MINI John Cooper Works E PROtotype

Første elektriske:

Mini John Cooper Works på Goodwood

Mini benytter helgens Goodwood-festival til å gi publikum en sniktitt på den første elbilen fra John Cooper Works.

Publisert

Selv om det hovedsakelig er elbilene som selges hos oss, tilbys Mini-modellene fortsatt med både fossile og elektriske drivlinjer. Det skal snart spesialmodellene fra John Cooper Works også gjenspeile når denne modellen debuterer i produksjonsdrakt til høsten.

Avhengig av drivlinje bygges de nye Cooper-modellene på ulike plattformer. Mens bensinutgavene bygges på en modifisert versjon av plattformen fra forrige generasjon, bygges de elektriske på en dedikert plattform utviklet av Mini i samarbeid med kinesiske Great Wall Motors.

Foreløpig er det sparsomt med tekniske detaljer, men JCW-versjonen vil få forhjulsdrift som de øvrige Cooper-modellene, samt den største batteripakken som har en netto kapasitet på 49,2 kWt.

MINI John Cooper Works E PROtotype
MINI John Cooper Works E PROtotype
MINI John Cooper Works E PROtotype
MINI John Cooper Works E PROtotype
MINI John Cooper Works E PROtotype
MINI John Cooper Works E PROtotype
MINI John Cooper Works E PROtotype
MINI John Cooper Works E PROtotype
MINI John Cooper Works E PROtotype
MINI John Cooper Works E PROtotype
MINI John Cooper Works E PROtotype
MINI John Cooper Works E PROtotype
MINI John Cooper Works E PROtotype

Det gir en potensiell rekkevidde på rundt 40 mil i Cooper SE med 218 hk, men vi må regne med at denne blir redusert i en mer potent versjon med JCW-logo.

De elektriske utgavene av Cooper bygges i dag i Kina – noe som kan medføre problemer i EU med den nye straffetollene som Norge ikke vil innføre. Planen er imidlertid at elbilene skal bygges sammen med de fossile i Minis Oxford-fabrikk fra 2026.

LES OGSÅ

Powered by Labrador CMS