-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kortest rekkevidde
Fortsatt gir staten sekssifret kronebeløp i miljøstøtte til dem som kjøper råsterke og blytunge luksus-SUV-er, bare de har stikkontakt i tillegg til drivstofftank. Bil Autofil har testet to nyheter mot en etablert
Da Volvo XC90 kom som ladehybrid for fire år siden, vakte den oppsikt på grunn av den gang god elektriske rekkevidde: 27,7 km klarte vi i vintertest. I dag ler man av slike tall.
Problemet er at mens konkurrentene har forbedret seg, er Volvo XC90 den samme bilen. Batteripakken er nå klart minst med 11,6 kWt, men denne gang fikk vi 32 kilometer ut av den. Vinterføret får ta skylden for at vi ikke var i nærheten av de oppgitte 47 km.
SJU SETER
Volvos styrke ligger i at mye av batteripakken befinner seg i mellomakseltunnelen. I tillegg sørger elmotoren for firehjulsdriften uten noen fysiske aksler fram til bensinmotoren foran. Alt dette frigjør plass bak og muliggjør sjuseters løsning. Som eneste i denne testen. På BMW er eksempelvis den tredje seterekken plukket bort for å få plass til hybridteknologien.
Så får hver enkelt i kjøpsposisjon avgjøre hva som er viktigst, sju seter og kort elektrisk rekkevidde, eller lang el-rekkevidde og færre sitteplasser.
Men så kommer avgiftselementet inn og lager krøll for Volvo. For det lille batteriet og den kortere rekkevidden gir ikke like store avgiftsfordeler som BMW og Mercedes her nyter godt av.
Nå prises ikke biler ut fra hva det koster å produsere dem, men ut fra det markedet er villig til å betale. Så med litt høyere avgift i bunnen priser Volvo basisversjonen av XC90 hele 100.000 kroner over Mercedes GLE PHEV. Akkurat det høres dristig ut.
Nå har Volvoen riktignok sju seter og 70 flere hester som drar på 350 færre bilkilo enn Mercedes, men Mercedes trekker 1100 kilo mer etter tilhengerkroken. Igjen: Behov avgjør valget.
RÅRASK
Det er tydelig at Volvo XC90 begynner å trekke på årene. Den er rårask med 390 hk, men er ikke like leken og morsom på veien som BMW X5 og ikke like gedigen som Mercedes GLE.
Men Volvos seter skal det mye til å slå. Når de i tillegg kommer med deilig massasje, vinner Volvo på sittekomfortpunktet. Men funksjonstilgjengeligheten på den vertikalt monterte dashbordskjermen kunne flere i testen styre sin begeistring for. Det er bare å se til BMW og lære av hvor enkelt slik gjøres.
Nå skal jeg i rettferdighetens navn innrømme at om man kun kjører denne ene bilen, finner man fort ut av hva som ligger hvor i programmene, men Apple-intuitivt er det ikke.
Vi vet at erstatteren for XC90 er på vei, og at den uten tvil får bedre rekkevidde, men bilen er neppe her før mot slutten av 2022.
LES VIDERE:
- Innledning
- BMW X5
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.