-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
SUV-er med eksosrør - del 2
Begrunnet i få valgmuligheter og årelange køer for å sikre seg en elektrisk variant, ender to av tre som handler SUV opp med en bensin- eller dieseldrevet modell. Med dette som bakgrunn ser vi i denne testen nærmere på tre, høyaktuelle bensindrevne familie-SUV-er.
Kan gjøres bedre
Bak rattet oppleves Honda umiddelbart som den mest moderne med heldigitalt instrumentbord og den klart største infotainmentskjermen – før skjermen aktiveres. For hva hjelper det med fysisk stor skjerm, så lenge bildet bare fyller deler av den?
Skjermen burde også vært rettet opp og vinklet mot føreren – og det kunne med fordel vært enklere å navigere på den. Dette er ikke bra nok ved inngangen til 2019.
Pluss for at flere skjermfunksjoner sperres under fart. Eksempelvis må bilen stå stille for å koble opp en telefon som ikke allerede er i bilens hukommelse.
Mazdas skjerm montert oppe på dashbordet er også i minste laget. Den trykkfølsomme funksjonen opphører så snart bilen settes i bevegelse, men skjermen kan fortsatt opereres via noen knapper og et styrehjul bak girspaken. Løsningen gjør det mulig å gjennomføre omfattende innstillingsendringer knapt uten å ta blikket fra veien.
Toyotas berøringsskjerm er høyt plassert, men komplisert å finne fram på og vanskelig å lese. Jeg er helt sikker på at ny RAV4 kommer med sterkt oppgradert infotainmentteknologi.
Mazda har headupdisplay-visningen på frontruta. I CR-V skjer visningen på en hev-/senkbar skjerm mellom glasset og føreren (fungerer bra takket være mye tilgjengelig og nyttig informasjon), mens RAV4 ikke leveres med headupdisplay.
På mange bilmodeller skjermstyres nå klimaanlegget. Der er ingen av de tre som fortsatt lar brukeren betjene klimaanlegget via tradisjonelle knapper. Uansett hvor glad jeg måtte være i store skjermer, mener jeg fortsatt at det mest trafikksikre er tradisjonell varmeapparatbetjening.
Både Mazda og Toyota har gjemt bort viktige knapper (under dashbordet på Toyota og langt nede til venstre på Mazda). Honda derimot har så mange knapper, ikke minst på rattet, at det er lett å gå seg bort i dem. Men pluss for den lille detaljen med det myke gummibelegget på baksiden av girhendlene på rattet.
Mye plass
Med lengde rundt 4,6 meter er de tre testbilene bare middels store utvendig, men det å pakke i høyden gir mye kupeplass. Med en 1,80 meter høy fører i optimal sitteposisjon bak rattet, blir det likevel igjen 75 cm beinplass bak både i CR-V og RAV4 og 68 cm i CX-5.
Dette er gode til svært gode verdier, og med 97 cm takhøyde bak i CR-V og RAV4 – og 95 cm i CX-5 – er det bare å slå fast at her har selv storvokste god plass.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Del 3