-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Kjøremaskinen
Fortsatt gir staten sekssifret kronebeløp i miljøstøtte til dem som kjøper råsterke og blytunge luksus-SUV-er, bare de har stikkontakt i tillegg til drivstofftank. Bil Autofil har testet to nyheter mot en etablert
Ved forrige test var BMW X5 nesten like dårlig som Mercedes GLE på rekkevidde, og klarte bare 15,4 kilometer. Denne gang kjørte den akkurat like langt som GLE: 67 vinterkilometer.
I ladbar X5 har BMW kompromisset på det funksjonelle. Den tredje seterekken måtte ut for å gi plass til stor nok batteripakke, som i dette tilfellet laster 24 kWt strøm. Men der Mercedes går fra seks bensinsylindre til fire dieselsylindre, går BMW akkurat motsatt vei.
Hvor deilig er det ikke å kjøre rundt med en bensinrekkesekser under panseret, og kunne aktivere den når lysten melder seg til å bytte ut elektrisk stillhet med dyp sylinderjobbing.
MORSOMST Å KJØRE
X5 bærer i seg det typiske ved BMW, at den er så morsom å kjøre, har det beste chassiset og den klart mest sportslige kjøreopplevelsen. Selv med drøyt 2,4 tonn bilvekt, oppleves den mer kompakt og lettkjørt enn størrelsen tilsier. Bilen dekker tross alt nær 10 kvadratmeter parkeringsareal.
0-100 km/t på 5,6 sekunder er raskest i denne testen, og for BMW antar jeg dette er viktig. Hvor viktig det er for brukerne, er jeg mer usikker på.
Innvendig ser X5 ut som andre nyere BMW-er, med en stor skjerm montert midt på dashbordet. For å unngå å ta blikket fra veien, styres det meste av funksjonene på skjermen via rattet på midtkonsollen.
I motsetning til Mercedes har BMW ryddet plass til alt ladeutstyret under bagasjeromsgulvet. I tillegg har de delt bakluka slik at nedre del kan brukes til lastelem eller bare å sitte på. Både øvre og nedre lukedel samordnes i én elektrisk operasjon.
AVGIFTSRABATT
Hos BMW er det også svært mye å hente økonomisk ved å velge den ladehybride varianten framfor en av fossilmotorvariantene. Basisprisen på X5 30d med 265 dieselhester er 172.300 kroner høyere enn for ladehybridutgaven, og med på kjøpet følger 129 ekstra hestekrefter. Avgiftsforskjellen på de to utgjør hele 241.400 kroner.
Strømløs har BMW det høyeste forbruket med 0,80 liter per mil, men det er bare ubetydelig høyere enn Volvos 0,78 liter/mil forbruk.
Alle bilene i testen fabrikkgaranteres i fem år og inntil 100.000 kilometer for Mercedes og Volvo, mens BMW strekker garantien til 200.000 kilometer.
LES VIDERE:
- Innledning
- BMW X5
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.