Skoda Octavia
Skoda Octavia
Skoda Octavia
Skoda Octavia
Skoda Octavia
Skoda Octavia
Skoda Octavia
Skoda Octavia
Skoda Octavia
Skoda Octavia
Skoda Octavia
Skoda Octavia

Kulturforskjeller - del 1

Norges mest kjøpte fossilbil møtte verdens mest kjøpte personbil. Hvordan duellen mellom Skoda Octavia og Toyota Corolla endte leser du her.

Publisert Sist oppdatert

Tilbake

Ved å skrote Auris som navn fordi det aldri ble den suksessen Toyota hadde håpet, og samtidig børste støvet av Corolla-navnet ved siste modellendring, er Corolla tilbake.

Corolla er ikke lenger en liten bil, nå 4,64 meter lang og med et bagasjerom nesten like stort som i Skoda Octavia. Så hva var vel mer naturlig enn å la de to møtes i duell for å sjekke ut hvem av dem som gir mest bil for pengene? Som sagt så gjort, vi la i vei med en 190 hk bensin-Octavia og en 180 hk bensinhybrid Corolla.

Fire hovedpunkter skiller de to: 4x4, drivstofforbruk, plass og tilhengervekt.

Alt nytt

Men fortsatt er Toyota knipen på rattlengdejusteringen. Hvorfor skal akkurat den detaljen være så vanskelig, når nesten alle andre får det til?

Instrumenteringen består av en skjerm og to mekaniske instrumenter på hver side. Hvorfor ikke alt er digitalt som på Skoda, kan ikke forklares med annet enn at Corolla selges i land som ligger langt bak Norge i digitalisering.

Best på skjerm

På instrumentgrafikk og infotainment ligger VW-konsernet foran de fleste.

Testteamets deltakere er uenige om hvilken bil som er best å sitte i foran. Toyota har el-regulering av begge stolene foran, på Skoda er den manuell, men begge er gode å sitte i og ingen av dem har forlengbar sittepute. Selv om Toyotaen var utstyrt med soltak, ødela det ikke for takhøyden foran.

LES VIDERE:

- Innledning

- Del 1

- Del 2

- Poeng og konklusjon

- Testdata

Powered by Labrador CMS