-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Kulturforskjeller - del 1
Norges mest kjøpte fossilbil møtte verdens mest kjøpte personbil. Hvordan duellen mellom Skoda Octavia og Toyota Corolla endte leser du her.
Tilbake
Ved å skrote Auris som navn fordi det aldri ble den suksessen Toyota hadde håpet, og samtidig børste støvet av Corolla-navnet ved siste modellendring, er Corolla tilbake.
Corolla er ikke lenger en liten bil, nå 4,64 meter lang og med et bagasjerom nesten like stort som i Skoda Octavia. Så hva var vel mer naturlig enn å la de to møtes i duell for å sjekke ut hvem av dem som gir mest bil for pengene? Som sagt så gjort, vi la i vei med en 190 hk bensin-Octavia og en 180 hk bensinhybrid Corolla.
Fire hovedpunkter skiller de to: 4x4, drivstofforbruk, plass og tilhengervekt.
Alt nytt
Men fortsatt er Toyota knipen på rattlengdejusteringen. Hvorfor skal akkurat den detaljen være så vanskelig, når nesten alle andre får det til?
Instrumenteringen består av en skjerm og to mekaniske instrumenter på hver side. Hvorfor ikke alt er digitalt som på Skoda, kan ikke forklares med annet enn at Corolla selges i land som ligger langt bak Norge i digitalisering.
Best på skjerm
På instrumentgrafikk og infotainment ligger VW-konsernet foran de fleste.
Testteamets deltakere er uenige om hvilken bil som er best å sitte i foran. Toyota har el-regulering av begge stolene foran, på Skoda er den manuell, men begge er gode å sitte i og ingen av dem har forlengbar sittepute. Selv om Toyotaen var utstyrt med soltak, ødela det ikke for takhøyden foran.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Testdata