Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan

Fast & furiøs - del 3

Du føler deg enda dummere når du kjører deg fast med firehjulsdrift.

Publisert Sist oppdatert

- Del 1
Tiguan er en god allrounder. Den toliters 140-hesteren er sammen med DSG-kassa testens desidert beste drivlinje.

Selv om den på papiret må se seg slått med to tideler av Forester i sprinten fra 0-100, oppleves den som den desidert raskeste av de tre i de fleste situasjoner.

Girkassa er mye av nøkkelen til komforten – den kler bilen perfekt.

Chassisoppsettet på Tiguan er i stiveste laget, det er mulig det er gjort for å forbedre bilens egenskaper på normal landevei.

Det gir kanskje Tiguan et litt mer sportslig preg, men resultatet er i stedet at den rister og hopper en god del når underlaget blir ujevnt, noe det ofte er på teleskadede norske riksveier.
Forester elsker norsk vinterføre. Bor du på Alvdal eller andre steder i landet der permafrosten lurer, eller setter kursen mot hyttefjellet hele vinteren, er Forester et svært godt valg.

Skulle du få en liten sladd blir du aldri skremt, snarere lar du deg lett friste til å gi litt mer gass og utnytte den lille overstyringen til å finne en bedre linje gjennom svingen. Du blir fort litt rallyfører bak rattet på Forester når vinterveien åpner seg slik de gjorde mellom Mo i Nord-Odal og Brandval.

Det er heller ikke slik at Forester ikke fungerer på tørre veier, den er imidlertid litt stivere i oppsettet enn Kuga, og scorer sånn sett noe dårligere på komfortbiten.

Forester er den eneste bilen i testen med manuell girkasse, det er faktisk ikke noen krise. Momentet og kjørbarheten i Subaru-boxeren er god, og krever ikke for mye røring med girspaken.

Det er likevel ikke noen tvil om at mange kunder venter på den kommende kombinasjonen av automatgir og diesel, selv om det ikke blir en toclutchkasse, men en variant av CVT-kassa som finnes i bensinbilene til Subaru.

Utenfor veien
Mens Tiguan og Kuga har siste generasjon Haldex-firehjulsdrift, mens Subaru har sitt egenutviklede system. Alle systemene gir all den hjelp du kan forvente deg under normale vinterforhold – så lenge du holder deg på veien.
Det er all grunn til å være forsiktig om du beveger deg ut i løssnøen. Ingen av bilene er utstyrt med noen form for mekaniske sperrer eller lavserie. Dermed må du stole på smart elektronikk og hydrauliske clutcher for å flytte kreftene dit de kan utnyttes best mulig.

For testteamet var det en god påminnelse å få at det hjelper lite med avansert elektronikk, om du ikke får hjulene ned dit du kan skape friksjon.

Når testbilene i tillegg står på relativt brede 17- og 18-tommers vinterdekk skal du være forsiktig med å overvurdere fremkommeligheten, de graver fort unna snøen og bilen blir hengende på buken. Subaru har den høyeste markfrigangen med 22 centimeter, to mer enn Kuga og Tiguan.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Del 3
- Oppsummering
- Testvurdering og poeng Ford Kuga
- Testvurdering og poeng Subaru Forester
- Testvurdering og poeng Volkswagen Tiguan

Powered by Labrador CMS