

TRADISJONELL
Nye Kuga flytter få grenser. Bare toppmodellen har skjermbasert instrumentering, og røde sømmer i ratt, dørpaneler, midtkonsoll og seter overskygger bare delvis bruken av hard og «billig» plast. Her er det klasseforskjell mellom 3008 og Kuga.

En liten og fiks detalj, er de mekaniske og automatiske dørbeskytterne som alltid smetter på plass når dørene åpnes. Forden har naturligvis både varme i rattet og i frontruten.

Kugas styrke ligger i baksetet og bagasjerommets fleksibilitet. Gjennom muligheten til å lengderegulere baksetet med 15 centimeter, øker rommet fra 510 til 645 liter, og selv med baksetet i fremre posisjon er det faktisk mulig å sitte der for voksne. Det betyr samtidig at med baksetet i bakre posisjon er Kuga, sammen med Outlander, bakseteplassvinner, dog med litt lavere takhøyde enn i Mitsubishien.

Det lave utslippet gjør Kuga avgiftsfri. Det gir konkurransefordel, og selv om Kuga ikke har lavest inngangspris blant testbilene, er den i testutgave 50.000 kroner billigere enn Outlander og 3008 og hele 100.000 kroner rimeligere enn XC40.

Ford tror at 60-65 prosent av fremtidige Kuga-kjøpere ser bort fra at bilen kun trekker på forhjulene, og ender opp med ladehybriden.

LES VIDERE:

- Innledning

- Peugeot 3008

- Ford Kuga

- Mitsubishi Outlander

- Volvo XC40

- Testdata

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS