-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
To like, men ikke helt like - Del 1
Honda HR-V Sport og Mitsubishi Eclipse Cross er to kompakte, og tilsynelatende like¬ SUV-er. Men det er utenpå.
4X4
Halvparten av prisforskjellen forklares med at Eclipse er utstyrt med firehjulsdrift. 40 prosent av dem som valgte Eclipse i fjor krysset av for AWD. Honda tilbyr ikke HR-V med 4x4 i Norge.
I Mitsubishien fokuseres det på komfort og plass i baksetet, Honda byr på enda med plass der bak, langt større bagasjerom og en ultrapraktisk bakseteløsning som Honda er alene om. Dessuten koster Honda HR-V 75.000 kroner mindre, selv om den på papiret har mer motorkraft og selges inn som sportslig.
Forklaringen ligger i høyere vekt og høyere forbruk på Mitsubishien. Det nær dobler engangsavgiften på Mitsubishi sammenliknet med Honda. Uten avgift er faktisk Eclipse Cross rimeligere enn Honda HR-V Sport.
Vel, sportslig er ingen av dem, og når Honda klistrer Sport på HR-V, blir jeg umiddelbart skeptisk, selv med 182 hester tilgjengelig. Nei, i sportsbegrepet ligger kun at bilen stivet opp i en slik grad at det dunker og slår ubehagelig over trikkeskinner og på dårlig vei. Legg til daff styring med liten veifølelse, så har jeg tatt livet av sportsbegrepet.
Komfort
Mitsubishien, derimot, skal først og fremst være komfortabel, har 19 færre hester og nær 150 kilo mer vekt å dra på, men bedre styring og firehjulsdriften gjør det lett å finne balansen når veien krever litt ekstra innsats. 1-0 til Mitsubishi her.
Begge bilene har sekstrinns manuell girkasse i basispakken, men for dem som foretrekker automat handler det kun om trinnløs CVT, som via girhendler på rattet tvangsstyres i ulike trinn.
Å sitte bak i Mitsubishien er som å sitte i et amfi; høyt, med god plass til beina og ekstra plass til føttene under setet foran. Men bagasjeplassen, som på papiret er på nivå med HR-V, lar seg langt fra nytte fullt ut fordi innredningen i bunnen av rommet umuliggjør senking av gulvet.
Smart baksete
Det er her Honda HR-V har sin styrke, i et baksetepatent med et digert bagasjerom, ja, her kan du nesten overnatte. Når bakseteryggen felles ned, senkes samtidig sitteputen og frigjør et rom stort som i en liten flyttebil. Og om ikke det er nok: Med seteryggene oppe, kan sitteputene (delt 40/60) løftes opp og låses slik at det frigjøres plass til eksempelvis digre planter eller en liten sykkel inne i selve bilen.
Honda lanserte denne bakseteløsningen på småbilen Jazz for mange år siden, og har den nå i så godt som alle de små og kompakte modellene. Bravo!
Selv med Executive utstyrspakke (toppmodell) i HR-V oppleves Mitsubishi Eclipse Instyle+ (også toppmodell) som mer påkostet og byr på mer velvære inne i bilen.
LES VIDERE:
- Innledning
- Del 1
- Del 2
- Konklusjon
- Testdata