-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kjøremaskinen
Fortsatt gir staten sekssifret kronebeløp i miljøstøtte til dem som kjøper råsterke og blytunge luksus-SUV-er, bare de har stikkontakt i tillegg til drivstofftank. Bil Autofil har testet to nyheter mot en etablert
Ved forrige test var BMW X5 nesten like dårlig som Mercedes GLE på rekkevidde, og klarte bare 15,4 kilometer. Denne gang kjørte den akkurat like langt som GLE: 67 vinterkilometer.
I ladbar X5 har BMW kompromisset på det funksjonelle. Den tredje seterekken måtte ut for å gi plass til stor nok batteripakke, som i dette tilfellet laster 24 kWt strøm. Men der Mercedes går fra seks bensinsylindre til fire dieselsylindre, går BMW akkurat motsatt vei.
Hvor deilig er det ikke å kjøre rundt med en bensinrekkesekser under panseret, og kunne aktivere den når lysten melder seg til å bytte ut elektrisk stillhet med dyp sylinderjobbing.
MORSOMST Å KJØRE
X5 bærer i seg det typiske ved BMW, at den er så morsom å kjøre, har det beste chassiset og den klart mest sportslige kjøreopplevelsen. Selv med drøyt 2,4 tonn bilvekt, oppleves den mer kompakt og lettkjørt enn størrelsen tilsier. Bilen dekker tross alt nær 10 kvadratmeter parkeringsareal.
0-100 km/t på 5,6 sekunder er raskest i denne testen, og for BMW antar jeg dette er viktig. Hvor viktig det er for brukerne, er jeg mer usikker på.
Innvendig ser X5 ut som andre nyere BMW-er, med en stor skjerm montert midt på dashbordet. For å unngå å ta blikket fra veien, styres det meste av funksjonene på skjermen via rattet på midtkonsollen.
I motsetning til Mercedes har BMW ryddet plass til alt ladeutstyret under bagasjeromsgulvet. I tillegg har de delt bakluka slik at nedre del kan brukes til lastelem eller bare å sitte på. Både øvre og nedre lukedel samordnes i én elektrisk operasjon.
AVGIFTSRABATT
Hos BMW er det også svært mye å hente økonomisk ved å velge den ladehybride varianten framfor en av fossilmotorvariantene. Basisprisen på X5 30d med 265 dieselhester er 172.300 kroner høyere enn for ladehybridutgaven, og med på kjøpet følger 129 ekstra hestekrefter. Avgiftsforskjellen på de to utgjør hele 241.400 kroner.
Strømløs har BMW det høyeste forbruket med 0,80 liter per mil, men det er bare ubetydelig høyere enn Volvos 0,78 liter/mil forbruk.
Alle bilene i testen fabrikkgaranteres i fem år og inntil 100.000 kilometer for Mercedes og Volvo, mens BMW strekker garantien til 200.000 kilometer.
LES VIDERE:
- Innledning
- BMW X5
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.