-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
SUV-er med eksosrør
Begrunnet i få valgmuligheter og årelange køer for å sikre seg en elektrisk variant, ender to av tre som handler SUV opp med en bensin- eller dieseldrevet modell. Med dette som bakgrunn ser vi i denne testen nærmere på tre, høyaktuelle bensindrevne familie-SUV-er.
Først publisert i Bil 1-2019.
SUV-er med eksosrør har slett ikke gått av moten. Men frykten for å bli utestengt fra de store byene gjør at stadig flere satser på modeller med bensinmotor.
Derfor er testen denne gang satt sammen av tre typiske hytte- og familiebiler: nye Honda CR-V og oppgraderte Mazda CX-5.
Toyota RAV4 er med som referansebil fordi den gjennom et par tiår har vært blant klassens mestselgende. Alle bilene i testen har bensinmotor og firehjulsdrift.
De tre er ganske like store utvendig, alle med opphav i Japan og nær identisk motoreffekt. De mange likhetstrekkene gjør det fristende å si at de som har utviklet dem er alle «kokt i samme gryte».
Toyota kuttet for tre år siden dieselmotoren og erstattet den i RAV4 med bensinelektrisk hybridteknologi i Norge. Det samme har Honda gjort når de nå lanserer ny CR-V. Kun Mazda beholder dieselmotorprogrammet intakt, og selger omtrent like mange CX-5 med dieselmotor som med bensinmotor i år – som i fjor.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Del 3
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.