-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Stor og rommelig
Bortsett fra varebilbaserte flerbruksbiler, er de tradisjonelle flerbruksbilene med fossilmotor og sju seter snart historie. Mercedes GLB kommer derfor som et friskt pust. Vi har målt den mot Ford S-Max og VW Tiguan Allspace, alle med dieselmotor og firehjulsdrift.
Det var aldri noen tvil om at S-Max ville vinne plasstesten, 4,80 meter lang og suverent bredest med 1,92 meter. Så om behovet for tre barneseter i bredden skulle være der, oppfyller S-Max det.
Med andre generasjon introdusert i 2015, kom også muligheten til å velge firehjulsdrift på et par dieselmotorvarianter. I dag selges bare 190 hk-modellen i ST-innpakking i Norge, og det relativt høye CO2-utslippet (181 gram per km) gjør S-Max forholdsvis kostbar. Engangsavgiften utgjør hele 265.800 kroner.
STYRESKARP
Bevares så deilig S-Max er å kjøre, komfortabel, god å sitte i selv om sitteputen på førerplass ikke kan forlenges, og med den samme skarpe styringen som kjennetegner så mange av Fords europeiske bilmodeller. Det drar ikke nødvendigvis S-Max i sportslig retning, men styrepresisjonen gjør bilen overraskende morsom på veien.
Den sterkt hellende og langt framovertrukne frontruta gjør det umulig å se hvor bilen begynner, og uten parkeringssensorer hadde den vært ganske ugrei å tre inn i trange parkeringslommer. Delt A-stolpe reduserer derimot dødvinkelen og bedrer i det minste sikten på skrå framover.
Alle tre setene i midte seterad kan lengdereguleres, og for latskaps skyld når du står der med en stor eske som skal inn bakfra, er det bare å trykke på så mange knapper på bagasjeromsveggen som behovet skulle tilsi, og seteryggene faller ned én etter én.
LITEN SENG
Helt flatt, 1,85 meter langt og 1,15 meter bredt gulv gjør det faktisk mulig å sove i bagasjerommet, ikke bare for én, men for to om de er glade i hverandre.
De to bakerste setene reduserer bagasjeromsvolumet fra maksimalt 2200 til 2020 liter, og fra 1035 til 965 som femseter med last til taket.
Hva så med bagasjeromsgardinen? Heldigvis opptar den så lite plass at den kan stikkes inn ved siden av alt du laster inn fra en lørdagshandel på kjøpesenteret, for Ford har ikke tatt bryet med å sette av noen plass under gulvet til den, slik de to andre i testen har.
230 VOLT
Ei heller har ungene noen USB-uttak å plugge padder og telefoner til. Derimot har baksetet både 12 volt og 230 volt strømuttak, særlig det siste gir opplagte fordeler. Kjekt med oppvarmet frontrute når bilen må stå ute om vinteren.
Fords 190 hk dieselmotor har nok krefter til å trekke den 1909 kg tunge bilen, men 0,69 liter/mil og 181 gram CO2/km i utslipp harmonerer dårlig med EUs snittkrav på 95 gram/km, fullt ut gjeldende fra 2021. Da hjelper det lite at vi i testen faktisk brukte litt mindre – 0,68 l/mil – på testruten vår.
LES VIDERE:
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.