SUV-er med eksosrør
SUV-er med eksosrør
SUV-er med eksosrør
SUV-er med eksosrør
SUV-er med eksosrør
SUV-er med eksosrør

SUV-er med eksosrør

Begrunnet i få valgmuligheter og årelange køer for å sikre seg en elektrisk variant, ender to av tre som handler SUV opp med en bensin- eller dieseldrevet modell. Med dette som bakgrunn ser vi i denne testen nærmere på tre, høyaktuelle bensindrevne familie-SUV-er.

Publisert

Først publisert i Bil 1-2019.

SUV-er med eksosrør har slett ikke gått av moten. Men frykten for å bli utestengt fra de store byene gjør at stadig flere satser på modeller med bensinmotor.

Derfor er testen denne gang satt sammen av tre typiske hytte- og familiebiler: nye Honda CR-V og oppgraderte Mazda CX-5.

Toyota RAV4 er med som referansebil fordi den gjennom et par tiår har vært blant klassens mestselgende. Alle bilene i testen har bensinmotor og firehjulsdrift.

De tre er ganske like store utvendig, alle med opphav i Japan og nær identisk motoreffekt. De mange likhetstrekkene gjør det fristende å si at de som har utviklet dem er alle «kokt i samme gryte».

Toyota kuttet for tre år siden dieselmotoren og erstattet den i RAV4 med bensinelektrisk hybridteknologi i Norge. Det samme har Honda gjort når de nå lanserer ny CR-V. Kun Mazda beholder dieselmotorprogrammet intakt, og selger omtrent like mange CX-5 med dieselmotor som med bensinmotor i år – som i fjor.

LES VIDERE:

- Del 1

- Del 2

- Del 3

- Vårt valg

- Testdata og poeng

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS