-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Strøm + diesel
Fortsatt gir staten sekssifret kronebeløp i miljøstøtte til dem som kjøper råsterke og blytunge luksus-SUV-er, bare de har stikkontakt i tillegg til drivstofftank. Bil Autofil har testet to nyheter mot en etablert
Mercedes GLE er uten tvil ladehybriden med størst elektrisk framgang. For fire år siden klarte den bare 14,1 kilometer før bensinmotoren slo inn. Den gang var batteripakken kun på 8,8 kWt, og den lå i tillegg som en stor klump i bagasjerommet og gjorde dette delvis ubrukelig.
Denne gang rakk vi 67 kilometer innover i landet før dieselmotoren startet. Ja, Mercedes har kastet ut den bensinslurpende V6-eren med 3-liters volum og erstattet den med en langt gjerrigere to-liters dieselmotor. Det gir seg dramatisk utslag på forbruk og CO2-utslipp:
Forbruk ved tomt batteri i forrige test: 1,18 liter/mil (bensin) – 273 gram CO2/km
Nå: 0,74 liter/mil (diesel) – 197 gram CO2/km
BLYTUNG
Likevel er dette en tørst bil, ikke minst på grunn av økt batterivekt. Forrige ladbare GLE var heller ingen lettvekter med vognvekt på 2390. Men større batteri veier mer, så om selve bilen faktisk er blitt lettere, har summen av komponenter økt vekten til 2580 kilo. Det er eksempelvis 420 kilo mer enn en dieseldrevet 350d veier.
Men hvem kjøper sistnevnte til 962.000 kroner, når Mercedes i ladehybriden leverer 48 hk mer til 144.000 kroner lavere pris? Og det til tross for at den ladbare koster vesentlig mer fra fabrikk enn den enklere dieselutgaven.
Forklaringen ligger i avgiftene hvor staten krever inn 339.454 kroner i engangsavgift for 350d, men bare 109.717 når det henger en ekstra grønn bokstav til på bakluka – altså en differanse på 229.737 kroner. Bare vent til Mercedes får opp leveringstakten. Da blir det mange GLE på veiene.
KOMFORTABEL
GLE er virkelig en deilig bil å kjøre, komfortabel med luftfjæring, men den responderer ikke like raskt på gasspedalen som bensinbilene i testen.
I Mercedes lengdereguleres og foldes baksetet elektrisk. Det gir mulighet for å variere bagasjerommet med over 200 liter – fra 490 liter til 685 liter under tidenes «billigste» bagasjeromstildekking i en luksusbil.
Siden det ikke eksisterer noe rom under gulvet bak, blir ladekablene i praksis liggende og slenge i bagasjerommet. De to andre har rom til kablene under gulvet.
GLE er eneste av de tre som kan hurtiglades. Med inntil 60 kWt ladefart. Dette testet vi ut på en av Fortums lynladere og oppnådde med 34 prosent strøm på batteriet hele 54,2 kW ladefart. Veldig bra.
Til slutt: pluss for at Mercedes kan trekke opptil 3500 kilo på tilhengerkroken.
LES VIDERE:
- Innledning
- BMW X5
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.