-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kulturforskjeller - del 2
Norges mest kjøpte fossilbil møtte verdens mest kjøpte personbil. Hvordan duellen mellom Skoda Octavia og Toyota Corolla endte leser du her.
Størst bak
Det er bakover Toyota og Skoda skiller lag. Selv om det ikke er så stor forskjell på den målte beinplassen bak (Octavia 72 cm mot Corolla 71 cm bak en 1,80 meter høy testsjåfør), er den opplevde forskjellen betydelig i Skodas favør. Skodaen var også utstyrt med 230 volt strømuttak bak. Kjekt, det.
Også Octavia tilbyr elektrisk lukeåpning bak, og byr bak luka på hele 610 liter bagasjeplass mot 581 liter i Corolla. Viktigere enn forskjellen i volum, er at rommet i Corolla deles i to av eget lokk, slik at gulvet framstår som flatt når bakseteryggene legges ned.
Derimot har Skoda fire praktiske kroker til å henge handleposer på. Jeg vet ikke om noe bilmerke som tar de små og praktiske detaljene som eksempelvis denne, og isskrapen i tanklokket, på alvor.
Lett tilhenger
Uvisst av hvilken grunn, sliter hybridene med tilhengervekten. Og selv om den nå er økt til 750 kilo på Corolla, trekker Octavia mer enn det dobbelte – 1500 kilo. For mange er denne forskjellen uten betydning fordi tilhengervekten er stor nok for å taue søppel til fyllinga eller dra på en liten båt, for dem som trenger mer tilhengervekt, vil uansett ikke Corolla være aktuell.
Corolla kjører bedre enn noen gang, og på krevende vei overrasket den ved både å være raskere og ha bedre styrerespons enn Octavia. Generelt oppleves Corolla morsommere å kjøre og det typisk høye turtallet fra CVT-kassen har Toyota endelig klart å temme. At dagens Octavia har mange år bak seg, merkes tydelig når svingene kommer tett på.
El-hjelp
Octavias toliters bensinmotor kommer fra VW-konsernets rikholdige hyller og yter 190 hk/300 Nm. Corolla har litt mindre effekt, 180 hk, mer samlet moment (390 Nm) på grunn av elmotoren.
Til å ha så mye kraft, lurte testteamet en stund på om vi hadde fått med alle hestene på tur, eller om noen av dem sto igjen på stallen… Nå skal det sies at bilen ble adskillig kvikkere i sportsmodus og at latheten i normalinnstilling først og fremst er der for å spare drivstoff.
Nesten alle Octavia leveres med DSG dobbeltclutch girkasse, og i kombinasjon med 4x4 kun med DSG.
Corolla responderer via tre kjøremodus, men er selv i sparemodus kjapp når elektronikken først skjønner at her er det bare å hive inn mer elektrisk drahjelp.
4X4
Octavia har en opplagt konkurransefordel mot Corolla: 4x4. Drift på alle hjul er bare å gjemme hos Toyota med mindre du velger en av deres mange SUV-er, eksempelvis RAV4, som er det høyreiste motstykket til Corolla.
Men siden begge bygges over samme tekniske lest, må det kun være salgsmessige årsaker til at Toyota ikke har funnet det bryet verd å inkludere elektrisk drift på bakhjulene i en av Corollas tilvalgspakker.
For nettopp firehjulsdriften (i kombinasjon med dieselmotor og automatgir) er Skodas varemerke i Norge, også for Octavia. Sånn sett framstår Octavia mye mer som hyttebil enn Corolla selv om ingen av dem har bakkeklaring til å hanskes med annet enn alminnelig bra veier.
Gjerrig
Utpå kvelden var det tid for å tanke opp etter dagens kjøring. Jeg vet jo av erfaring at Toyotas hybrider klarer seg på «lukten» av bensin. Corolla med 2-liters motor har oppgitt forbruk etter NEDC-2 til 0,37 liter/mil og 89 gram CO2/km. Det hadde teamet ikke ventet å være i nærheten av, men 0,47 liter/mil i en såpass stor bil (109 gram CO2/km) er klart godkjent.
Skodaen har 0,65 liter/mil som oppgitt forbruk, og testen endte på 0,67 liter/mil. Det er slett ikke ille i forhold til oppgitte tall, men likevel to desiliter mer per mil enn Corolla. Gjennom et års bruk (13.000 km kjøring) og med bensinpris på 16 kroner/liter, viser regnestykket årlig ekstra drivstoffkostnad på 4160 kroner.
Lav avgift
Jeg sier ikke at Corolla med 180 hk motor er et fornuftigere valg enn samme bil med 122 hk, men for den som er glad i å kjøre bil, faller 122 hk helt gjennom. Samtidig vet Toyota å ta seg betalt for Corolla med stor motor.
Testbilen koster slik den står 445.500 kroner, men på grunn av det lave forbruket engangsskattes den kun med 49.200 kroner, hvilket betyr bilpris inkl. moms og importør/forhandleravanse på 396.300 kroner.
Test-Skodaen koster litt mer, 454.000 kroner, men trekk fra engangsavgiften på 164.508 kroner, og du er nede på 289.492 kroner i bilpris, inkludert de samme tilleggene som for Corolla.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Testdata